Examencommissies

Voorzitters NIMA Examencommissies
V.l.n.r.: Marco van der Veer, Gustaaf VossenaarYvonne van Everdingen, Bram Koster 

Een NIMA Examencommissie is verantwoordelijk voor de exameneisen, de literatuurlijst en de inhoud van een examen (waaronder de opgaven en antwoorden). Tijdens de totstandkoming van een examen komen de leden van een commissie meerdere malen bij elkaar voor de ontwikkeling van een kwalitatief goed examen. Een auteur schrijft het examen en een redacteur verwerkt de aanpassingen van de commissie. Het definitieve concept gaat tenslotte ter goedkeuring naar het NIMA Examencollege.
 

Marco van der Veer

Voorzitter NIMA Marketing B Examencommissie
Marco van der Veer (1963) is Marketing & Sales Director bij Blackware B.V., een internationaal opererend bedrijf dat zich bezighoudt met ontwikkeling en productie van industriële besturingssystemen. Daarvoor heeft hij diverse functies vervuld op het gebied van sales, marketing en projectmanagement, bij verschillende industriële bedrijven. Daarnaast houdt hij zich als zelfstandig consultant bezig met strategische marketing vraagstukken in zowel een B2C als B2B omgeving.

Marco is al vele jaren betrokken bij  NIMA, gestart als commissielid binnen de Business Marketing Commissie, en zeven jaar als voorzitter. Nu is hij de voorzitter van de NIMA Marketing B examencommissie, waarin zowel het Consumenten- als het Business Marketing Examen wordt ontwikkeld. Ook is hij corrector van NIMA Marketing B Examens en examinator van NIMA Marketing B en C Examens. Hij heeft HEAO-CE afgerond en tijdens zijn werkzame leven als Sales Manager het NIMA C Diploma behaald.

Gustaaf Vossenaar

Voorzitter Examencommissie NIMA Communicatie
Gustaaf Vossenaar (1956) heeft sinds 2012 zijn eigen communicatiebureau; VossComm. Tot die tijd werkte hij bij Apple en Sun Microsystems in diverse marketing en communicatie functies, zowel nationaal als internationaal. Ook werkte hij een jaar bij FME, de ondernemersvereniging voor de technologische industrie, waar hij de Nederlandse 'maakindustrie' beter leerde kennen. Na het afronden van een economisch juridische richting aan de HEAO, besloot hij zich commercieel te ontwikkelen. Hij deed NIMA B en NIMA C en volgde een summerclass aan de London Business School. Meer recent (2013) volgde hij een opleiding op het gebied van social media. Gustaaf is nauw betrokken bij de SAN (Stichting Adverteerdersjury Nederland) waar hij van 2004 tot 2010 in het bestuur zat. Bij NIMA is hij sinds 2012 voorzitter van de Examencommissie NIMA Communicatie.

Zijn visie op communicatie wordt verwoord door Theodore Levitt's uitspraak: "People don't want to buy a quarter inch drill. They want a quarter-inch hole."

Yvonne van Everdingen

Voorzitter Examencommissie NIMA C
Yvonne van Everdingen (1967) is als Universitair Hoofddocent verbonden aan de vakgroep Marketing Management van de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit). Momenteel doceert zij het vak “Marketing van Nieuwe Producten”, maar in het verleden heeft zij ook vakken als “Global Marketing”, “Marketing Management en Onderzoek” en “Internationaal Product Management” gedoceerd. In haar huidige onderzoek richt Yvonne zich op de adoptie en diffusie van nieuwe producten in een internationale context en op de samenwerking tussen retailers en fabrikanten bij de introductie van nieuwe producten. Daarnaast houdt zij zich bezig met onderzoek op het gebied van merkenportfolio’s en consumentenpercepties van merken. Haar onderzoek is gepubliceerd in verschillende wetenschappelijke tijdschriften, waaronder Journal of Marketing Research, International Journal of Research in Marketing, Journal of Product Innovation Management, Marketing Letters, Journal of Retailing, Journal of Business Research en Journal of Economic Psychology.

Yvonne is sinds januari 2013 voorzitter van de NIMA C examencommissie. Tevens is zij jurylid voor de MOA wetenschapsprijs van het jaar. In het verleden is Yvonne ook al verbonden geweest aan het NIMA, eerst als lid en later als voorzitter van de NIMA B examencommissie.

Bram Koster

Voorzitter Basiskennis Online Marketing en NIMA A Online Marketeer
Bram is community manager bij Marketingfacts. In die rol is hij verantwoordelijk voor alle inhoudelijke zaken bij het platform. Zo voert hij de hoofdredactie over het blog en is hij programmamanager voor de Marketingfacts Updates. Daarnaast is Bram actief als voorzitter van Online Tuesday, een netwerkevent voor (online) marketeers dat maandelijks wordt georganiseerd in Amsterdam, en sinds de start in maart 2014 lid van de examencommissie NIMA Online Marketeer en sinds juni 2014 vervult hij de rol van voorzitter.

In het verleden heeft Bram altijd internetgerelateerde rollen vervuld op het snijvlak van marketing en communicatie bij o.a. WoningNet, Organon en AkzoNobel en was hij mede-eigenaar en hoofdredacteur van marketingblog Bijgespijkerd. Bram heeft na zijn HBO Communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht een MBA in e-management behaald aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en een master of marketing-opleiding afgerond van SRM en Erasmus Universiteit Rotterdam.