Je bent hier: NIMAOver NIMANieuwsCitymarketing "Reis naar een stip op de horizon"

Nieuws

Terug naar overzicht

Citymarketing "Reis naar een stip op de horizon"

19 maart 2012

Citymarketing "Reis naar een stip op de horizon" Op 15 maart verzamelde een select gezelschap ervaren citymarketeers zich in Veenendaal voor een NIMA Expert Class Citymarketing.

Het intieme event werd georganiseerd door het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) en de stichting Netwerk Citymarketing Nederland. Gastheer was Roeland Tameling, manager van Promotie Veenendaal. Hij vergeleek citymarketing met een reis naar een stip op de horizon. Gastspreker Prof. Dr. Ed Peelen ging in op de trends en ervaringen in marketing en de relevantie hiervan voor citymarketeers.

Marketing
Volgens key note speaker Ed Peelen kunnen citymarketeers veel leren de veranderende rol van marketing in het bedrijfsleven. Marketing als gedachtengoed en denkkader gaat steeds breder (en beter) maar de marketing als functie of als afdeling staat onder druk. Peelen: "Iedereen doet marketing en marketing is van iedereen. Net als bij citymarketing". Maar waar in het bedrijfsleven meer strategisch marketing wordt bedreven, vervalt subsidie voor citymarketing vaak als eerste bij economische tegenwind omdat het gezien wordt als communicatie en iets extra's in plaats van in het hart van de gemeente of stad. Peelen sluit zich daarom van harte aan bij prof. G.J. Hospers, die stelt dat "citymarketing te belangrijk is om alleen over te laten aan de afdeling citymarketing".

Horizon
De manier waarop citymarketing wordt gestart en in beweging gehouden wordt, is volgens gastheer Tameling in veel steden te vergelijken met een reis naar een stip op de horizon: "Bij citymarketing wordt namelijk steeds vaker een gezamenlijk aansprekend en inspirerend einddoel geformuleerd om betrokken personen en partijen effectiever samen te laten werken met een duidelijke focus. In Veenendaal doen we dat met Het Nieuwe Winkelen als middel om de Beste Binnenstad van Nederland te worden. Andere steden die Culturele Hoofdstad willen worden, richten zich op spectaculaire bij de stad passende evenementen of bouwen een 'landmark'." Voorbeelden van deze beeldbepalende plaatsen, gebouwen of objecten in de stad zijn de Eiffeltoren in Parijs, het Groninger Museum en de Erasmusbrug van Rotterdam.

Primeur NIMA & Netwerk Citymarketing
De secretaris van Netwerk Citymarketing Nederland (Martin Boisen) was ook enthousiast: "De samenwerking met NIMA is het zoveelste bewijs dat city- en regiomarketing als vakgebied aan het professionaliseren is." Voor het eerst in de geschiedenis werkten NIMA en Netwerk Citymarketing samen om een brug te slaan tussen 'brede' marketingervaringen en citymarketing. Beide organisaties hebben hiermee het doel om de kwaliteit van citymarketing in Nederland op strategisch niveau te versterken.

Reacties

Word NIMA lid

Ook geïnspireerd en geïnformeerd blijven? Bekijk de voordelen van een NIMA lidmaatschap.

Lees verder

NIMA Top Marketing Companies

Top marketing company