(Boekrecensie Register Marketeers) De Onsterfelijke Onderneming

31 mei 2019
-

 

Recensent:       Eric van Arendonk, Register Marketeer


Overleven in disruptieve tijden
luidt de ondertitel. De auteur neemt hiervoor de geschiedenis van Apple als voorbeeld. Apple’s successen en mislukkingen lopen als een rode draad door het boek. Het model dat de auteur gebruikt is het AGIL Paradigma. Voor mij is het nieuw maar het bestaat al tientallen jaren en ik moet zeggen; het was een aangename kennismaking.

Het AGIL-schema is een veranderingstheorie van Talcott Parsons waarmee het effect van gewijzigde omgevingsinvloeden op maatschappelijke veranderingen beschreven kan worden. Het geeft vier functies van een organisatie weer waarmee een organisatie in staat zou moeten zijn veranderende omstandigheden het hoofd te bieden. AGIL staat voor: Adaptation, voor het vermogen om je organisatie aan te kunnen passen; Goal attainment, over of je in staat bent om eenduidige doelen te stellen, daarop te blijven focussen en behalen, en Integration of in goed Nederlands integreren. Gevolgd door Latent pattern maintenance, oftewel het bewaken van de lange termijn consistentie.

De geschiedenis van Apple, als hoofdcase van het boek, wordt geanalyseerd volgens het schema. Let wel het is geen boek over Apple maar over de veranderingen en hoe men daarmee omgegaan is. Over wat we kunnen leren, uitgelegd aan de hand van het AGIL-schema. Ook andere organisaties worden als voorbeeld gebruikt.

De auteur schreef een leerzaam boek over veranderingen voor organisaties en geeft daarnaast ook aan hoe je je onderscheidend vermogen verder kunt versterken. Disruptieve veranderingen zijn heftig. Ze kunnen je ondergang betekenen maar ook de mogelijkheid bieden om sterker uit de strijd te komen. De Apple case geeft beide kanten aan. Men heeft tot tweemaal toe aan de rand van een faillissement gestaan en daarna ongekende successen weten te boeken.

Een vlot geschreven boek. De combinatie van de theorie en de praktijk werken verhelderend over hoe je als organisatie grote maatschappelijke veranderingen kunt weerstaan.

Boekrecensie:  De onsterfelijke onderneming

Auteur:            Fons van Dyck

ISBN:                9789401455930

Uitgever:          Lannoo campus

Druk:               Eerste druk 2019

Trefwoorden:   veranderingen, change, disruptie, maatschappelijk

 

 

 

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X