(Blog Jeroen van IJzendoorn) Human technology: lessen van de TNW Conference

31 mei 2017
-

Met het hele team naar TNW Conference in Amsterdam. Twee dagen inspiratie, twee dagen plezier, voor maanden nieuwe ideeën. En waar beginnen we dan? Met een blog. Even onze eigen gedachten kort op een rijtje zetten. Acht stel hersens hebben uit de ruim 50 interessante sessies een aantal highlights en thema’s ontdekt. Hier onze rode draad. En wellicht werken we een aantal onderwerpen binnenkort wel verder uit. #stillconnectingthedots

Rust…

We zien en horen steeds meer mensen praten over rust, meditatie en het uitzetten van technologie. En dat laatste dan niet alleen vanuit de gebruiker, maar ook vanuit de designer. Hoe kun je technologie zo maken dat het niet meer als opdringerig en afleidend wordt gezien?

Er is een groeiende vraag naar tech die actief bijdraagt aan onze persoonlijke of professionele doelen. Aandacht is schaars en dus willen we er slimmer mee omgaan. En zorgen dat die waardevolle aandacht naar zaken gaat waar we ons op de lange termijn beter door voelen. Dus weg van de ‘instant reward’ van het verversen van email of tijdlijnen op social media. Op naar technologie die ons helpt met het verbeteren van vaardigheden, bijvoorbeeld.

F80 op TNW 2017 opening

Creativiteit is het nieuwe lezen en schrijven

De huidige generatie wordt op de compleet verkeerde manier door het schoolstelsel geduwd. Ze stampen rijtjes uit hun hoofd en leren perfect in een hokje te passen. Het zelflerende- en oplossingsgerichte vermogen wordt hierbij onderdrukt. Terwijl dat juist is waar we in de toekomst behoefte aan hebben. We kunnen tegenwoordig dus best nog wat leren van de ‘deep-learning’ die op dit moment bij machines wordt toegepast.

En moeten we bang zijn voor ‘ancreativisme’ (een vorm van analfabetisme)? Want creativiteit wordt alom gezien als dat wat de mens voor heeft op artificial intelligence (AI). Maar ook dat wordt in het huidige schoolsysteem – onbedoeld – de kop ingedrukt. Dus is het zaak dat we de vaardigheden blijven ontwikkelen waarmee we toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de steeds slimmere AI’s. Dat je nooit uitgeleerd bent weten wij al lang (#nevergrowup) en het is prettig om de boodschap op zo’n groot podium terug te horen.

Naast creativiteit is ons ook weer bevestigd dat het leren van code een nieuwe taal is die je van kinds af aan zou moeten leren. Zo zagen we het volgende lijstje van essentiële toekomstige skills voorbij komen:

#1 Zorg dat je in staat bent een gesprek te voeren met een technisch persoon
#2 Zorg dat je een (digitaal) idee kunt visualiseren met een prototype
#3 Zorg dat je test met bestaande en toegankelijke data
#4 Zorg dat je in staat bent om met een robot (samen) te werken
#5 Zorg dat je niet te hacken bent
#6 Zorg dat je anoniem bent
#7 Zorg dat je kunt denken op het niveau van kunstmatige intelligentie

Security, privacy, wat is van jou?

Opvallend dat op een technologie conferentie de mens zo centraal staat. Ook in het thema privacy en security. We jagen alles de cloud in, klikken constant op ‘I agree’ en hebben geen idee wat dat met ons doet. We gaan uit van te goeder trouw, toch?

In deze tijd van AI, robots en steeds minder persoonlijk contact is het juist belangrijk die diepe relatie met elkaar aan te gaan. Commitment van beide kanten. Niet alleen ‘ja’ zeggen, maar bewust en met volle overtuiging een band aangaan. Hoe? Door transparantie. Vertel je klant exact wat je met hun gegevens gaat doen – zonder ellenlange formulieren door te moeten scrollen.

i-am-a-robot-TNW2017-F80

Daarnaast wordt alles om ons heen ‘connected’. Van auto, koelkast, waterkoker tot oven. Maar in hoeverre heb jij de controle over die apparaten en de data die ze genereren? En wat als een voor jouw apparaat essentieel cloud-platform door een hack offline gaat? Een ‘un-connected device’ is over enige tijd niet meer te vinden, het is dus zaak zelf goed in de gaten te houden wat voor vraagstukken dit met zich meebrengt.

Start a riot or be a hero

Veel mensen zijn bang voor nieuwe technologie. De meesten hebben een beeld van evil robots die de wereld ongenadig veroveren. Onze geliefde merkwaardige films en series als Ex Machina en Westworld zijn daar voorbeelden van. Maar technologie is zoveel meer en kan zo mooi zijn. ‘Be aware of the fear of new technology’, luidt het op TNW. En: do something about it. Wij mensen hebben een keuze in hoe we technologie gebruiken. We kunnen een oproer veroorzaken of we kunnen technologie daar inzetten waar het het verschil kan maken. Zolang we daarbij de mens – en al haar angsten – niet uit het oog verliezen.

AR en VR

Vanzelfsprekend werd er ook veel gesproken over de augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Het wordt steeds duidelijker dat er een meer toepasbare toekomst ligt voor AR. Bij VR ben je teveel afgesloten van de buitenwereld en te individualistisch bezig, en daar lijkt een veel kleinere vraag naar te zijn. Wil je onze ideeën over AR en VR lezen? Check het blog dat Robert eerder schreef.

Emoji – universeel of codetaal?

Emoji, of emoticons – we gebruiken ze met z’n allen tientallen keren per dag. Niet verrassend, aangezien bijna alles te zeggen is met een emoji. De TNW Conference gaf ons een kijkje in de keuken van emoji-design: hoe en wanneer wordt de keuze gemaakt om een emoji toe te voegen of te veranderen?

Is er dankzij emoji’s nu een universele, grens- en cultuuroverstijgende taal ontstaan? Of heeft het juist de deur geopend naar een codetaal? Zo legt emoji-gebruik een ware generatiekloof bloot. Denk jij namelijk dat deze emoji’s 🍑  perzik, 😊  vriendelijk lachen en 🌺  bloemetje betekenen? Sorry, maar dan ben je gewoon oud. Voor pubers staat hier: billen, thanks but no thanks en drugs. Duh.

emoij TNW2017 conference

Conclusie… :/

Zweeft het blog je hierboven een beetje te veel? Terecht! Welkom in de nieuwe wereld waar chaos en snelheid van ontwikkelingen de dienst uitmaken #blijfbij. Wij hebben in korte stukjes wat samenvatting proberen te geven. We praten hier in combinatie met een stevige boterham graag verder over. Dus nodig jezelf gewoon eens uit voor een lunch bij ons op kantoor in Liempde 😉

 

Jeroen van IJzendoorn is Senior Marketing Professional en Merkdenker bij Factortachtig.
Deze publicatie verscheen eerder op factortachtig.nl

 

WordPress Themes
X
X
X