Nieuws

Terug naar overzicht

Uitgelicht: NIMA Zuid Inspiratiebijeenkomst Positioneren

03 april 2012

Uitgelicht: NIMA Zuid Inspiratiebijeenkomst Positioneren Op 20 juni 2012 organiseert NIMA Zuid de Inspiratiebijeenkomst Positioneren. Bata geeft inzicht in het proces dat geleid heeft tot een scherpe keuze in de marktbenadering en geeft ons de primeur van de vertaalslag naar de nieuwe, energieke identiteit. Daarnaast zal Rik Riezebos (EURIB) ingaan op de essentie van positioneren: "Positioneren is kiezen zonder te verliezen!"

Waar haal jij je motivatie vandaan?
Uit zowel de praktijk als de theorie. In de praktijk zie je veel inspirerende voorbeelden, maar soms zijn ze helaas slecht onderbouwd waardoor ze een vroege en dure (!) dood sterven. Aan universiteiten werken veel goede onderzoekers die door middel van slimme vragen tot slimme oplossingen weten te komen.
Als wetenschappers zich wat meer met de praktijk durven te verbinden en marketingmanagers wat meer gefundeerd durven na te denken over waar ze mee bezig zijn, dan moet het met het vak stukken beter gaan! (en worden we op Raad van Bestuur niveau weer serieus genomen).

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
Om werk te doen wat je leuk vindt. Dat heeft zelfs gevolgen voor mijn vakanties: als ik geen bezoek aan een fabriek  kan afleggen, dan kan ik altijd nog een dag de supermarkt in.

Wat is je grootste succes in het vak?
Voor mij geldt het devies van Collins & Porras: ‘good enough never is’. Het kan altijd beter. Mijn grootste succes moet dus nog komen.

Kun je ons meenemen in je vakgebied ‘positioneren’? Wat houdt het precies in?
Heel simpel: wat zet ik in de ‘etalage’ van ons bedrijf? Het gaat daarbij om relevantie, onderscheid en opvallen. Beeldvorming is belangrijker dan directe verkopen, maar als je het goed doet gaan deze hand in hand. Marketeers kunnen wat mij betreft veel leren van de etaleurs van de Bijenkorf.

Wat maakt positioneren zo belangrijk voor marketeers?
Als je ‘buiten’ niet gezien wordt, doe je niet mee. Een positionering bepaalt in extreme mate het succes van je organisatie.

In hoeverre kunnen marketeers invloed uitoefenen op de positionering?
Heel veel, zolang je maar realiseert dat de ‘delivery’ nog vele malen belangrijker is dan de ‘promise’.

Zijn er grote verschillen in positionering tussen B2C en B2B?
Het proces is grotendeels hetzelfde. Marketeers die denken dat B2B echt iets heel anders is dan B2C mogen wat mij betreft wat anders gaan doen.

Heb je (alvast) tips op het gebied van positionering?
Staar je niet blind op de klant; die weet vaak niet waar je ‘m mee kunt verrassen. Ga uit van de kracht van je bedrijf: waar zijn we goed in? En hoe kunnen we dit relevant maken voor de klant? Denk inside-out!

Inschrijven
Schrijf je hier in voor de aankomende NIMA Netwerkbijeenkomst: Op bezoek bij Bata

Reacties

NIMA Top Marketing Companies

Top marketing company

banner