NIEUW! Masterclass Sonic Branding

Audio speelt een steeds grotere rol in hoe merken met hun publiek omgaan. Dat betekent dat je als marketeer moet nadenken over hoe je merk herkenbaar overkomt, zonder dat daar beeld bij komt kijken. Hoe je muziek en geluid strategisch kunt inzetten. En dat zonder gebruik te maken van een rigide soundlogo of irritante jingle. In deze interactieve masterclass ontrafelen we het begrip sonic branding. We staan stil bij de kracht van muziek, het effect op ons gedrag en hoe je dit voor je merk kunt inzetten. Met natuurlijk veel voorbeelden en oefeningen!

Onderwerpen

  • Wat is muziek?
  • Hoe beïnvloed muziek ons keuzeproces?
  • De geschiedenis én toekomst van sonic branding.
  • Muziek en rechten.

Programma

17.30 uur – ontvangst met dinerbuffet
18.00 uur – eerste sessie
19.30 uur  – pauze
19.45 uur – tweede sessie

Voor wie?

Deze masterclass is uitermate geschikt voor brand managers, marketeers, communicatie-managers, eigenaren/oprichters, strategen. Ook voor oud-deelnemers van de NIMA Mastercourse Marketingcommunicatie en/of Merkmanagement is deze sessie een mooie verdieping.

Wat levert deze masterclass je op?

Praktische inzichten en concrete handvatten voor toepassing van sonic branding. Zodat elk merk ermee aan de slag kan. Op weg naar een beter klinkende wereld!

NIEUW! Masterclass Sonic Branding

Audio speelt een steeds grotere rol in hoe merken met hun publiek omgaan. Dat betekent dat je als marketeer moet nadenken over hoe je merk herkenbaar overkomt, zonder dat daar beeld bij komt kijken. Hoe je muziek en geluid strategisch kunt inzetten. En dat zonder gebruik te maken van een rigide soundlogo of irritante jingle. In deze interactieve masterclass ontrafelen we het begrip sonic branding. We staan stil bij de kracht van muziek, het effect op ons gedrag en hoe je dit voor je merk kunt inzetten. Met natuurlijk veel voorbeelden en oefeningen!

Onderwerpen

  • Wat is muziek?
  • Hoe beïnvloed muziek ons keuzeproces?
  • De geschiedenis én toekomst van sonic branding.
  • Muziek en rechten.

Programma

17.30 uur – ontvangst met dinerbuffet
18.00 uur – eerste sessie
19.30 uur  – pauze
19.45 uur – tweede sessie

Voor wie?

Deze masterclass is uitermate geschikt voor brand managers, marketeers, communicatie-managers, eigenaren/oprichters, strategen. Ook voor oud-deelnemers van de NIMA Mastercourse Marketingcommunicatie en/of Merkmanagement is deze sessie een mooie verdieping.

Wat levert deze masterclass je op?

Praktische inzichten en concrete handvatten voor toepassing van sonic branding. Zodat elk merk ermee aan de slag kan. Op weg naar een beter klinkende wereld!

NIEUW! Workshop: Zo verdien je aandacht van je doelgroep wél

Het marketingvakgebied staat niet stil. De digitalisering dendert in rap tempo door, het concurrentieveld wordt groter en klanten veeleisender. Mensen maken zich steeds meer zorgen over hun privacy en gaan bewuster om met het gebruik van social media. Ze wapenen zich in toenemende mate tegen ongewenste boodschappen en bepalen zelf hoe, waar en wanneer ze met aandacht content consumeren. Als gevolg van deze ontwikkelingen is het lastiger dan ooit om als merk nog op te vallen.

Het krijgen en behouden van aandacht is vandaag de dag misschien wel de grootste uitdaging voor marketeers: hoe verdien je aandacht en hoe houd je vervolgens de aandacht van je doelgroep vast?

