Hoe up-to-date is jouw marketingkennis?

Voor de zomervakantie start geven we nog een kennisupdate bestaande uit vijf avondsessies. In deze sessies besteden we aandacht aan dé marketingthema’s van nu:

  • Content marketing
  • Marketingcommunicatie
  • Merkpositioneren
  • Effectievere marketing mbv gedragsbeïnvloeding
  • Future of Marketing

Aan het einde van deze sessie ontvang je een officieel NIMA Summer Mastercourse: Marketing 2017 certificaat!

De classes vinden op woensdagavond van 18.00 tot 21.00 uur plaats op de volgende data:

14 juni 2017 :  Content marketing  door Cor Hospes
Contentmarketing bevindt zich in Nederland nog altijd in een beginfase. Wie ben je en waar sta je voor en wie is eigenlijk je audience? Het blijkt voor de meeste bedrijven al lastig genoeg om die vragen te beantwoorden. Contentmarketing vraagt om een cultuur voor het maken en verspreiden van verhalen en is alleen al om die reden té belangrijk om alleen aan de marketingafdeling over te laten. Veel marketeers denken in ‘zenden’, dat zit nou eenmaal in hun genen, maar ze moeten wel open staan voor nieuwe ontwikkelingen en gaan inzien dat old skool marketing vandaag echt niet langer werkt. Maar kun je zonder? Is contentmarketing een wind die wel weer overwaait? Cor Hospes denkt van niet: ‘Neem van mij aan, deze wind zal enkel in kracht toenemen, temeer omdat reclame zijn kracht heeft verloren en mensen meer en meer op zoek zijn naar echte verhalen en ervaringen.’ Tegelijk – zo geeft Hospes grif toe: contentmarketing is ook geen rocket science; laat staan dat ervoor allerlei ingewikkelde modellen bestaan. Het gaat om het maken van verhalen die het waard zijn om te delen. In deze mastercourse krijg je tips en adviezen hoe je die kunt maken, en hoe je die af en toe een duwtje in de rug kunt geven. Maar bovenal leer je hoe een content marketing-‘strategie’ je concreet helpt om je marketingdoelstellingen te halen vanuit een cultuur die misschien ergens in je organisatie altijd aanwezig was.

21 juni: Marketingcommunicatie door Guy van Liemt
Marketingcommunicatie verandert: Vooral van zenden naar het voeren van een dialoog. Er zijn in korte tijd veel meer mogelijkheden en middelen bijgekomen, maar de essentie is dezelfde gebleven; wij mensen zijn niet fundamenteel veranderd. Daarmee is marcom ook complexer geworden en de uitdaging is om de rode draad te blijven volgen. Anderzijds zijn er veel meer middelen, mogelijkheden en data. Hoe houdt je dat bij? Wat doe je zelf en wat doe je met partners om ‘always on’ te zijn? Marketing zonder communicatie bestaat uiteraard niet, maar de communicatie van marketing wordt wel vaak verward met marketing. In deze summercourse trekt Guy van Liemt, expert marketingprofessional met speciale expertise op purpose & happiness die weer eens goed uit elkaar: want alleen reclame maken of ‘alleen maar zenden via massamedia’ moge doodverklaard zijn, marketing is dat natuurlijk allerminst. In deze sessie besteedt hij vooral aandacht aan het framework voor strategische marketingcommunicatieplanning. Middelenkeuze is daar een onderdeel van. Vooral het strategische aspect komt daarbij aan de orde omdat dát het maken van keuzes inhoudt en je daar moet starten om te zorgen dat het tactische deel aansluit op en logisch voortvloeit uit de strategische keuzes.

28 juni 2017: Trends, Gen Z & Millennials door Aljan de Boer en Zepha de Roo
Hoe verbind je merken aan de jongste generaties, als die radicaal anders in het leven staan dan de oudere generaties die het beleid en strategie bepalen? In samenwerking met TrendsActive zoomen we tijdens deze mastercourse in op de twee jongste generaties klanten en collega’s; Generatie Z en Millennials. Wie zijn ze, wat zijn hun behoeftes en waarom gedragen ze zich ‘zo’? Ook laten we zien hoe je zelf naar trends en ontwikkelingen kunt kijken om beter in te spelen op de toekomst. De huidige tijdsgeest vraagt marketeers om een continue oriëntatie op veranderingen en mogelijkheden, maar hoe doe je dat? Hoe doe je onderzoek naar trends?

