Je bent hier: NIMAQualificationOver NIMA QualificationExamencollege

Examencollege

NIMA Examencollege
V.l.n.r.: Kitty Koelemeijer (voorzitter), Harry Steenkamp, Hans Vosmer, André Westra, Edward Groenland, Allard van Riel en Frank Belschak


Het NIMA Examencollege is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de examens. Het college heeft een vetorecht om een examen goed of af te keuren. Het NIMA Examencollege wordt vertegenwoordigd door professoren en professionals uit verschillende deelgebieden van marketing, communicatie, sales en marktonderzoek.


Prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer (voorzitter)

Kitty Koelemeijer is hoogleraar Marketing en Retailing, hoofd van de Faculteit en directeur van het Cluster Marketing & Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit.

Kitty Koelemeijer studeerde summa cum laude af aan de Landbouwuniversiteit Wageningen, waar ze promoveerde op het proefschrift 'Distribution Services: Competition Within and Among Retail Formats'. Zij publiceert in toonaangevende internationale wetenschappelijke tijdschriften, zoals Marketing Science, The International Journal of Research in Marketing en The Journal of Retailing. Haar onderzoekinteresses betreffen shoppergedrag, (internet)retailing, merkontwikkeling en -positionering, sociale media, strategische besluitvorming, samenwerking, concurrentie en coördinatie binnen en tussen distributiekanalen, co-creatie, speltheorie en methodieken van marktonderzoek.

Kitty Koelemeijer is juryvoorzitter bij onder andere Elsevier Retail Personality, de Productschap Wijn Marketing Awards en Telecom Retailer van het Jaar. Ze is een veelgevraagd spreker en adviseert bedrijven en instellingen over eerdergenoemde onderwerpen.


Harry Steenkamp (referent Consumentenmarketing-B)

"Een NIMA Diploma is een springplank van een praktijkgerichte opleiding naar een glanzende carrière."

Harry Steenkamp is afgestudeerd aan de Faculteit Economische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit van Groningen, was daarnaast actief in de Economische Faculteitsvereniging (EFV) waarvan hij drie jaar voorzitter was. Hij heeft naast zijn baan bestuursfuncties bij de Stichting Marathon van Amsterdam, NIMA Examencollege en DMS (Decision Makers Survey) en is medeoprichter van Het Oplage Instituut (HOI). Sinds 2003 is hij algemeen directeur van De Zaak, het multimediaplatform voor het MKB met tijdschrift, nieuwsbrief, pockets, seminars en de site dezaak.nl. Andere internetsites van De Zaak zijn verenigingen.nl en ondernemingsbeurs.nl. Daarvoor was hij directeur van internet provider Freeler, het Jongerenplatform Yellow, manager media en direct marketing bij de Postbank, algemeen directeur van de Viewgroep (Directview en Heliview) en is zijn carrière in 1981 gestart bij TNT Post als marketing manager.


Hans Vosmer MBA (referent Basiskennis Marketing en Marketing A)

“Het NIMA A Diploma is nog steeds een door het bedrijfsleven zeer gewaardeerd diploma.”

In 1968 studeerde Hans Vosmer af aan het Nederlands Opleidings Instituut v.h. Buitenland (nu: Nyenrode Business Universiteit), gevolgd door een studie bedrijfskunde aan de University of Oregon, in Eugene, Verenigde Staten. Daar behaalde hij in 1969 een bachelorgraad (marketing) en in 1971 een mastergraad (international business). Gedurende twintig jaar was Hans werkzaam in marketing- en verkoopfuncties in het bedrijfsleven voor onder andere Procter & Gamble, Johnson & Johnson en VSM Geneesmiddelen. Tegenwoordig is hij als docent commerciële economie verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam/HES. Als opleider bij commerciële instituten en NIMA-corrector en -examinator was hij jarenlang betrokken bij de NIMA A, B en C examens. Hans is co-auteur van het boek Marketing Kernstof (2012), dat verplichte literatuur is voor de NIMA Marketing A-examens.


Drs. André Westra (referent Communicatie)

André Westra heeft Nederlandse Taal en Cultuur gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en heeft de opleiding Communicatiemanager (beroepsniveau D) gedaan bij Van der Hilst. Hij heeft gewerkt voor met name overheids- en non-profitorganisaties in Groningen en – de laatste 15 jaar – in Den Haag. Momenteel werkt hij bij de Dienst Publiek en Communicatie (Ministerie van Algemene Zaken) als coördinator Redactie Rijksoverheid.nl en Government.nl.)

Voor NIMA was André Westra eerst actief in de subcommissie Communicatie en heeft in die periode de landelijke exameneisen Communicatie A herschreven. Daarnaast is hij examinator bij SRM en Van der Hilst Communicatieopleidingen. André Westra woont in het prachtige Haarlem, waar ook zijn advies- en communicatiebureau Berger Boot en de uitgeverij Tanker Boot zijn gevestigd.

 

Edward Groenland

Ik ben sinds 2000 werkzaam als hoogleraar bij Nyenrode Business Universiteit. Mijn leerstoel heeft de naam “Business Research Methodology”, ik houd me dus bezig met de wijze waarop je onderzoek kunt opzetten, uitvoeren, analyseren en rapporteren volgens wetenschappelijke uitgangspunten. Aan de Universiteit van Tilburg studeerde ik Economische Psychologie (consumentengedrag). Aan de UvT ben ik vervolgens als economisch psycholoog zo’n 25 jaar verbonden geweest. Naast wetenschapper was ik ook acht jaar research director bij een marktonderzoekbureau in Rotterdam. Daar gaf ik adviezen over nieuwe of complexe onderzoeksopzetten, en ik gaf interne trainingen over onderzoeksmethodologie in toegepast commercieel onderzoek.

Voor de MOA verzorg ik momenteel trainingen gericht op het houden van diepte-interviews en het leiden van kwalitatieve groepsdiscussies.

In mijn vrije tijd schrijf ik verhalen en gedichten en rijd ik motor.

Het NIMA Diploma is met name relevant in business-omgevingen: het vertegenwoordigt onmiddellijk inzetbare praktijkkennis op basis van toegepast-wetenschappelijke principes.


Allard van Riel

"Voor mij is het NIMA C Diploma een essentieel bewijs van inzicht in - en beheersing van - strategische marketingvraagstukken dat bij geen enkele marketing manager van middelgrote bedrijven in Nederland zou mogen ontbreken."

Allard van Riel is hoogleraar marketing aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daarnaast zit hij de vakgroep Marketing voor en is hij Vice-decaan onderzoek aan de Nijmegen School of Management.

Hij studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam, was jarenlang werkzaam in sales in het academische uitgeversbedrijf, en promoveerde aan de Universiteit Maastricht op het proefschrift ‘Effective decision-making in the High-Tech Service Innovation process’. In zijn onderzoek verkent hij succes factoren van diensteninnovatie in Retail en zorgomgevingen. Zijn focus ligt daarbij op cognitieve en collaboratieve processen van managers en klanten. Hij publiceert regelmatig in tijdschriften als Journal of Service Management, Journal of Product Innovation Management en Industrial Marketing Management.


Frank Belschak

Frank Belschak is universitair hoofddocent bij de Amsterdam Business School aan de Universiteit van Amsterdam. Hij studeerde in Keulen bedrijfskunde en promoveerde in toegepaste psychologie. Hij publiceert in wetenschappelijke tijdschriften zoals Journal of Marketing, Journal of Management, Journal of the Academy of Marketing Science en Journal of Applied Psychology. Zijn onderzoeksfocus ligt op de psychologische processen binnen sales en het aansturen van (verkoop) teams.