Consumenten verleiden of misleiden? Waar de grens ligt bij online beïnvloeding - NIMA

Consumenten verleiden of misleiden? Waar de grens ligt bij online beïnvloeding

4 juni 2020
-

“Er kijken nu 20 anderen naar dit product!”, “Nog maar 10 uur geldig. Koop nu!”, of “Al 7.340 keer gekocht!”. Een greep uit verleidingstechnieken gebaseerd op schaarste en sociaal bewijs, die marketeers bekend in de oren zullen klinken. Deze technieken zijn in principe toegestaan, mits ze volledig waar zijn, maar ze mogen de consument niet misleiden. In dit artikel laat ik aan de hand van verschillende voorbeelden zien wat er wel en niet mag.

Hoe voorkom je als marketeer online misleiding?

Consumenten hebben goede informatie nodig om te beslissen of ze een product of dienst willen kopen. Beïnvloeding gaat te ver als je tactieken inzet die de gemiddelde consument op basis van misleidende of ontbrekende informatie stuurt naar een keuze die hij anders niet zou hebben gemaakt.

Lees dit artikel op

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X