Blogs & Columns

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

Een dame die aan het brainstormen is over nieuwe blogs & columns.

  • Bekijk
Erkende Senior Marketing Professionals (SMP) zijn samen nóg sterker Alva van Beek

Op 21 juni jongstleden kwamen er ruim 60 Senior Marketing Professionals (SMP’ers) voor het eerst bijeen in een reeks van geplande ontmoetingen op de werkplek van een SMP’er (SMP On Tour). Toen ik als SMP’er de uitnodiging voor dit nieuwe event kreeg met als doel het SMP netwerk een stevige impuls te geven, was ik …

Lees meer
Wisselcolumn | Topmarketeer Birgit Kamp (Tetra Pak): ‘We anticiperen op de marketing van de klant’ Alva van Beek

Als toeleverancier aan de fmcg is de uitdaging te begrijpen hoe de consumentenbehoeften zich ontwikkelen en welke uitdagingen dit voor foodmarketeers zijn. In de benadering van klanten betekent dit verdieping in meerdere schakels in de keten; innovaties en kostencompetitiviteit worden aangestuurd vanuit kennis van uiteenlopende stakeholders. Dit aspect kenmerkt de dynamiek en context van een …

Lees meer
Experimenteer met Agile Alva van Beek

Het is weer die tijd van het jaar. Marketing managers beginnen zenuwachtig te worden, want er moeten jaarplannen opgeleverd worden. Ook ik heb mijn team regelmatig om marketing jaarplannen gevraagd. En iedere keer werd mijn weerstand groter. Waarom besteden we weken aan het maken van plannen, die niet werken en niet de impact hebben die …

Lees meer
De perfecte mix Alva van Beek

Een open deur met valluik. Dat is de kortste omschrijving die ik kan bedenken voor de samenwerking tussen marketing en sales. Dat kwam duidelijk naar voren tijdens de masterclass Marketing and Sales Alignment van NIMA. Maar waarom is het zo moeilijk en welke winst is er te behalen? Auteur: Arjen Dijkstra SMP De perfecte mix …

Lees meer
Zorgen voor een zorgeloze klantreis Alva van Beek

‘Customer Journey’ is een veel gehoorde term. Desondanks zijn veel marketeers nog niet zo bekend met het beschrijven van zo’n klantreis. En dat geldt zeker voor de zorgsector. Hoog tijd dat daar verandering in komt! Auteur: Eileen Platjouw, bestuurslid NIMA Zorg community De marketingtechniek Customer Journey Mapping is populair. Dat is niet vreemd. Het is …

Lees meer
Vast klantteam goed alternatief voor één contactpersoon Alva van Beek

Zes jaar geleden belde ik Sander – al een jaar of tien mijn ‘financiële mannetje’ – omdat ik mijn huurappartement kon kopen. We maakten een afspraak voor diezelfde week. En nog wel in de avonduren. Dat voelde als ‘bereikbaar en dichtbij’. Een belofte van veel dienstverleners in die tijd. Auteur: Linda Cornelissen, bestuurslid NIMA B2B …

Lees meer
8 tips van een generaal voor het vinden van je merkidentiteit Alva van Beek

Marketinglessen van een vreemde eend in de bijt: het Korps Mariniers. Auteur: Barbara Hameleers, bestuurslid NIMA Internal Branding Het Korps Mariniers eindigde dit jaar in de top 3 van beste internal branding bedrijven in Nederland. Deze militaire organisatie, waar veel mariniers zich letterlijk mee vereenzelvigen, gelooft dat je niks kan forceren als het om merkcultuur …

Lees meer
Marketing is het buzzword voor niet-marketeers Alva van Beek

Auteur: Martin Huisman RM, voorzitter NIMA ‘Als een marketeer je een oor kan aannaaien zal hij het niet laten’. ‘Het ruikt allemaal zo naar marketing en dat vind ik echt lelijk’, riep Ruud de Wild vorige week in AD over de manier waarop radiozender Qmusic bekendmaakte dat zijn dj Mattie Valk terug zou keren op …

Lees meer
Over Empowermint en 5 andere Marcom-topics die je gemist hebt Alva van Beek

Met zo’n 25 gespecialiseerde communities in de achterban lezen en bediscussiëren we hier op het Ministerie van Marketing soms het meest exotische marketingnieuws en de achtergronden bij het nieuws of de opinies óver dat nieuws. Niet alles, wel veel. Vorige maand beloofde ik er maandelijks vijf topics uit te lichten die misschien bij u onder …

Lees meer