In deze workshop leer je hoe je met zes wetenschappelijk bewezen Aandachtstrekkers effectiever kunt communiceren, zodat je de aandacht van je doelgroep wél verdient. Op basis van resultaten uit het wetenschappelijk onderzoek van Energize i.s.m. Peeter Verlegh (Hoogleraar Marketing, VU Amsterdam) bieden we jou tijdens de workshop inspiratie en handvatten om je doelgroep(en) te bereiken en raken met campagnes.

Waarom deze workshop over aandachtstrekkers?

Neem deel aan de workshop en kom meer te weten over:

  • Trendcocktail: Welke trends spelen er op dit moment? Waar moeten marketeers rekening mee houden wanneer zij hun doelgroepen willen bereiken?
  • Verdiende aandacht: We bespreken de inzichten uit het onderzoek van Energize en de VU Amsterdam. Hierbij is onderzocht welke factoren bij kunnen dragen aan de hoeveelheid aandacht die mensen willen besteden aan je merkboodschap (zowel B2C als B2B). We staan stil bij hoe het fenomeen aandacht eigenlijk werkt en hoe merken op een constructieve en relevante manier aandacht voor hun boodschap kunnen verdienen. Aan de hand van theorie en inspirerende praktijkcases introduceren we zes Aandachtstrekkers: wetenschappelijk bewezen mechanismen voor het vergroten van de hoeveelheid aandacht die mensen aan je boodschap willen besteden.
  • Aan de slag met Aandachtstrekkers: aan de hand van diverse opdrachten en bijbehorende werkbladen denk je na over de inzet van de Aandachtstrekkers voor jouw merk. Opdrachten hebben als doel om de effectiviteit van merkcommunicatie te vergroten en variëren van het inventariseren van klantinzichten en het maken van strategische keuzes, tot het brainstormen over campagne concepten op basis van de Aandachtstrekkers. Zo pas je de geleerde theorie, tools en tactieken direct toe in de praktijk.

Voor wie

Ben je een marketing- en/of communicatieprofessional en houd je je bezig met campagnes voor je merk? Staat de basis van je merk met een duidelijke merkbelofte en stevige proposities, maar wil je de effectiviteit van merk- en marketingcommunicatie vergroten? Dan is dit de workshop die je zoekt. Aan het einde van de dag ga je naar huis met vernieuwende inzichten om je boodschap bij het publiek onder de aandacht te brengen.

NIEUW! Workshop: Zo verdien je aandacht van je doelgroep wél

Het marketingvakgebied staat niet stil. De digitalisering dendert in rap tempo door, het concurrentieveld wordt groter en klanten veeleisender. Mensen maken zich steeds meer zorgen over hun privacy en gaan bewuster om met het gebruik van social media. Ze wapenen zich in toenemende mate tegen ongewenste boodschappen en bepalen zelf hoe, waar en wanneer ze met aandacht content consumeren. Als gevolg van deze ontwikkelingen is het lastiger dan ooit om als merk nog op te vallen.

Het krijgen en behouden van aandacht is vandaag de dag misschien wel de grootste uitdaging voor marketeers: hoe verdien je aandacht en hoe houd je vervolgens de aandacht van je doelgroep vast?

In deze workshop leer je hoe je met zes wetenschappelijk bewezen Aandachtstrekkers effectiever kunt communiceren, zodat je de aandacht van je doelgroep wél verdient. Op basis van resultaten uit het wetenschappelijk onderzoek van Energize i.s.m. Peeter Verlegh (Hoogleraar Marketing, VU Amsterdam) bieden we jou tijdens de workshop inspiratie en handvatten om je doelgroep(en) te bereiken en raken met campagnes.

Waarom deze workshop over aandachtstrekkers?

