Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende blogs & columns geschreven door en voor NIMA leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Een open deur met valluik. Dat is de kortste omschrijving die ik kan bedenken voor de samenwerking tussen marketing en sales. Dat kwam duidelijk naar voren tijdens de masterclass Marketing and Sales Alignment van NIMA. Maar waarom is het zo moeilijk en welke winst is er te behalen? Auteur: Arjen Dijkstra SMP De perfecte mix …
‘Customer Journey’ is een veel gehoorde term. Desondanks zijn veel marketeers nog niet zo bekend met het beschrijven van zo’n klantreis. En dat geldt zeker voor de zorgsector. Hoog tijd dat daar verandering in komt! Auteur: Eileen Platjouw, bestuurslid NIMA Zorg community De marketingtechniek Customer Journey Mapping is populair. Dat is niet vreemd. Het is …
Zes jaar geleden belde ik Sander – al een jaar of tien mijn ‘financiële mannetje’ – omdat ik mijn huurappartement kon kopen. We maakten een afspraak voor diezelfde week. En nog wel in de avonduren. Dat voelde als ‘bereikbaar en dichtbij’. Een belofte van veel dienstverleners in die tijd. Auteur: Linda Cornelissen, bestuurslid NIMA B2B …
Marketinglessen van een vreemde eend in de bijt: het Korps Mariniers. Auteur: Barbara Hameleers, bestuurslid NIMA Internal Branding Het Korps Mariniers eindigde dit jaar in de top 3 van beste internal branding bedrijven in Nederland. Deze militaire organisatie, waar veel mariniers zich letterlijk mee vereenzelvigen, gelooft dat je niks kan forceren als het om merkcultuur …
Auteur: Martin Huisman RM, voorzitter NIMA ‘Als een marketeer je een oor kan aannaaien zal hij het niet laten’. ‘Het ruikt allemaal zo naar marketing en dat vind ik echt lelijk’, riep Ruud de Wild vorige week in AD over de manier waarop radiozender Qmusic bekendmaakte dat zijn dj Mattie Valk terug zou keren op …
Met zo’n 25 gespecialiseerde communities in de achterban lezen en bediscussiëren we hier op het Ministerie van Marketing soms het meest exotische marketingnieuws en de achtergronden bij het nieuws of de opinies óver dat nieuws. Niet alles, wel veel. Vorige maand beloofde ik er maandelijks vijf topics uit te lichten die misschien bij u onder …
We praten vanuit de praktijk vaak over een lerende organisatie of over blijvend leren, oftewel zorgen dat je je kennis blijft bijwerken ook na je schooltijd en studie. Maar studenten, die studeren toch? Dus daarom praten we niet over de Lerende studenten. Vaak wel over ‘luie studenten’ of ‘ongemotiveerde studenten’. Auteur: Jurriaan Gorter* Voordat ik ging …
Auteur: Arthur Simonetti RM, marketingdirecteur DSM en voorzitter NIMA B2B Community Marketingdirecteur DSM komt met een nieuw framework-model voor de b2b-marketeer. Wat zijn nu de grote verschillen zijn tussen b2b- en b2c-marketing? Regelmatig krijg ik deze vraag als voorzitter van de NIMA b2b-community. Ik weet helaas onvoldoende van b2c om een goed antwoord te kunnen geven, …
Een interview met commercieel directeur Pieter Huijsmans Auteur: Marieke Heesakkers SMP, bestuurslid NIMA Regio Zuid ‘Leukste uitje van Nederland’ (2012) volgens de ANWB, ‘Beste attractiepark van Nederland’, aldus Zoover en een ‘GfK Out of Home Formule Award’ in de categorie ‘Leisure’ in 2014. Een Net Promotor Score van +64 (maart 2016), een gastwaardering van …