NIMA Brein en gedrag Community

De psychologie achter marketing. Denk je dat je altijd rationele keuzes maakt? Dan heb je het mis. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat alleen mensen met een specifieke hersenbeschadiging volledig rationele beslissingen kunnen nemen. In werkelijkheid spelen emoties een veel grotere rol in ons gedrag dan we zelf beseffen – vaak zonder dat we ons daarvan bewust zijn.

Door de groeiende kennis over het brein krijgen we steeds meer inzicht in hoe gedrag ontstaat en welke factoren het beïnvloeden. Dit maakt neuromarketing en gedragspsychologie onmisbaar voor moderne marketeers. Bij NIMA Brein & Gedrag duiken we dieper in deze inzichten en ontdekken we hoe we ze kunnen toepassen om effectievere marketingstrategieën te ontwikkelen.

Wat doen we?

Binnen de Brein en Gedrag Community, een speelveld waar marketeers die begrijpen hoe consumer-decision making werkt. In korte tijd groeide het aantal leden binnen deze community snel en zijn er waardevolle inspiratiesessies gerealiseerd die kennis en nieuwe inzichten heeft opgeleverd

Waarom is de Brein en Gedrag Community interessant?

Recente inzichten uit neuroscience, economie en psychologie over het brein en consumentengedrag vinden in toenemende mate hun weg naar marketing. Ook binnen marketing uitermate relevant, want creativiteit is de basis voor innovatie en ontwikkeling. Wat de Brein en Gedrag Community zo interessant maakt is het overdragen van kennis binnen de community en het leveren van een bijdrage door het verbreden van de kennis omtrent, economie en psychologie over het brein en consumentengedrag. De marketeers binnen deze community hebben dan ook een enorme voorsprong.

Ook in 2024 zullen er diverse events op de kalender staan waarin we wetenschap & onderzoek koppelen aan een specifiek toepassingsgebied binnen marketing en praktijkcases delen.

Voor wie is de Brein en Gedrag Community interessant?

Voor marketeers die design inzetten bij het vormen en vormgeven van merken, in welke vorm dan ook, zoals diensten of producten, visuele identiteiten, verpakkingen, campagnes, et cetera en voor ontwerpers die samen met hun opdrachtgevers vormgeven aan merken, vanuit welke discipline dan ook.

Artikelen over Brein en Gedrag

Hierboven vind je de interviews van de NIMA Community Brein en Gedrag.

In het eerste interview spreken we met met Marijke van Putten van de Universiteit Leiden over consumentenintertie.
Waar marketeers normaalgesproken naar een customer journey kijken om mensen in beweging te krijgen, heeft Marijke van Putten onderzoek gedaan naar het omgekeerde: waarom komen mensen níet in beweging? In dit interview vertelt ze over het onderzoek en het model dat zij hiervoor ontwikkeld heeft. Dit brengt zowel de beslisstadia als de bijbehorende psychologische effecten in beeld. Wil jij meer weten over het effect van framing, loss aversion en uitstelgedrag op het gedrag van jouw klant én hoe je hier als marketeer op kunt inspelen? Kijk dan naar het interview Martin van Kranenburg en Desiree van Wieren met Marijke van Putten.

In het tweede interview vertelt Tim den Heijer, medeoprichter van het bureau B.R.A.I.N, over het door hen ontwikkelde B.R.A.I.N.-framework en het belang van Behavioral Economics als inspiratiebron voor het creëren van effectievere campagnes, door de inzichten in de werking van het brein te gebruiken als pijler voor een campagne of merkbouw. Ben je benieuwd naar wat je met creativiteit kunt bereiken en wat je hier als marketeer mee kunt?
Bekijk dan het interview van Anyta Cox en Lysander van der Sluis met Tim den Heijer.

22 apr 2025
Framing werkt: dit leerden we van Bas Erlings
Een terugblik op een webinar, waarin framing-expert Bas Erlings zijn inzichten deelde over hoe je als marketeer framing inzet om gedrag te beïnvloeden. Of je nu werkt in B2C of B2B, zijn verhaal zat bomvol eyeopeners, voorbeelden en praktische tips.
Lees meer
31 mrt 2025
Het geheim van IKEA: waarom je altijd met meer naar huis gaat
Een bezoek aan IKEA is geen gewoon winkelbezoek. Het is een uitstapje. Een ervaring. Sommigen noemen het zelfs het ‘Disney World van de meubelzaken’. En net als bij een pretpark, is er in elk detail nagedacht over hoe jij je dag bij IKEA beleeft. Van het moment dat je de auto parkeert tot aan de goedkope hotdog bij de uitgang.
Lees meer
20 mrt 2025
30 jaar STER Gouden Loeki: een viering van verbinding en creativiteit
4 kanshebbers voor de Gouden Loeki van dit jaar uitgelicht… Wie wint hem dit jaar?
Lees meer
09 dec 2024
(Blogpost) ‘De uitgekiende psychologie van Five Guys’
'Wat bezoekers zich niet realiseren, is dat hun gedrag grotendeels wordt gestuurd door psychologische principes die zorgvuldig zijn toegepast in elk aspect van de formule'
Lees meer

NIMA Brein en Gedrag-bestuur

Wie zijn de gezichten achter de NIMA Brein en Gedrag Community? De community wordt met veel enthousiasme bestuurd door actieve leden binnen de community. Maak hier kennis met de NIMA Brein en Gedrag-bestuursleden.
Vladimir den Baars (voorzitter)

Client Director bij Neurensics

Tim den Heijer

Creative strategy & Copy bij B.R.A.I.N. Creatives

Olaf Cox

Strategy & business development bij Pubmarket!

Mylene Samuels

Experience-designer

Daan Goote Msc

Behavioral adviseur & client director

Contact

Wil je via e-mail op de hoogte gehouden worden van de activiteiten, meer weten over dit platform, actief deelnemen of contact met het bestuur? Stuur dan een e-mail naar events@nima.nl of geef het aan in jouw MijnNIMA-account.

Klik hier om je aan te sluiten bij de LinkedIn-groep en mis geen enkele update.