Neem deel aan de workshop en kom meer te weten over:

  • Trendcocktail: Welke trends spelen er op dit moment? Waar moeten marketeers rekening mee houden wanneer zij hun doelgroepen willen bereiken?
  • Verdiende aandacht: We bespreken de inzichten uit het onderzoek van Energize en de VU Amsterdam. Hierbij is onderzocht welke factoren bij kunnen dragen aan de hoeveelheid aandacht die mensen willen besteden aan je merkboodschap (zowel B2C als B2B). We staan stil bij hoe het fenomeen aandacht eigenlijk werkt en hoe merken op een constructieve en relevante manier aandacht voor hun boodschap kunnen verdienen. Aan de hand van theorie en inspirerende praktijkcases introduceren we zes Aandachtstrekkers: wetenschappelijk bewezen mechanismen voor het vergroten van de hoeveelheid aandacht die mensen aan je boodschap willen besteden.
  • Aan de slag met Aandachtstrekkers: aan de hand van diverse opdrachten en bijbehorende werkbladen denk je na over de inzet van de Aandachtstrekkers voor jouw merk. Opdrachten hebben als doel om de effectiviteit van merkcommunicatie te vergroten en variëren van het inventariseren van klantinzichten en het maken van strategische keuzes, tot het brainstormen over campagne concepten op basis van de Aandachtstrekkers. Zo pas je de geleerde theorie, tools en tactieken direct toe in de praktijk.

Voor wie

Ben je een marketing- en/of communicatieprofessional en houd je je bezig met campagnes voor je merk? Staat de basis van je merk met een duidelijke merkbelofte en stevige proposities, maar wil je de effectiviteit van merk- en marketingcommunicatie vergroten? Dan is dit de workshop die je zoekt. Aan het einde van de dag ga je naar huis met vernieuwende inzichten om je boodschap bij het publiek onder de aandacht te brengen.

RM Talk: Against all odds

Bij deze titel zal menigeen direct denken aan dat prachtige nummer van Phil Collins. Hiermee zullen we dan ook deze RM Talk beginnen. Gevolgd door drie talks met als rode draad “tegen alle verwachtingen in”. De volgende RM-ers zullen een persoonlijk verhaal met ons delen dat zowel hun privé als zakelijke leven heeft gevormd:

  • Youssef Eddini RM, Managing Partner bij Van Luyken en De Trainingsstudio
  • Lotte Enting RM, Hoofd Business Development, Marketing en Communicatie (BMC) bij Grant Thornton
  • Willem Brethouwer, Oprichter/Directeur bij SAMR Marktvinders

Praktische informatie

Programma

16.00 uur          Ontvangst
16.30 uur          RM talks
18.00 uur          Afsluitende aangeklede borrel
19.00 uur          Einde RM talk

Locatie

SAMR Marktvinders
Leusderend 36
3832 RC Leusden

Belangrijk: dit is een besloten evenement voor NIMA Register Marketeers. 

NIEUW! Workshop: De principes van Data Science voor Marketing Professionals

Data Science is booming!

We worden steeds meer geconfronteerd met de groeiende databases en lappen tekst. De behoefte aan data-analyse is toegenomen. Vaak komt de data uit verschillende databases, met verschillende structuren en andere technische complexiteiten.

Ondernemingen worstelen met het aan elkaar koppelen van de diverse bronnen, maar met een creatieve en pragmatische mindset en met de juiste technieken uit de Data Science discipline kan dit worden opgelost.  Data scientists zijn nodig om analyse-modellen te bouwen en het merendeel van deze analyses worden uitgevoerd met machine-learning tools. Data scientists kunnen analyseren, maar zijn doorgaans minder sterk in de interpretatie en de link met de business context. Dat is waar jij als marketeer aan de slag gaat omdat jij de link wel kan leggen. Om een data scientist goed te kunnen briefen, heb je begrip nodig van de methoden en werkzaamheden.

Wat houdt deze workshop in?

