Bedrijfsopdrachten voor Studenten Technische Bedrijfskunde

17 oktober 2016
-

Hogeschool van Amsterdam biedt bedrijven met interessante opdrachten de kans om deze door studenten te laten oppakken. Studenten Technische Bedrijfskunde aan de hogeschool kunnen zich in het 4e studiejaar aanmelden voor het uitstroomprofiel Business Development. In dit laatste studiejaar gaan teams van 2-3 studenten aan de slag met een bedrijfsopdracht uit op het gebied van Business Development. Een buitenkans voor bedrijven met interessante cases.

NIMA, MembershipVanuit de Hogeschool van Amsterdam worden de studenten begeleid door docenten met ruime kennis en ervaring in Business Development. De opdrachten worden uitgevoerd in de periode van 16 november 2016 tot eind januari 2017, gedurende 2 dagen per week. Tijdens de andere dagen van de week krijgen de studenten coaching en worden workshops op school verzorgd die aansluiten bij het vak en de praktijksituaties. Een buitenkans voor bedrijven die interessante opdrachten hebben die door deze studenten kunnen worden opgepakt. Voor het bedrijf zelf zijn hieraan geen kosten verbonden en in het verleden heeft dit regelmatig tot mooie resultaten geleid.

Een paar ideeën die geschikt zijn:

  • U wilt een nieuwe markt veroveren, maar wilt graag de haalbaarheid van uw plan toetsen.
  • U wilt de kansen in de markt identificeren om de distributie in de ‘last mile’ in steden nog duurzamer en efficiënter te maken.
  • De bestaande markt krimpt en het kostenniveau van uw huidige organisatie ligt te hoog. U wilt een voorstel voor herstructurering van uw organisatie om het kostenniveau te laten aansluiten bij de marktomvang.
  • De vraag naar uw producten stijgt boven de maximale productiecapaciteit van uw bedrijf. Wat gaat u doen? Gaat u nieuwe machines aanschaffen, verhoogt u de prijs van uw artikelen om de vraag te verlagen en de winstmarge te verhogen, gaat u productie uitbesteden of ….
  • U ziet concurrenten toetreden, waardoor de afzet afneemt. Hoe kunt u uw businessmodel vernieuwen, via ketenintegratie een groter deel van het klantproces bedienen of een propositie ontwikkelen, die meer waarde creëert?
  • U heeft een bedrijf overgenomen die uw kernactiviteiten ondersteunt. Hoe dient dit bedrijf te worden geïntegreerd, zodat er synergievoordelen kunnen worden behaald?
  • U wilt scenario’s doorrekenen om de opbrengst van voedselbossen in ontwikkelingslanden te verhogen door verschillende gewassen door elkaar te planten.
  • U heeft een product succesvol op de markt gebracht. De early adopters hebben uw product in de armen gesloten, maar het lukt maar niet om door te groeien naar de massamarkt. Wat is er nodig om deze kloof (ook bekend als ‘chasing the chasm’) te overbruggen?

Wat verwachten we van uw organisatie?

  • Als bedrijf levert u een contactpersoon aan die namens uw bedrijf als opdrachtgever optreedt en aanspreekpunt is voor de studenten en docenten.
  • Werkruimte op uw bedrijf waar een team van 2 à 3 studenten circa 2 dagen per week kan werken.
  • De studenten komen bij u langs voor een  interview in de eerste week. Daarbij is het de taak van de studenten om door interviews een 100% correcte opdrachtformulering te maken met daarbij een plan van aanpak.

Pakt u deze buitenkans? 

Stuur dan een korte omschrijving van de opdracht die u graag uitgevoerd wilt hebben (max. 1 A4) naar Jos Nijenhuis/ Lecturer Business Development in de Leerroute Technische Bedrijfskunde van de Opleiding Business Engineering Hogeschool van Amsterdam  – j.t.w.nijenhuis@hva.nl

WordPress Themes
X
X
X