Vak in transitie op NIMA Marketing Day

Tijdens de zevende hoogmis voor het marketingvak werd eens temeer duidelijk dat marketing met al zijn facetten en specialismen in staat is zichzelf opnieuw uit te vinden. Opnieuw.

Ruim 1500 marketing-specialisten zijn op donderdag 15 juni bijeen gekomen in de Fabrique in Utrecht voor een opnieuw zonovergoten ‘Dag waarop alles Marketing is’. In ruim vijftig presentaties door vakgenoten kwam vrijwel álles voorbij wat het marketingvak momenteel kleurt, bezighoudt en richting geeft. En wat het inspireert. Na een adembenemende opening in de vroege ochtend door zanger Typhoon werd de candybox aan cases en marketingverhalen opengetrokken.

En daarin alles wat bedrijven en organisaties doen om zichzelf en hun producten te ‘vermarkten’, tegen een achtergrond van een maatschappij in transitie. Van data-analyse, privacy en AI tot diversiteit, transparantie en commercieel succes in tijden van sterke economische én maatschapplijke verandering. NMD ging eens temeer over de uitwisseling van waarde.

‘Marketing, als vak en als functie in roerige tijden’, had zomaar de ondertitel kunnen zijn van deze zevende NIMA Marketing Day, het enige evenement in Nederland dat zich met zijn programmering niet richt tot ‘leveranciers van de marketingafdeling’ maar tot de beroepsgroep zelf: de mensen die binnen Nederlandse bedrijven verantwoordelijk zijn voor het opstellen, uitwerken en uitvoeren van marketingstrategie. Organisator is het Nederlands Instituut voor Marketing, de beroepsvereniging van marketeers. En het doel is om leden en niet-leden uit het vak in contact te brengen met de verhalen en de mensen van collega’s in een ander bedrijf, maar in hetzelfde vak. Marketingprofessionals onder elkaar dus. Ruim vijftig ‘merken’ vertelden er over hun ervaring met thema’s die de speerpunt vormen van veel discussie over de rol van bedrijven.

Cruciale rol

Op voorhand was duidelijk dat het een warme en inhoudelijk spannende editie zou worden. Terwijl Nederland en Europa worstelen met uitdagingen rond grote thema’s als de energietransitie, klimaatdoelen, inflatie, CSR en – recent- de versnelling in AI, zoeken organisaties naar hun toegevoegde waarde in het leven van consumenten. En waar veel events over marketing toch vooral graag ruimte inlassen voor succesverhalen uit de branche, graaft de NIMA Marketing Day een spade dieper, want de marketingpraktijk is soms weerbarstig. Die uitwisseling van ervaring en inzichten, maakt het bezoek aan NMD voor professionals in het vak zo waardevol.

In een tijd waarin de samenleving en de economie zich geplaatst zien voor een aantal stevige uitdagingen en transities, is de grote vraag wat marketeers daar voor rol bij spelen. ‘Dat is niet altijd eenvoudig en niet altijd onomstreden. Ons vakgebied ligt – terecht – onder een vergrootglas’, aldus Mike Moolenbel, directeur a.i. van NIMA. ‘Marketing zit in het hart van iedere organisatie en daarmee zijn we als marketeers bepalend voor de impact op mens en maatschappij. Dat is een grote, maar ook een hele mooie verantwoordelijkheid. Want als marketeer kun je dus echt het verschil maken. Niet meer alleen door je te onderscheiden, maar juist ook door te verbinden en door innovaties aan te jagen die een positieve bijdrage leveren aan onze samenleving.’

‘Ons succes wordt, meer dan ooit, óók afgemeten aan andere metrics dan alleen commerciële doelen. Daarover voeren we vandaag het gesprek door het delen van de ontwikkelingen die wij en ons vakgebied doormaken. Dat geeft nieuwe inzichten en vooral veel energie. Het is mooi om met zoveel mensen bij elkaar te zijn, die zich met creativiteit en daadkracht inzetten voor het creëren van waarde, niet alleen voor de eigen organisatie, maar ook voor mens en maatschappij’.

Activisme

De Key Notes werden dit jaar verzorgd door Richard De Hoop, die sprak over muziek als metafoor, Typhoon die sprak over de kracht van woorden en muziek. Hoogleraar Marketing Peeter Verlegh, tenslotte, sprak over merkactivisme ‘Don’t mix business with politics’ is een klassiek motto. ‘Maar gaat dat nog wel op?’, vroeg hij zich af. NMD 2023 werd afgesloten met de uitreiking van de NIMA Awards.