  • We behandelen welke Machine learning methoden er zijn en voor welke marketingvraagstukken deze kunnen worden ingezet
  • Je leert begrijpen hoe de uitkomsten van de machine learning methoden worden gevalideerd. Kloppen de uitkomsten en zijn deze logisch?
  • Je leert hoe je data science kan toepassen bij een case-study waarbij het begrijpen van de consument cruciaal is:
    • Vanuit een marketingvraagstuk een combinatie van meerdere, niet volledige databronnen een briefing op te stellen;
    • Het beoordelen van een analysevoorstel;
    • Het beoordelen van de analyse-uitkomsten;
    • Het vertalen van de uitkomsten naar aanbevelingen en toepassingen binnen de organisatie.

 

NIEUW! Workshop: Sales & Marketing Alignment

In vakliteratuur wordt Sales en Marketing Alignment in B2B; Een capability in itself genoemd…

Alignment van Sales en Marketing is een hot-thema in de B2-wereld, en het wordt er niet eenvoudiger op, in deze tijd waarin het commerciële speelveld in een steeds rapper tempo verandert door nieuwe technologische ontwikkelingen, toename aan data, interpretatie van data en veranderend koopgedrag.
Winnaars van Morgen zijn de organisaties die veranderingen het snelst herkennen en zich daarop direct weten aan te passen.

Deze workshop geeft je nieuwe inzichten van uit een leiderschapsperspectief in sales & marketing alignment die je direct in de praktijk kunt toepassen.
De gebruikelijke aanpak bij verbetering van de alignment tussen sales en marketing, vindt plaats vanuit het perspectief van processen en procedures. In deze workshop gebruiken we een meer holistische benadering en betrekken we een weinig belichte invalshoek: het eigen gedrag en dat van de sales- en marketingorganisatie.

Wat houdt de workshop in?

Deze workshop gaat vooral over ‘Aha….’ In plaats van ‘WOW!’. In B2B zijn marketeers vooral actief aan het begin van het salesproces. Ze creëren leads, waarna sales het verder in het salesproces overneemt. Zoals bij een estafette is het van belang het ‘stokje’ zo goed mogelijk over te geven….
Je krijgt verrassende inzichten in je eigen organisatie, jezelf en verlaat de dag met direct toepasbare take-aways, waar je morgen mee aan de slag kunt.

Tijdens de workshop komen de volgende onderdelen aan bod:

  • Theoretisch kader en setting the scene
  • Sales, Marketing
  • Customer Journey, Sales Proces
  • Change & Transitie
  • Gedrag en Organisatie gedrag
  • Data – Proces – Mens
  • Leiderschap – Gedrag – Mindset
  • Veranderkracht
  • Visie
  • Onderstroom & Bovenstroom

We geven je handvatten om deze inzichten direct in je organisatie te toetsen en toe te passen.

Voor wie is deze workshop bedoeld?

Mid-carreer marketeers, sales-professionals, marketing-georiënteerde sales-managers en sales-georiënteerde marketingmanagers. Excutives en adviseurs die zijn belast met de opzet, aanpassing of reorganisatie van een commerciële organisatie.

SMP on Tour: Digital marketing met de extra ‘PauwR’ van een Great Place to Work

Marketing goes digital. Maar de menselijke maat blijft super belangrijk. Daarom presenteren PauwR en Google samen een interessant programma rondom digital marketing. Zij laten je zien wat er nodig is om een ‘Great Place to Work’ te zijn en de ontwikkeling van je medewerkers centraal te stellen. En daarnaast presenteren PauwR en Google nieuwe trends, inzichten en tips op het gebied van digital marketing, YouTube en internationale expansie. Kortom, echt het allerbeste van twee werelden, dus deze SMP on Tour mag je niet missen.

