E-business – Marjolein Visser en Berend Sikkenga

31 juli 2015
-

Dat het boek geschreven is door zes auteurs merk je tijdens het lezen niet. Het centrale thema van het boek is maximalisatie van de klantwaarde. Dat maakt het boek ook waardevol als managementboek.

Auteurs: Marjolein Visser RM en Berend Sikkenga
Uitgever: Noordhoff Uitgevers EAN: 9789001811235
Eerste druk, 2015
Trefwoorden: business, innovatie, klantenwerving, klantwaarde

Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer | juli 2015

Dit studieboek op het gebied van E-business voor HBO-ers is meer dan een studieboek. Indien je de typische studieboek-elementen, zoals de vragen en cases, eruit laat misstaat het absoluut niet als managementboek. Het boek is echt geschreven als studieboek. Dat is duidelijk af te leiden aan de eerste pagina’s waarin een aantal tips wordt gegeven met betrekking tot effectief studeren. Daarnaast wordt ieder hoofdstuk afgesloten met een samenvatting en worden de kernbegrippen uit het hoofdstuk apart weergegeven met daarbij de uitleg. Tenslotte volgt dan een uitgebreid vragen- en casussen deel. Regelmatig word je doorverwezen naar een video op internet. Het eerste hoofdstuk gaat over de introductie in E-business waarin het kader wordt weergegeven. Vanaf hoofdstuk 2 wordt een model gevolgd met een logische opbouw voor E-business.

Men start met business innovatie waarmee gelijk duidelijk wordt dat E-business geen doel op zich is maar een rol speelt in een totaal businessmodel. Vanuit dit hoofdstuk gaat men structureel verder met klantenwerving, E-procurement, E-fulfillment en E-manufacturing, Customer relationship management, management informatie en planning en organisatie. De uitleg is zeer toegankelijk met actuele voorbeelden. Regelmatig tref je modellen aan die de onderwerpen overzichtelijk weergeven. Het boek leest of eigenlijk leert heerlijk weg. De uitvoering in full colour maakt het zeer toegankelijk. Dat het boek geschreven is door zes auteurs merk je tijdens het lezen niet.

Het centrale thema van het boek is maximalisatie van de klantwaarde. Dat maakt het boek ook waardevol als managementboek. Dat wordt nog eens versterkt door te starten met business modellen innovatie en van daaruit worden de andere onderwerpen uiteengezet. Als manager kun je sommige zaken tijdens het lezen overslaan, zoals de vragen en casussen en de kernbegrippenuitleg. Het voordeel is wel dat alle begrippen apart worden uitgelegd. Ideaal dus indien je je afvraagt wat men ook al weer bedoelt met die term. Je hebt het zo gevonden. De HBO studenten hebben er een mooi studieboek bij over een meer dan actueel onderwerp. Voor managers zou ik willen zeggen: dit boek geeft je op een prettige manier inzicht in het onderwerp E-business.

Praktisch: *****
Leesbaar: *****
Actueel: ****
Vernieuwend: ***
Ons oordeel: ****

WordPress Themes
X
X
X