Dit artikel verscheen eerder op

Het succesverhaal van Lars

Wil je weten hoe ze dat doen?

Ben je zelf aan het denken om een NIMA C opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dit moet aanpakken en wat je er allemaal voor moet doen?

Laat je dan informeren door kandidaten die je voorgingen. Zij geven een volledig maar authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke goals ze hadden voordat ze hieraan begonnen. Allen hebben bij verschillende opleiders de opleiding NIMA C gevolgd. Met succes!

Op 7 februari 2023, zijn er van de 6 kandidaten die opgingen voor het laatste gedeelte van de opleiding een spannende middag tegemoet. En ja…. ze hebben het alle! 6 gehaald, Chapeau!

Lars Hinze

  • Wie ben je?
    Mijn naar is Lars Hinze, ik ben 47 jaar, gehuwd, 2 kinderen (16 en 14) en Noord-Hollander. Al 20 jaar ben ik werkzaam in de farmaceutische industrie. Ik heb verschillende functies gehad binnen sales en marketing, waarvan de laatste 15 jaar als leidinggevende. Ik werk nu 7 jaar voor Allergologisch Laboratorium Kopenhagen (ALK), een Deense farmaceut, die dit jaar 100 jaar bestaat. De eerste drie jaar voor de Nederlandse vestiging, de laatste vier jaar voor het hoofdkantoor in Kopenhagen.
  • Waarom gekozen voor een NIMA C opleiding?
    In 2015 met veel plezier NIMA B gedaan. Verder zag ik, gezien mijn commerciële ervaring, NIMA C als een leerzame verdieping en verbreding van mijn strategische marketing kennis. En blijven leren vind ik belangrijk voor mijn werkplezier.
  • Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden en wat heb je moeten laten?
    Het volgen van de lessen (100% MS Teams vanwege COVID) en het maken van de theoretische toets waren leuk en te doen, mits goed voorbereid. Het maken van de praktijkopdracht was een eerste voorbereiding op de scriptie en was al een stuk zwaarder. Zoals zo vaak was de scriptie het zwaarst om te voltooien, vooral om dat te combineren met een gezin en een fulltime baan. Wat ik heb moeten laten is tijd om te sporten, ontspannen en te socializen.
  • Was je tevreden met de opleider en met je begeleidende docent?
    Zeer tevreden, vooral met de begeleidende docent. Daar heb je verreweg het meeste mee te maken. Hij is zeer ervaren, kundig, inspirerend en geestig.
  • Wat was de casus?
    Ik heb strategisch marketing advies gegeven voor de Canadese vestiging van mijn werkgever, gericht op de (on)mogelijkheden om de winstgevendheid in de markt te vergroten.
  • Wat miste je?
    Ik heb de omgang met en inspiratie van medestudenten gemist, omdat alle lessen virtueel zijn gegeven (vanwege Corona).
  • Wat vond je van het examen? Wat was goed, wat kon beter?
    Het goede is dat NIMA C in vergelijking met NIMA B echt ‘next level’ is. Alle elementen en het gehele programma zit goed in elkaar en de docenten zijn top. C1 (de scriptie) was een enorme opgave in vergelijking tot C2 (mondeling), misschien gaat het daar wat scheef. Veel studenten stranden bij het maken van de scriptie. Niet zozeer qua complexiteit, maar meer qua tijdsbesteding naast werk en privé. Wellicht kan er nog meer aandacht gegeven worden aan het belang van planning?
  • Hoe voelde het, toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?
    Vooral blijdschap en opluchting en een klein beetje trots, toen het gehele traject met ups en downs door mijn hoofd heen schoot.
  • Wat ga je als NIMA C professional anders doen?
    Veel van mijn werk blijft hopelijk hetzelfde, maar hopelijk ben ik beter in staat om strategische marketing vraagstukken aan te pakken.  
  • Jouw advies voor toekomstige studenten? En wat voor NIMA?
    Voor studenten: zorg dat er een win-win is met je werkgever, zodat je ook werktijd (bijv. een dag in de week/maand) kan besteden aan je NIMA C opleiding. En dat je de praktijkopdracht en scriptie bij je werkgever kan maken. En wees nieuwsgierig naar de inhoud en naar je medestudenten. Voor NIMA: geen idee.

Vergroot je marketing kennis!

Emerce100 2023 heeft NIMA uitgeroepen tot één van de beste top 10 bedrijven die trainingen verzorgd in digital business, marketing en e-commerce! Bij NIMA werk je aan je eigen ontwikkeling. We hebben een divers aanbod aan trainingen, verschillend in lengte en inhoud. Van eendaagse masterclasses over pricing of neuromarketing tot een vijfdaagse mastercourse over digital marketing. Het maakt niet uit over welk marketingonderwerp je meer wil weten, bij NIMA ben je aan het juiste adres.