Programma
15.30 – Ontvangst
16.00 – ‘Great Place to work’ – Inspiratiesessie
16.30 – Pauze
17.00 – Digital Marketing – Groeien met video en internationale expansie
18.00 – Diner
18.30 – Digital Marketing – Google & Workshop & Case (FuzeTea, bekroond met DIA Award)
20.00 – Afsluiting & borrel

Zuidwest op bezoek bij Rotterdam Partners

Op donderdag 7 november bezoekt Nima Zuidwest Rotterdam Partners, citymarketing organisatie van Rotterdam! Rotterdam heeft een ongepolijste charme, een internationale allure en is altijd in beweging.

Hoe betrek je je stad, hoe vermarkt je je het merk ‘Rotterdam’ internationaal bij meerdere doelgroepen en zorg je dat bij alle verschillende markten dezelfde essentie van je merk en je product neerzet? We krijgen inzicht in de kansen en uitdagingen van de marketing en branding van de stad Rotterdam en hoe je met city marketing écht het verschil kan maken.

Claire van Schagen is een trotse Rotterdammer en citymarketeer bij Rotterdam Partners. Zij studeerde Brand Management aan de Erasmus Universiteit en werkte eerder voor KPN, nrc.next, Unilever en Rabobank.

Programma

16.30 uur | Inloop
17.00 uur | Welkomstwoord
17.05 uur | Presentatie Claire van Schagen, Citymarketeer Rotterdam Partners
18.00 uur | Borrel

Praktische zaken

Het Schielandhuis ligt aan de Korte Hoogstraat 31 in Rotterdam. Op loopafstand van metrostation Beurs en treinstation Blaak.

Nieuw! Workshop: Brand Storytelling

Hoe zet je verhalen in om je merk krachtig in de markt te zetten? We gaan op zoek naar ‘the big story’ van je merk en hoe je dat vertaalt naar ‘micro stories’. Ga aan de slag met jouw Brand Story strategie!

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Tijdens een workshop van één dag nemen de StoryDiggers je mee op reis. Je leert hoe een verhaal écht werkt en wat veelgemaakte fouten zijn. We bespreken hoe je die principes succesvol toegepast in marketing, maar ook interne communicatie. Bovenal, gaan we veel aan de slag. Aan de hand van het Storytelling Canvas gaan we op zoek naar de ‘big story’ van je organisatie of merk. Om vervolgens een verhaallijn of format op te zetten met ‘micro stories’. De eerste ‘micro story’ wordt uitgewerkt in een storyboard. We halen onze inspiratie uit mooie praktijkvoorbeelden om onze eigen verhalen nog pakkender neer te zetten en te leren hoe je verhalen langdurig kan inzetten voor je merk.

Voor wie?

Deze sessie is uitermate geschikt voor merkstrategen, marketing en communicatie professionals, interne communicatie professionals, verandermanagers. Geen voorkennis vereist.

Na de workshop heb je een goed beeld hoe je storytelling kunt inzetten voor je organisatie/merk. Je kunt de verhaaldynamiek van je ‘big story’ formuleren en dat vertalen naar een format met een serie ‘micro stories’. Je leert een Brand Story strategie opzet, levend houdt en voor je laat werken. En ja, je kijkt nooit meer hetzelfde naar je favoriete boek, film of serie. 

SMP Challenge Lab

26 uur met 66 markerteers in een marketing rollercoaster?!

Inspiratie opdoen, nieuwe dingen leren en toepassen, intervisie, nieuwe senior marketing collega’s leren kennen en jezelf tegenkomen? Stroop je mouwen op, pak je logeertas in en kom donderdagavond 7 en vrijdag 8 november naar Arnhem voor het tweede SMP Challenge Lab.

It’s all about the name…

ChallengeLab is een uniek evenement waar verschillende leer- en trainingsvormen in samenkomen. In wisselende groepen werk je met verschillende marketeers aan een interessante case en opdrachten. Deelresultaten worden in verschillende vormen aan elkaar en aan een ervaren jury gepresenteerd. Uiteindelijk is er één winnaar, al is dat niet het echte doel van The Challenge.

