Mastercourse: Marktonderzoek – i.s.m. Data & Insights Network (MOA)
Leer je eigen marktonderzoek doen, resultaten met impact te presenteren en valkuilen te vermijden!
Eerstvolgende beschikbare data
Elke marketeer loopt tegen marketingvraagstukken aan waar hij snel onderbouwde antwoorden op dient te krijgen. Een marktonderzoek helpt dan om de juiste inzichten te krijgen. Uiteraard zijn er onderzoeksbureaus, maar hoe fantastisch zou het zijn als je dit zelf kon oplossen?
De Mastercourse: Marktonderzoek is speciaal samengesteld voor iedereen die zelfstandig met (markt)onderzoek aan de slag wil gaan. De training is ideaal voor professionals die weinig ervaring hebben met marktonderzoek. Alle praktische handvatten worden geboden en in mum van tijd heb je het hele proces in de vingers, van de onderzoeksopzet tot de presentatie van de resultaten.
Let op: we leiden je niet op tot onderzoeker. Maar je krijgt wel voldoende kennis aangereikt waarmee je jouw dagelijkse marketingvragen kunt beantwoorden. Het komt namelijk veel voor dat goede ideeën en inzichten stranden, omdat je net niet de goede snaar weet te raken.
'Marketeers who skip research are doomed to fail'– Mark Ritson
De beste marketingbeslissingen worden genomen op basis van gedegen marktonderzoek. In de Mastercourse: Marktonderzoek leer je op de goede manier de juiste vragen te stellen. Je krijgt meer, betere en snellere antwoorden zonder dat je daar een extern bureau voor hoeft in te schakelen.
Wat levert de Mastercourse: Marktonderzoek je op?
In deze cursus marktonderzoek leer je hoe je zelf een marktonderzoek opzet, uitvoert en met impact presenteert. Na afloop van de training kun je beter onderbouwde beslissingen nemen zonder dat je een marktonderzoekbureau hoeft in te schakelen en je weet deze inspirerend en impactvol te presenteren.
Programma
In vijf avonden krijg je stapsgewijs praktische handvatten om zelfstandig met marktonderzoek aan de slag te gaan. Hieronder geven we per trainingsdag aan wat je te wachten staat.
Dinsdag 5 september: Inleiding marktonderzoek – door Durk Bosma
Waarvoor gebruik je marktonderzoek? Waarvoor zou je het moeten gebruiken? Hoe kom je er achter welke vragen je zou moeten beantwoorden?
- Wat kun je ermee (en wat niet)
- Met welke beperkingen moet je rekening houden?
- Probleemanalyse: wat is de echte, achterliggende vraag?
- Hoe kom je tot de juiste onderzoeksvragen?
Dinsdag 12 september: Kwalitatief onderzoek, de basics – door Durk Bosma
waarom mensen doen wat ze doen (of juist niet).
- Groepsdiscussies vs. individuele interviews
- Online kwalitatief onderzoek
- Interviewtechnieken
Dinsdag 19 september: Kwantitatief onderzoek, de basics – door Durk Bosma
Harde cijfers zijn overtuigend. Wie kent ons bedrijf? Wat is de potentie van het nieuwe product? Hoe tevreden zijn klanten? Hoe groot is de markt? Vragen die met kwantitatief marktonderzoek beantwoord worden.
- Kernbegrippen: representativiteit, betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en significantie
- Steekproeven: de basis
- Respondentcontrole
- Vragenlijsten voor kwantitatief onderzoek maken
- Een enquêtetool kiezen
Dinsdag 26 september: Analyseren – door Durk Bosma
De ontdekkingstocht. Je leert hoe je gegevens vertaalt naar inzichten met behulp van tools die je al hebt.
- Analyse van kwantitatieve onderzoeksresultaten (in Excel)
- Analyse van kwalitatieve onderzoeksresultaten
- Wrap-up van eerder behandelde onderdelen
Dinsdag 3 oktober: Onderzoeksresultaten delen met impact – door Michiel Dullaert
Je hebt het probleem en de oplossing scherp voor ogen, nu is het zaak om de rest van de organisatie hierover te informeren, inspireren en activeren. Deze avond is onder te verdelen in twee blokken:
Blok 1: Datavisualisatie, van inzicht naar impact
- Waarom visualiseer je data?
- Hoe kijken mensen en welke visuele signalen herkennen ze instinctief?
- Ontwerpkeuzes om leesbaarheid te vergroten en vertrouwen van de lezer te winnen
- Veelgemaakte fouten in grafiekdesign en hoe ze te voorkomen
Blok 2: Hoe ontwerp ik onvergetelijke presentaties?
- Wie is je publiek en hoe maak je verbinding met ze?
- De opbouw van een goede presentatie
- Dia of slide design voor presentaties – de verschillende soorten slides en hun valkuilen en mogelijkheden
- Data-visual-storytelling, grafieken en afbeeldingen combineren tot een verhaal
Voor wie is deze Mastercourse: Marktonderzoek bedoeld?
Het hele proces van marktonderzoek wordt behandeld. Van het onderzoek zelf tot de eindpresentatie. Dit maakt de training ideaal voor professionals die zelf weinig ervaring hebben met het uitvoeren van marktonderzoek. NIMA B-kennisniveau is gewenst.