De digitale transformatie van NIMA Opleidingen - NIMA

De digitale transformatie van NIMA Opleidingen

31 maart 2020
-

Vorige week berichtten we er al over; de opleidingen NIMA Marketing, Sales en Communicatie A, B en C gaan ook tijdens de coronacrisis gewoon digitaal door. De NIMA Education Partners hebben snel hun opleidingen en cursussen gedigitaliseerd waardoor studenten nauwelijks studievertraging op hoeven lopen. Dat is een mooi staaltje ondernemerschap, NIMA is trots dat het met zulke partners samenwerkt. Lees verder voor een aantal voorbeelden.

Door Rob van Vroenhoven*

 

Eerst het ondernemerschap, want zonder dat geen voorbeelden. Een treffende opmerking daarover was van Chiel van de Ven, creative director bij Nijgh. Brands change the world! op het artikel van Maarten Nijboer, directeur SRM ‘COVID-19 als versneller van innovatie’:

‘Je ziet ineens hoeveel grenzen we zelf in stand houden. Omdat het nu moet kan het. Door druk van buitenaf. Het zou mooi zijn als deze periode ons leert dat meer te doen vanuit onszelf. Meer open te staan voor experiment en verandering…’

We leven in een tijd waarin snel aanpassen aan nieuwe omstandigheden een voorwaarde tot overleven is geworden. SRM heeft in korte tijd een virtual classroom gebouwd in vitero.de waarmee de lessen doorgaan. Toch blijft SRM pragmatisch tijdens deze snelle omschakeling, getuige de uitspraken van dezelfde directeur: ‘Hoewel ik groot voorstander blijf van klassikaal onderwijs, werkt deze tool zo goed dat we deze straks ook naast onze klassikale bijeenkomsten kunnen inzetten.’ (….) ‘De overgang is afgelopen weken niet 100% vlekkeloos gegaan en dat zal ook de komende weken nog niet het geval zijn, maar door het harde werk vanuit de hele organisatie kan nu iedereen zijn of haar training of opleiding vervolgen met de virtual classroom of met behulp van één-op-één-begeleiding.’

En van een docent: ‘Ik vond het ook een geweldige ervaring met zeer enthousiaste cursisten. Het was een uiterst efficiënte bijeenkomst zonder enige vorm van technische storingen. Ook de component humor is nog steeds goed te gebruiken.’

Ook studenten zijn enthousiast, zo blijkt uit de reacties waarbij opgemerkt wordt dat de virtual classroom een heel mooi alternatief is in deze tijd maar uiteindelijk geen vervanging is: ‘Fantastisch hoe snel jullie dit hebben opgepakt. Traditioneel lesgeven had duidelijk mijn voorkeur, maar ben nu anders overtuigd.’

‘Docent is wel veel aan het woord, maar door gewoon je hand op te steken is het simpel om een vraag te kunnen stellen. Dat ging prima. Het is wel intensief om zo’n training te volgen. De echte interactie die je tijdens een fysieke training hebt is er nu wel in mindere mate.’

De Laat Kenniscentrum uit Eindhoven laat ons zien hoe hun virtual classroom eruitziet. Ook hier overheersen de positieve kanten van deze manier van lesgeven. Een paar reacties op een rij:

  • Top dat we de lessen toch kunnen hervatten.
  • Een hele nieuwe manier van lesgeven maar toch persoonlijk.
  • Mooi de manier van interactie tussen docent en student.
  • Topmanier van lesgeven.
  • Goed dat je alles met elkaar kunt delen op deze digitale manier.
  • Op afstand maar toch dichtbij.

 

Zoals het echte ondernemers èn salesprofessionals betaamt, hebben ze de uitdaging direct omgezet in een kans getuige ook deze visual:

Daarbij benadrukt De Laat vooral dat ht nu de tijd is om een NIMA Opleiding te gaan starten; hierdoor vergroot je jouw kansen ná de coronacrisis.

 

Frankwatching, naast de bekende site ook NIMA Education Partner, heeft de NIMA Opleidingen en zijn andere trainingen uit de academy naar online omgezet. Frankwatching werkt dan weer met het platform Whereby.com; waarmee nog maar eens gezegd wordt dat het niet zoveel uitmaakt met welk platform je werkt. Het belangrijkste is dat je ermee aan de slag gaat en er ervaring mee opdoet. Naast het omzetten van trainingen heeft Frankwatching nu ook het online cursuspakket ‘Schrijven & copywriting’ ontwikkelt dat op ieder moment te bekijken is. Als dat niet coronacrisisproof is…

 

NIMA Education Partner Move the Crowd, tot slot, had voor de salesopleiding al eerder met een partner een blended leeromgeving gezet (blended wil zeggen: een combinatie van klassikaal en digitaal lesgeven). Wederom een ander platform dat bovenstaande nog maar eens bevestigt. Nu de vraag naar digitale leeromgevingen snel toeneemt, stelt Move the Crowd haar platform open voor collega Education Partners zodat NIMA Opleidingen hoe dan ook door kunnen gaan. Informatie daarover is via NIMA verkrijgbaar.

 

Rob van Vroenhoven is Manager Study Members & Exams bij NIMA

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X