Tussendoor zijn er mini-trainingen in verschillende vaardigheden zoals pitchen en visualisatie, maar ook korte kennissessie rondom marketingvaardigheden. Je kunt iedere ronde van groep wisselen en krijgt op een laagdrempelige manier de mogelijkheid om veel nieuwe collega marketeers op een kwalitatieve manier te leren kennen.

Samenwerken in verschillende groepen vraagt ook veel van je vaardigheden. Een gedragspsycholoog en innovation facilitator observeren de groepen en geven feedback. Je werkt in kleine groepen, in grotere groepen, strategisch, maar ook operationeel en creatief. De case is nog een verrassing, maar we garanderen je iets spectaculairs.

De boog zal niet 26 uur gespannen staan. We zorgen voor goed eten, een goed hotel, entertainment en een klein beetje 😉 ontspanning tussendoor.

Wil je weten hoe het vorig jaar was? Bekijk de video:

Wat heb je hier als marketeer aan?

  • Inspiratie/leren van vakgenoten: met onbekenden aan gezamenlijke cases werken en intervisie levert je waarschijnlijk nieuwe inzichten op.
  • Inzicht in groepsdynamiek: er is een psycholoog die tijdens The Challenge met ons meekijkt, feedback geeft en ons daar wat over vertelt. Je start met 3 personen, maar eindigt met 10. Wat doet dat met de groep? En met jou?
  • Ophalen van marketingtheorie: welke modellen kun je gebruiken? Hoe pas je ze toe?
  • Vaardighedentraining: korte trainingen van specialisten die je iets bijbrengen op het gebied van brainstorming, pitching en visualisatie.
  • Netwerk: geen “lekker weer hè”-borrel, maar nieuwe professionals leren kennen door samen over inhoud te praten en daarmee bezig te zijn.

Top Marketing Tour: KLM

KLM viert dit jaar haar honderdste verjaardag, waarmee het de oudste airline ter wereld is die onder haar originele naam opereert. Tegelijkertijd staat KLM ook bekend om haar digitale voortrekkersrol, met name op social media, waar het meer dan 28 miljoen vrienden en volgers heeft op diverse kanalen.

Via deze kanalen ontvangt KLM wekelijks meer dan 180.000 vermeldingen, waarvan 35.000 vragen of opmerkingen. Deze vragen en opmerkingen worden persoonlijk beantwoord door 360 servicemedewerkers, tevens het grootste sociale mediateam ter wereld. KLM biedt de klanten 24/7 ondersteuning op WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, WeChat, en KakaoTalk in tien talen.

Daarnaast was KLM de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld waarvan klanten vluchtdocumenten en statusupdates via WhatsApp, Messenger en Twitter konden ontvangen. Bovendien was het de eerste Westerse luchtvaartmaatschappij op het Chinese WeChat. Tijdens de Top Marketing Tour bij KLM neemt Martine van der Lee, Director Social Media bij KLM, je mee in de social media activiteiten van KLM, of het nu voor marketing-, servicing- of salesdoeleinden ingezet wordt. Ook krijg je een kijkje achter de schermen in een van de KLM hangars, waar deze TMT plaatsvindt.

Ben jij benieuwd hoe KLM social media inzet voor haar klanten en hoe dit aansluit bij de visie van het bedrijf? Schrijf je dan snel in voor deze TMT.

Alvast een impressie krijgen van een Top Marketing Tour? Bekijk dan ons korte filmpje dat gemaakt is bij Tony Chocolonely.

 

PROGRAMMA:

13.30 uur | Inloop met koffie en thee

14.00 uur | In gesprek met: Martine van der Lee | Director Social Media

15.00 uur | Korte break

15.15 uur | Toelichting case KLM

15.30 uur | Brainstorm/ uitwerken case in groepen

17.00 uur | Presentatie van de cases aan de jury

17.30 uur | Netwerkborrel

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X