(Column Nick Nijhuis SMP) Resultaten uit het verleden…

27 augustus 2019
-

‘Even 10.000 likes kopen’. Dat kan gewoon bij een automaat in een Russische supermarkt. Likes krijgen is niet moeilijk. Je hoeft er niet voor naar Rusland en als je genoeg weggeeft, lukt het ook zonder te betalen. De vraag is: waarom wil je (influcencers met) veel likes?

Bedrijven helpen om hun digital marketing effectiever te maken gaat vaak om het stellen van de juiste vragen. Ik denk dan aan Steven Covey: ‘Begin met het einde voor ogen’. En om erachter te komen wat dat einde is, vraag ik een aantal keer ‘Waarom?’. Waarom wil je 12.000 likes? Waarom wil je gezien worden? Waarom denk je dat via deze likes potentiële kopers je zien?

Kolb

De ‘waarom’-vragen moet ik straks ook stellen. Nu om een goede digital marketing HBO-docent te selecteren voor hogeschool Windesheim. Ik neem mij voor in de gesprekken het einde voor ogen te houden, namelijk iemand selecteren die zijn actuele digitale ervaring kan overbrengen op studenten, zodat ze het verschil tussen middel en doel leren en niet in bovengenoemde valkuil stappen.

Voor het zover is moet ik nog een andere hobbel nemen. Een selectie maken uit tien CV’s. Ik kijk naar opsommingen uit het verleden om een beslissing te nemen voor de toekomst. ‘Wat maakt iemand succesvol in een digitale omgeving?’ vraag ik mezelf af. Iemand die zich blijft verwonderen én ontwikkelen.

De leercyclus van Kolb zorgt dat iemand nieuwe dingen begrijpt, onthoud én kan toepassen. De cyclus wordt veelvuldig toegepast in het onderwijs. Een student of docent die zich wil verdiepen in bijvoorbeeld voice search zet in de cyclus de volgende stappen:

  1. begrijpen: de student zoekt uit wat de verschillen zijn met getypte zoekopdrachten;
  2. meemaken: via Google geeft de student gesproken zoekopdrachten in;
  3. evalueren: welke verbeterpunten er zijn in de toepassing door grote partijen;
  4. toepassen: de student gaat pagina’s op een site optimaliseren voor voice search.

De cyclus is onmisbaar voor een succesvolle student, docent én digital marketeer. Het maken of volgen van workshops, masterclasses, congressen, blogs en vlogs zijn allemaal onderdelen van leercyclus. Nima-titels als SMP en SDP zijn ‘stempels’ die het (deels) doorlopen van de leercyclus bevestigen.

Resultaten uit het verleden, en verzamelde likes, bieden geen garantie voor de toekomst. Gedrag en permanente educatie doen dat wel. We hebben de persoon die zich het meest heeft ontwikkeld aangenomen.

 

Deze column van Nick Nijhuis SMP, Digital Marketeer bij NickLink, verscheen bij MarketingTribune

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X