Lone Wolf B2B marketeer – Gebruik je data als goudmijn

Geschreven door Wing Cheung via Marketingfacts

Tijdens de afgelopen B2B Exchange bij AFAS in Leusden stond ik tijdens de ronde-tafel-sessies binnen B2B bij het onderwerp data science. Tijdens de sessie werden er allerlei mooie systemen benoemd die aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zoals Marketing automation, CI en CDP (Customer Data Platform). Als kers op de taart hebben m’n tafelgenoten ook nog eens een team aan data scientists tot onze beschikking.

Je weet: die verbinden allerlei data-knooppunten met elkaar. Dit leidt tot allerlei prachtige conclusies die vervolgens naar kansen voor de organisatie worden doorvertaald. Wow, wat een luxe: allerlei systemen en een team aan data scientists binnen een B2B-marketingafdeling/organisatie. Helaas geldt die luxe niet voor de meeste B2B-organisaties, al is JB2B-marketing vandaag de dag allang geen niche meer. Eerder schreef ik hier al een artikel over. Toch hebben de meeste B2B-organisaties, maar één marketeer zitten: de Lone Wolf B2B-marketeer.

Als Lone wolf B2B-marketeer heb je nu eenmaal geen data scientists of database marketeer tot je beschikking. Nu denk je vast: jeetje, ik krijg met moeite m’n dagelijkse werkzaamheden af….Ik heb hier helemaal geen uitgebreide systemen en budgetten voor. Wel weet ik dat ik er binnenkort mee aan de slag moet om de concurrentie bij te kunnen benen. Geen zorgen: speciaal voor jou als Lone wolf B2B-marketeer heb ik dit artikel geschreven. Samen focussen we op wat je zelf wel kunt doen!

Lees het artikel hier verder.

Eerder verschenen op

Marketeers van duurzame producten en diensten zijn helden!

Geschreven door Ronald Voorn MSc

Onlangs zat ik in een jury voor prijzen voor onder anderen de beste reclamecampagnes in Nederland. Ik probeerde toen bij een collega belangstelling te wekken voor het idee om een speciale categorie in het leven te roepen voor duurzame producten en diensten. Mijn belangrijkste reden hiervoor is dat de marketing hiervan nog een graadje moeilijker is dan voor gewone producten en diensten.

Helaas kreeg ik er de handen (nog niet) voor op elkaar. Wellicht laat het hele recente metastudy-onderzoek van Acuti, Pizzetti & Dolnicar (2022) zien waarom deze categorie wellicht wél een steuntje in de rug verdient. Dit als aanmoediging voor marketeers die zich oprecht (dus niet als greenwashers) inzetten voor duurzaamheid in Nederland.

Waar gaat deze blog over?

  1. Gelukkig gaat de marketing van sommige duurzame producten best goed of steeds beter. Er kunnen zich echter ook onbedoelde bijeffecten voordoen die een barrière kunnen vormen. Deze zijn onderzocht door de auteurs van deze meta literatuurstudie waarin maar liefst 94 onderzoeken (t/m 2022) zijn geanalyseerd.
  2. Hierbij spelen drie cognitieve mechanismen een rol: informatieverwerking, vertekening van de productperceptie en zelfperceptie, die op hun beurt weer kunnen leiden tot een aantal verschillende emotioneel aversieve toestanden: angst, schaamte, schuld, spijt, verdriet, verminderd plezier, frustratie, ongemak, stress en verlegenheid. Dit beïnvloedt consumentengedrag.
  3. Management kan hier wat aan doen door gebruik te maken van cognitief minder belastende communicatiemethoden
  4. En wetenschappers moeten hun best doen om marketingmethoden te ontwikkelen en testen waarmee negatieve bijeffecten van duurzaamheid voorkomen kunnen worden

Lees het artikel hier verder.

Eerder verschenen op

Dorkas Koenen en de marketeer als verbindingsofficier

Afbeelding en tekst door Matthijs van den Broek

Leren van topmarketeers in een theatersetting. Dat is MarketingLive (met later nog de Effies), vandaag en vanavond in Theater Amsterdam. Het event is terug, met 200 marketeers, volledig ‘live’ en doet zijn naam dus eer aan. Het ging over marketing, en het was in het echie. De line-up…. Best wel smullen, hier en daar. We waren erbij, en pikten de marketingkersen er voor jou uit.

