Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
De toekomst van adverteren: product placement! De redactie

Adverteren rondom series en films wordt steeds lastiger met al dat streaming-gebeuren. Oplossing? Product placement! Linear tv-kijken wordt steeds minder vaak gedaan, waardoor de aantrekkelijkheid voor adverteerders om met commercials rondom uitzendingen op vaste tijdstippen te gaan zitten, sterk verminderd is. Mensen kijken steeds vaker via onder andere streaming-diensten en daar zijn nu juist geen advertenties …

Lees meer
Marketing&Facts: ‘Strijd tussen marketing en IT’ De redactie

Op samenwerkingsgebied lopen marketing en IT niet altijd met elkaar in de pas Afgaande op een blog van Driek Geurtsen, oprichter en CEO van One4Marketing, is de samenwerking tussen marketing en IT cru-ci-aal voor bedrijfssucces. Toch blijkt dit zeker niet altijd het geval en lopen de twee ‘afdelingen’geregeld over en langs elkaar heen. Feiten en …

Lees meer
Bromvliegeffect: waarom kleine dingen je gedrag sturen De redactie

Het bromvliegeffect is mij niet vreemd. Zodra dit gezoem in ons huis klinkt, springt mijn vrouw op en grijpt de vliegenmepper. Er volgt dan een hilarische achtervolging waarbij in 90 procent van de gevallen de bromvlieg het moet ontgelden. Dat zo’n klein beestje zoveel energie bij haar losmaakt is ongekend. Het is een mooie metafoor voor de …

Lees meer
NMD21: Ter Brugge en Van Dun De redactie

‘Keuzes uit het verleden kunnen je langzaam maken, terwijl technologie steeds sneller ontwikkeld’ Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Henk-Jan ter Brugge (rechts), Global marketing technology strategist en Joost van Dun (links), Director Experience & Conversion digital platforms van Philips nemen een van de presentaties voor …

Lees meer
De consumentendroom is dood De redactie

Anno 2021 zijn consumenten niet langer op zoek naar verwezenlijking van de consumentendroom gericht op status, lust en macht, maar zijn ze op zoek naar een oprecht en realistisch beeld van wat een bedrijf kan bijdragen aan hun leven en de maatschappij. De tijd dat bedrijven streven naar het realiseren van een ‘universele’ consumentendroom is …

Lees meer
De vier insights uit een halfjaar Marketingfacts De redactie

Na een halfjaar en ruim 75 posts verder zit mijn periode op de redactie van Marketingfacts erop. Toch is dit niet de laatste keer dat jullie van mij horen. Ik laat een erfenis achter op de website: elke werkdag in augustus kun je een opmerkelijk marketingfeitje van me verwachten… Maar goed, dat ik de redactie …

Lees meer
Netflix op nummer één in Nederlandse TikTok Top 25 De redactie

Social media bureau Somention lanceert de Nederlandse Tiktok Top 25; een onafhankelijk onderzoek naar de meest succesvolle merken op Tiktok van het afgelopen half jaar. Netflix is de eerste nummer één. Dat de eerste plek op de ranglijst voor Netflix Nederland is, mag een verrassing heten. Het bedrijf is pas sinds april dit jaar actief …

Lees meer
Wat maakt een merk the best in class op social? De redactie

Amerikaans onderzoek brengt de verschillen in kaart tussen wat consumenten en wat marketeers daarvan denken Veel merken zijn actief op sociale media en hebben daar dan ook veelal een heel team zitten om met consumenten in contact te zijn en te blijven. Vraag is dan wel hoe je je daar kunt onderscheiden van concurrenten, dus …

Lees meer
B2B-hengelen in een markt die er niet is De redactie

‘Vooral het merk kan enorme waarde te creëren voor bedrijven. Misschien dat 20 procent van de bedrijven dat begrijpt’ Het Ehrenberg-Bass Institute, bekend van Byron Sharp heeft zijn pijlen gericht op effectiviteit van marketing in B2B en kletste er vorige week weer eens tegenaan door botweg te stellen dat 95 procent van de B2B-kopers gewoon niet …

Lees meer