NIMA Marketingfacts Jaarboek ’22-’23 Live: Marketingstrategie

Marketingstrategie: wat het is, waar het voor staat, waartoe het dient en wat daarin vaak verkeerd wordt begrepen.

INVESTERING

NIMA Member € 300,00 (excl. btw)

Normaal tarief € 375,00 (excl. btw)

Inclusief diner en netwerkborrel op locatie

WORD MEMBER EN BESPAAR

Word member en bespaar 20% op dit event! Met bijvoorbeeld ons Blue Membership van € 99 heb je je investering er al meteen uit.
Bekijk al onze memberships of neem contact met ons op via members@nima.nl of 020-5039300.
Dit event valt in het NIMA Passe-partout. NIMA hanteert de NIMA Fair Acces Policy.

SPREKERS VOOR DIT EVENT

Marc van Eck

BESCHIKBARE DATA

Nieuw bij NIMA: de Marketingfacts Jaarboek Live masterclasses. Een serie aan masterclasses gebaseerd op het NIMA Marketingfacts Jaarboek. In een avond theorie en discussie over een van de hoofstukken van het NIMA Marketingfacts Jaarboek 22-23!
 
Als je de bekende marketingboeken leest als ‘Principes van Marketing’ van Philip Kotler en ‘Marketing Fundamentals’ van Bronis Verhage en Marjolein Visser, beginnen ze hun opbouw nooit vanuit de klant. Het startpunt is eerder een uitleg van wat marketing is en dat de belangrijkste functie van marketing is dat hij bijdraagt aan het bereiken van de ondernemingsdoelstellingen. In het hoofdstuk over marketingstrategie beschrijft Ronald Voorn de basisprincipes van marketing en marketingstrategie: wat het is, waar het voor staat, waartoe het dient en wat daarin vaak verkeerd wordt begrepen. En wat juist goed.
 
Marketing bestaat uit drie ‘multiplicatieve’ en repetatieve fases stelt marketingprofessor Mark Ritson. Multiplicatief houdt in dat elk van de activiteiten onontbeerlijk is en dus even belangrijk om het eindresultaat te bereiken. Doe je er één niet goed, dan zal het hele eindresultaat eronder lijden. Mark Ritson heeft dat tijdens een speech in 2018 ooit mooi uitgelegd. Die toespraak kijk je hier terug.
 
TASTY-DIAGRAM-Ritson.jpg
 
Repetitief dus, want de fases van het marketingplanningproces begint elke twaalf maanden weer opnieuw. De dynamiek van de sector speelt hierin een belangrijke rol, dus dit kan per sector enigszins verschillen. De start is echter altijd de diagnosefase. Het doel van de diagnosefase in een marketingplan is om de markt van een productcategorie in kaart te brengen, zodat een segmentatiekeuze kan worden gemaakt. Er wordt dus onderzoek gedaan. Daarna volgt de strategiefase en bestaat uit drie stappen: targeting, positionering en het vaststellen van een SMART-doelstelling. Het proces wordt vervolgt in de tactiekenfase. In deze fase zijn alle klassieke (vier) en moderne (zeven) P’s van marketing terug te vinden.
 

Programma

We starten de sessie met een gezamenlijk diner om 17:30 uur. Om 18:00 uur gaan we inhoudelijk van start, met Marc van Eck RM als spreker, aan de hand van voorbeelden van insights uit diagnose, strategie inspiratie en hoe je uit tactieken weer inzicht krijgt. Gedurende de sessie is er veel ruimte om met elkaar het gesprek aan te gaan. We sluiten gezamenlijk af met een netwerkborrel.