1.Bouw je eigen platform – Geloof niet in het sprookje van social media

De verbindingsofficier: dat is voor Koenen een ander woord voor jou, marketeer. Of in ieder geval: de functie die je zou moeten bekleden. Waarschuwing: als je je branding uit handen geeft, raak je de verbinding met de klant kwijt. Veel marketeers geven de kern van wat ze moeten doen uit handen. Het bouwen van een merk wordt uitbesteed aan influencers. Een influencer die zijn Lamborghini in de vangrail rost… het is iets waar marketeers over na moeten denken. Geloof niet in het sprookje van social media, predikt Koenen.

Bouw dus ook zelf platformen, waar je als marketeer de verbinding kan leggen met je doelgroep. Koenen noemt het voorbeeld van Red Bull. “Red Bull heeft eigen platformen tot de F1 aan toe. Ze hebben uitstekend begrepen dat ze hun branding niet uit handen moeten geven aan derde partijen. Probeer jezelf uit te dagen om zelf je doelgroepen aan te spreken. Je kan er veel meer regie op voeren.” Je voorkomt er ook excessen mee op social media, stelt Koenen.

Lees het hele artikel hier.

Eerder verschenen op

Marketing for humans’ sake (deel 3)

Geschreven door Tijs Timmerman

In de transformationele economie staat de mens in meerdere rollen in contact met de organisatie. Zoals de rol van medewerker, content-producent, kennisbron, leverancier, buurtbewoner, investeerder of lid van een kritische samenleving. Waar vroeger vooral aandeelhouders en journalisten interesse toonden, vragen nu ook klanten, burgers en samenlevingen om informatie, openheid, betrokkenheid en oprechtheid, en plaatsen ze publiekelijk vraagtekens bij de relevantie en het bestaansrecht van organisaties die ‘het fout doen’ in de publieke opinie.

Voor de zomer van 2022 verzorgde ik een openbare les aan de Hogeschool Utrecht als onderdeel van mijn officiële aanstelling als Lector Marketing & Customer Experience. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Om me daarop voor te bereiden heb ik een longread geschreven, die online op onze lectoraatswebsite is gepubliceerd. Centrale vraag die ik me stelde was hóe organisaties en merken de menselijke maat in hun relatie met consumenten kunnen borgen, en wat ze zouden moeten doen om menselijk te blijven in een wereld die zo snel verandert. In vier hoofdstukken verkende ik de marketingpraktijk en vroeg me hardop schrijvend af wáár we het laten liggen. En waar de kansen zich voordoen om als merk én als marketingprofessional bij te dragen aan Marketing for humans’ sake. Dit is deel drie van vier, steeds op woensdag. De eerdere bijdragen lees je hier (deel 1) en hier (deel 2). Laat me vooral weten waar jouw gedachten naar uitgaan via een reactie onder deze posting, of mail me, zoek me op via de socials. Het volgende deel verschijnt op woensdag 16 november 2022.

Hoe organisaties te werk gaan ligt onder een vergrootglas. Mensen vragen en zien meer van wat organisaties doen en laten, en trekken sneller aan de bel wanneer zaken in hun ogen niet lijken te kloppen.

De variëteit aan rollen brengt verschillende belangen en verwachtingen met zich mee. Hier moet een organisatie mee om leren gaan: de balans vinden in een veelheid aan belangen is de uitdaging. Met variatie in belangen komt een variatie aan verwachtingen richting organisaties om aan te voldoen. Verwachtingen nemen toe in diversiteit (we hebben verschillende verwachtingen vanuit verschillende rollen), in sterkte (we verwachten steeds iets meer, de lat verschuift continu) en in urgentie (we verwachten het nu). We ventileren onze verwachtingen via sociale media en spreken anderen aan op hun verwachtingen als die niet overeenkomen met de onze. We voelen ons gerechtigd om onze behoeften, belangen en interesses vóór die van anderen te plaatsen. We gaan ervan uit dat we kunnen doen wat we willen en dat anderen ons daarin tegemoet moeten komen.

Hoge verwachtingen, veel cynisme

Tegelijkertijd vertrouwen we maar weinig en weinigen. Geopolitieke onrust, polarisatie en verharding in de samenleving, en zorgen over de betrouwbaarheid en maakbaarheid van informatie en media, leiden ertoe dat we steeds minder geneigd zijn te vertrouwen op de goede intenties en competenties van anderen. Met name wanneer het aankomt op georganiseerde verbanden zoals overheidsinstellingen, of merken in het algemeen, zijn we erg cynisch. Bureau Havas vond in onderzoek onder bijna 400.000 consumenten en 2.000 merken dat 71% van de consumenten zegt moe te zijn van de lege beloften van merken. We leven in een paradoxale periode, een Age of High Expectations & Cynicism. We raken betrokken, als klant maar ook als medewerker of als kritische burger, en vanuit die betrokkenheid ligt wantrouwen op de loer.