TrendsActive geeft inzicht in de belangrijkste sociaal-culturele ontwikkelingen en trends op het gebied van toekomstige generaties. De inzichten helpen om strategische beslissingen voor de toekomst te maken.

5 juli 2017 :Merk Positioneren door Marc van Eck

Het merk is voor veel organisaties zo ongeveer de belangrijkste ‘waarde’, omdat we allemaal op zoek zijn naar onderscheidend vermogen. Als we dat niet doen, doet uiteindelijk alleen de prijs ertoe. Door middel van positioneren creëer je onderscheidend vermogen en waarde voor jouw klant. Maar wát maakt een merk sterk? Registermarketeer en merkspecialist Marc van Eck schreef in 2016 een bijzonder lezenswaardig en goed ontvangen boek over karaktervol positioneren, waarin hij uitlegt dat sterke merken net als sterke mensen een herkenbaar karakter hebben. Dat maakt ze voorspelbaar en onbewust aantrekkelijk. Het boek licht dat toe en biedt een praktisch model vol praktijkvoorbeelden, maar Van Eck zal in deze mastercourse ook buiten de kaders van zijn eigen theorie treden: een goede marketeer weet immers inzichten  van verschillende bronnen te combineren tot eigen-wijsheid. ‘Liever de praktische keuze waar je wat mee hebt dan de theoretische keuze zoals het moet’, aldus Van Eck onlangs tijdens het NIMA Booster Event, waarmee hij maar wilde zeggen dat het uiteindelijk het allerbelangrijkste is dat je verder komt: ‘Te vaak zie ik marketeers die vast komen te zitten in ingewikkelde modellen, of die bijvoorbeeld tenenkrommende ‘why’s’ hebben gedefinieerd. Dat lijkt mij doodzonde, ik wil marketeers handvatten bieden, zelfs als ze dat niet helemaal conform de theorie toepassen helpt hen dit vaak al enorm.’

12 juli 2017: Effectievere marketing mbv gedragsbeïnvloeding door Mischa Coster
Bedrijven zullen psychologie een meer structurele rol geven in hun dagelijkse operatie. Functietitels als ‘Chief Psychology Officer’ worden steeds meer erkend. Daarnaast zal (big) data een steeds grotere rol spelen als het gaat om inzichten in gedrag. Demografie gecombineerd met psychografie en neuro imaging. Daarmee manier kunnen marketeers steeds beter aansluiting vinden bij de belevingswereld en het ‘belief system’ van hun doelgroep. Low-budget, high-impact beïnvloedingstechnieken die hun roots hebben in de wetenschap. Dát vormen de belangrijkste take aways die je van deze mastercourse kunt verwachten. mediapsycholoog, marketeer en business consultant Mischa Koster belooft ‘hard-core psychologie’: Decennia aan psychologisch onderzoek leverden inzichten die we tot op de dag van vandaag nog niet goed weten in te zetten, maar neuromarketing – mits kwalitatief goed uitgevoerd – kan op een zeer wetenschappelijke manier de effecten meten van interventies die vanuit de (sociale) psychologie zijn ontwikkeld: Behavioral Design, persuasion, nudging en choice architecture. Het zijn allemaal vakgebieden die toegepaste psychologie en relevantie voor marketeers als gemeenschappelijke deler hebben.

Wat kost het?
De deelnamekosten voor deze NIMA Summer Mastercourse: Marketing 2017 bedragen voor Members € 995 en voor Niet Members € 1.195.
Dit is inclusief diner en een aangeklede netwerkborrel in het NIMA café.

NIMA biedt zijn members extra korting middels een Passe Partout. Met een Passe Partout van € 1.200 kun je een jaar lang zonder bijkomende kosten deelnemen aan NIMA Events. Leergangen, masterclasses, workshops of trainingen kunnen worden verrekend uit een Passe Partout, met uitzondering van premium leergangen en buitenlandse courses.

Wil je meer informatie over onze NIMA Memberships of passe partout? Neem dan contact met ons op via members(at)nima.nl of 020-5039300.

Deze Mastercourse valt in het Passe Partout.

 

 

WordPress Themes
X
X
X