Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
5 Tips voor een betere samenwerking tussen marketing en sales Lotte Berk

Het blijft een issue, de samenwerking tussen Marketing en Sales. NIMA organiseerde er begin deze maand weer een masterclass over en diverse onderzoeken bevestigen het belang. De muur tussen Marketing en Sales staat, vaak ook letterlijk, nog fier overeind. De kunst is ervoor te zorgen dat beiden elkaar versterken in plaats van zich ten opzichte …

Lees meer
Yepp en de ‘design-manier’ van kijken, denken en doen De redactie

Het succes van kind-gerelateerde producten is gebaseerd op de combinatie van merk, product, lifestyle, gebruikservaring en beleving Het verhaal van fietszitjesmerk Yepp heeft alles van een klassiek sterk marketingverhaal. De eerste stap was een compleet nieuwe productlijn op basis van innovatief, gebruiksvriendelijk en aansprekend materiaal. Parallel werd een nieuwe merknaam en merkidentiteit ontwikkeld maar dé succesfactor bij …

Lees meer
Voorkeur online shoppen blijft groeien De redactie

Onderzoek van Klarna laat zien dat de voorkeur voor online shopping blijft groeien, ondanks het feit dat veel shoppers teruggekeerd zijn naar fysieke winkels. Van de twaalf shopping-categorieën uit het onderzoek van Klarna, zijn er acht waarvoor mensen het liefste online hun aankopen doen. Dat zijn er twee meer dan in maart van dit jaar. …

Lees meer
Thecla Schaeffer (Tony’s): “Marketing is art maar ook een craft” De redactie

De beste marketingconcepten centreren zich rond een product. Door Luuk Ros. Thecla Schaeffer is momenteel eindbaas marketing bij Tony’s Chocolonely. Ze deed veel ervaring op bij reclamebureaus en creatieve corporates. Om die creativiteit ruimte te geven en impact te maken probeert ze zoveel mogelijk over grenzen te kijken. Daarvoor heeft ze een aantal consiglieres, raadgevers …

Lees meer
Mental availability houdt merk staande in digitale tijdperk De redactie

Noud Schartman, PhD kandidaat op de marketingafdeling van de Vrije Universiteit Amsterdam, schreef samen met Validators deze blog over het feit dat meer en meer marketeers het belang van het vergroten van mental availability erkennen en dit principe gebruiken als leidraad in hun merkstrategie. Om dit goed te doen is diepgaand begrip van consumentengedrag nodig. …

Lees meer
Ritson tot de B2B-marketeers: Sharp had gelijk De redactie

Bottom line sloot marketingprofessor zich behoorlijk aan bij de bevindingen van het LinkedIn-onderzoeksteam Door Luuk Ros IMPACT was het motto van het tweede NIMA B2B Marketing event, afgelopen dinsdag 29 juni gehouden in de virtuele ruimte. B2B-marketeers snakken misschien wel meer dan welke subgroep van het marketingvak dan ook naar relevantie en het vermogen om het …

Lees meer
The Cookieless Era (4): First Party Gathering De redactie

Door Lotte Mol Een strategische oplossing voor de cookieless era In eerdere blogs hebben we uitgelegd waarom we spreken van een cookieless era, waarom dit gebeurt en welke impact het heeft op marketeers. Ook hebben we meer verteld over de ingekorte levensduur van een cookie en een handige begrippenlijst opgesteld. Deze artikelreeks kwam tot stand …

Lees meer
NMD21: ‘De tribe-gedachte is een belangrijk uitgangspunt voor de marketing van Ommetje’ De redactie

Door Nanny Kuilboer Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht NIMA Marketing Day 2021 plaats. Twee van de sprekers die dag zijn Fedor Vriezen en Michiel Sala van de immens populaire app Ommetje. Een korte kennismaking. Fedor Vriezen is projectleider bij Ommetje en Michiel Sala is er de game designer. Ommetje is een …

Lees meer
B2B Marketeers met IMPACT: Marieke Heesakkers De redactie

‘Denk altijd vanuit de lange termijn en het liefst vanuit wat waardevol is voor de klant, voor jezelf én bijdraagt aan een betere wereld’ ‘B2B-marketeers willen impact maken. Marieke Heesakkers van Berkvens is groot pleitbezorger van het ambassadeursschap via verhalen en een consistente boodschap. Altijd, overal en júist in B2B, want zij heeft ervaren welke concrete …

Lees meer