Lees het artikel hier verder.

Eerder verschenen op

Het tweede AGF Marketing Event – NIMA

Hoe succesvol innoveren in groenten en fruit? 
NIMA Foodchain & Agrimarketing organiseert op dinsdag 29 november het tweede AGF – event ‘Succesvol innoveren in het groenten- en fruitschap’ voor alle marketeers werkzaam in deze sector in samenwerking met GroentenFruit huis.  Tijdens dit event, dat zal plaatsvinden op de HAS Green Academy in Den Bosch, zullen een aantal sprekers hun visie geven op welke wijze er nieuwe impulsen gegeven kunnen worden aan de marktsegmenten van groenten en fruit. Met deze inzichten zal voor alle ketenpartijen inspiratie worden geboden op welke wijze  door innoveren waarde voor de consument toe te voegen.

Programma
Om 15.00 uur start het veelzijdige programma waarin experts niet alleen verdieping op het thema succesvolle innovaties in groenten en fruit geven, maar waarin voor de deelnemers bovendien volop ruimte is om met vakgenoten hierover in gesprek te gaan. 

De aftrap zal gegeven worden door IRI die een overzicht zal geven van de marktontwikkelingen binnen groenten en fruit en een reflectie op het belang van de rol van innovaties hierin. Hierna zullen drie sprekers afkomstig van toonaangevende producenten van aardappelen, groenten en fruit in een paneldiscussie met elkaar in discussie gaan op welke wijze te komen tot succesvol innovatie.

Vanuit een andere marktsegment in de vers categorie zal hierna getoond worden hoe daar succesvol aan een merk gebouwd wordt en de rol die productontwikkeling daarin speelt. Het programma zal worden afgesloten met een bijdrage vanuit de HAS Green Academy en daarnaast zullen alumni en studenten van de opleiding Food Innovation laten zien hoe zij naar innovatie kijken. Dit doen zij door het concept te pitchen dat zij aan het ontwikkelen of vermarkten zijn.     

AANTAL PE-PUNTEN?
4 PE-punten

Geldt alleen voor:
Register Marketeers
Senior Marketing Professionals
Senior Communication Professionals
Senior Digital Professionals
NIMA Qualified Lecturers

ROAS is het gevaarlijke broertje van ROI

Geschreven door Ingmar de Lange

De directe meetbaarheid van digitale marketing biedt kansen, maar ook bedreigingen. Een focus op ROI en ROAS leidt tot kortetermijndenken, onderinvestering en afbrokkeling van groei.

In mijn boek Sterk Digitaal Merk speelt de spanning tussen de korte en lange termijn een belangrijke rol. Digitaal is geneigd zich te richten op de korte termijn. Dit terwijl merken niet zo werken. Merken zijn net als reputaties, ze worden stap voor stap gebouwd. En dit kost tijd. Er wordt daarom al jaren gewaarschuwd voor de gevaren van “ROI-denken”. Maar het digitale broertje, ROAS (“Return on ad spend”), richt vandaag mogelijk meer schade aan.

Dat stelt strateeg Tom Roach in zijn recente artikel op Marketingweek. ROAS wordt vaak gebruikt als doelstelling om digitale campagnes te optimaliseren. Maar dit leidt tot kortetermijndenken, onderinvestering en afbrokkeling van groei.

Het merk dat alleen de eerste week sport

Allereerst nog even ROI: ROI heeft de neiging om omgekeerd evenredig te zijn met winstgroei. Door afnemende meeropbrengsten daalt de ROI naarmate het merk meer uitgeeft. En ROI stijgt naarmate er minder wordt besteedt. De eenvoudigste manier om ROI te verhogen, is dus om minder aan bereik uit te geven. Maar dit zorgt ervoor dat er uiteindelijk een minder groot effect wordt behaald.

Het is vergelijkbaar met naar de sportschool gaan. De eerste paar keer voel je waarschijnlijk het grootste effect op je lichaam. De maanden daarna voel je week op week een minder groot verschil. Dit terwijl iedereen begrijpt dat je conditie pas echt verbeterd met een langetermijnfocus. Ofwel, efficiëntie is iets anders dan effectiviteit. Een focus ROI kan groei daarom beperken of zelfs kapot maken.

Lees het artikel hier verder.

Eerder verschenen op