Masterclass: Pricing
Prijsbeleid; de hoe en wat om strategisch de juiste keuzes te maken
Eerstvolgende beschikbare data
Veel managers en marketeers worstelen met het prijsbeleid voor hun product of dienst:
'Heb ik de juiste prijs gesteld in verhouding tot de concurrentie? Past de prijs bij ons imago? Wat betekent een prijswijziging? Wat is True Pricing? En wat is de waarde voor de klant?'
Veel vragen en een ogenschijnlijk eenvoudig antwoord: 'Versterk je merkwaarden en je winst door het juiste prijsbeleid.'
Tijdens deze NIMA Masterclass neemt Tijs Rotmans je, onder meer aan de hand van literatuur, mee in de wondere wereld van pricing! Tijs geeft inzicht in verschillende pricingconcepten en strategieën. Door het inzetten van tactics en benutten van psychologische aspecten, bepaal je de waarde voor de klant.
Wat levert deze masterclass op?
' Hij maakt pricing sexy. Iedereen zou een masterclass van hem moeten bijwonen om echt bewust te worden van het belang van strategische pricing. Pricing is niet saai, dat wordt meteen duidelijk. Tijs maakt in hele begrijpelijke termen en met tot de verbeelding sprekende voorbeelden duidelijk dat pricing juist leuk is.' – Charlotte Gelder, Van Doorne Advocaten
Programma
09.30 – 09.45 Welkom
- Doelstelling, literatuur, stellingen en pricing quotes
09.45 – 10.30 Introductie tot Pricing Management
- Price Management Suite | Scope vakgebied
- Pricing in de marketingmix
- Hefboom van prijs op winstgevendheid
- Verschillen voor pricing in B2C en B2B
10.30 – 11.00 Value Based Pricing / Cost+ Pricing / Competitive Pricing / Market-based Pricing
- Value based segmentatie vs Needs based segmentatie
- De vraagcurve en het begrip ‘Money left on the table’
- Psychologische pricingsegmentatie
- Veel gehanteerde prijsstrategieën
- Price metrics en price fences
11.00 – 11.15 Break
11.15 – 12.30 Vervolg Value Based Pricing / Cost+ Pricing / Competitive Pricing / Market based Pricing
- De waarde van een prijsstructuur voor de positionering
- Productline Pricing / versioning / prijsbundeling
- Price Partioning
- Prijs- en waardecommunicatie
- Bepalen van Customer Value
12.30 – 13.30 LUNCH
13.30 – 14.15 Price setting
- Het 3C-model – invloed van Customer, Costs en Competition
- Break-evenanalyse – de rol van marginale kosten en prijselasticiteit bij prijsveranderingen
- Kortingen in B2C en het begrip price waterfall voor B2B2C
14.15 – 15.00 Behavioral of psychologische Pricing
- Framing
- Prospect theorie
- Odd en Even pricing
- Prijsperceptiemanagement
15.15 – 15.30 Break
15.30 – 17.00 Specials
- Ontwikkelingen in online pricing
- Pricing in de organisatie
- Pricing en het wettelijke kader
17.00 – 17.30 Wrap up / vragen
AANTAL PE-PUNTEN?
6 PE-punten
Geldt alleen voor:
Register Marketeers
Senior Marketing Professionals
Senior Digital Professionals