Creating Value with Big Data Analytics

14 maart 2017
-

Big data kan waarde creëren. Big data is de hype voorbij. Door de combinatie van hun academische en pragmatische achtergrond weten deze auteurs de complexe materie laagdrempelig leesbaar en nuchter functioneel te vertellen.Dit is een nuttig boek voor marketeers die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van data voor beslissingen in de bedrijfsvoering. Tevens geschikt als studieboek voor marketingspecialisaties zoals data analytics, web analytics, marktonderzoek, marketing intelligence en CRM.

Wat heel fijn is, is dat de auteurs een leeswijzer meegeven. Hoofdstuk 1 gaat over de context, visie en structuur, gevolgd door hoofdstuk 2 over de manier waarop waarde gecreëerd wordt. De generalist die zelf geen analyses uitvoert, kan de fast lane nemen naar hoofdstukken 6 en 7 met voorbeeldcases en conclusies. De meer inhoudelijke kernhoofdstukken 3, 4 en 5 gaan over data types, processen, systemen, analytische aanpak en competenties. Hoofdstukken 2, 3 en 4 kennen ook weer deep dives over metrics, modellen, data integratie en privacy.

Data over klanten, markt en merk, bieden kansen en uitdagingen omdat het gaat over zowel waarde voor de firma als waarde voor de klant. Beide horen bij elkaar, maar kennen andere metrics. Daar hebben we eigenlijk al de kern te pakken van de scheidslijn die tijdens de implementatie soms een grote kloof is om te overbruggen. De waarde voor de klant wordt nogal eens afgemeten aan klantentevredenheid en aanbevelingswaarde (NPS) en houden ons tegenwoordig erg bezig. Maar hoe kun je vanuit marketing sturen op die waarden? En wordt door het management niet langer alleen naar transactieresultaat gekeken.

De klant is niet meer zo trouw als de loyale klant van vroeger. Juist daarom is er een enorme behoefte om meetbaar te maken hoe afzonderlijke marketinginspanningen het doen. Met actie- en controlegroepen, A/B testen, gesegmenteerde targetgroups, profiles en clusters worden grote en kleine vergelijkingen getrokken en trends herkend. Data dient als bewijs van effectiviteit achteraf én als kansrijke bron voor toekomstige voorspellingen en beïnvloeding. Hiervoor is een goede samenwerking nodig tussen de analytische functies en de vragenstellers op de overige afdelingen. Dit boek kan de brug slaan!

Auteurs: Peter C. Verhoef, Edwin Kooge, Natasha Walk
Uitgever: Routledge
ISBN: 9781138837959

Praktisch:           ***
Leesbaar:            ***
Actueel:               *****
Vernieuwend:  ****
Ons oordeel:     **** Aanrader

Jeanine Dijkhuis RM

WordPress Themes
X
X
X
X