Wisselcolumn | Topmarketeer Birgit Kamp (Tetra Pak): ‘We anticiperen op de marketing van de klant’

27 juni 2016
-
Birgit Kamp

Birgit Kamp, Communications director North West Europe Tetra Pak

Als toeleverancier aan de fmcg is de uitdaging te begrijpen hoe de consumentenbehoeften zich ontwikkelen en welke uitdagingen dit voor foodmarketeers zijn. In de benadering van klanten betekent dit verdieping in meerdere schakels in de keten; innovaties en kostencompetitiviteit worden aangestuurd vanuit kennis van uiteenlopende stakeholders.

Dit aspect kenmerkt de dynamiek en context van een b2b-speler als Tetra Pak die een breed portfolio van kartonnen drankverpakkingen biedt voor bijvoorbeeld zuivel, sojadranken en sappen. De waardeproposities die wij vermarkten, combineren een productiegedreven component met het gebruiksgemak en de brand appeal die eindgebruikers verwachten van een drankpakje. Beide zijn doorslaggevend in de investeringsbeslissing van onze klanten. Onze marketing anticipeert dus proactief op hun marketing.

Maatschappelijke thema’s
Denken vanuit ontwikkelingen en trends op consumentenniveau is niets nieuws, maar wordt de afgelopen jaren steeds breder getrokken nu ook maatschappelijke thema’s zoals overgewicht in de voedingsindustrie steeds meer invloed uitoefenen op de producten. Zo vraagt de recente introductie van een suikertaks in buurland België om innovatieve oplossingen voor een gezonde levensstijl. En vanuit merkdenken horen daar toepasselijke verpakkingen bij die de doelgroep precies de juiste portie aanbieden.

Ook als het traditionele gezinsontbijt met zuivel op tafel steeds minder voorkomt, is het zaak om na te gaan waar deze ‘share of stomach’ naartoe gaat zodat we klanten betere voorstellen kunnen doen. Dit geldt ook voor de on-the-go levensstijl die vraagt om hersluitbare en comfortabele drink-from verpakkingsoplossingen.

Primaire bron
Die maatschappelijke thema’s spelen een steeds grotere rol bij innovatie. Daarmee helpen we onze klanten; al moeten ze soms nog even wennen. Onze verpakkingen worden bijvoorbeeld gemaakt van natuurlijke hernieuwbare materialen; karton is afkomstig van hout als primaire bron, die dankzij zorgvuldig bosbeheer in stand wordt gehouden voor toekomstige generaties. Vandaar onze zoektocht naar bio-based materialen die geen concessies doen aan de integriteit van het product van onze klanten.

Aan de andere kant motiveren we overheden om drankverpakkingen te recyclen en zo de waardevolle grondstoffen een tweede leven te geven in andere toepassingen. Met duurzaamheid hoog in ons vaandel helpen we niet alleen onszelf en de wereld om ons heen, maar kunnen onze klanten over ons als leverancier praten en dragen wij weer bij aan het verhaal aan hun eigen klanten. Zo proberen we elke dag een stapje voor te blijven.

Deze column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 6 en is tot stand gekomen in een samenwerking tussen TvM en NIMA

WordPress Themes
X
X
X