april, 2019

11apr16:0019:00Inspiratiesessie Neuromarketing en EthiekHoe ver kan, wil en mag je als marketeer gaan met neuromarketing? Schrijf je snel in! Investering: NIMA Member €0,-  Normaal tarief € 75,–  NIMA community events vallen buiten het NIMA Passe Partout.

Tijd

(Donderdag) 16:00 - 19:00

Locatie

Hogeschool Utrecht

Heidelberglaan 15

Investering

NIMA Member €0,- 

Normaal tarief € 75,– 

NIMA community events vallen buiten het NIMA Passe Partout.

WORD MEMBER EN BESPAAR

Wordt NIMA member en bespaar €75,- en bezoek de andere evenementen van onze neuromarketing community gratis!

SCHRIJF JE IN VOOR DIT EVENT

Schrijf je snel in!

Event beschrijving

Na drie verdiepende inspiratiesessies in 2018 trapt de NIMA Neuromarketing Community in 2019 af met een sessie op het scherpst van de snede; het dilemma tussen ethiek en Neuromarketing.

Na deze avond staat de (neuro)marketing voor jou in een ander licht: ben je verrijkt, voel je je opgelucht of tast je nu in het duister? Deze prikkelende en uitdagende avond betrekt jouw mening en zienswijze: voor of tegen, en hoe?

Ethische overwegingen spelen bij elke marketingactiviteit of -campagne een rol. De opkomst van neuromarketing roept daarbij nieuwe vragen op.  Door toenemende kennis van de werking van het brein in relatie tot (consumenten)gedrag, begrijpen we steeds beter hoe keuze processen zich vaak op onbewust niveau afspelen; we worden door andere zaken gedreven dan we soms zelf denken. Doordat we beter begrijpen hoe gedrag tot stand komt, zijn we ook steeds beter in staat keuzes te beïnvloeden.

Dit opent aan de research kant nieuwe wegen om producten en diensten beter af te stemmen op dieper liggende behoeften, of de oorzaak van maatschappelijke problemen beter te doorgronden.

Anderzijds kan deze kennis leiden tot minder gewenste effecten: met onbewuste ‘duwtjes’ (nudges) kunnen we consumenten ook keuzes laten maken die minder voordelig zijn voor de persoon in kwestie, of voor de maatschappij als geheel.

Vrije wil bestaat niet, aldus gedragswetenschapper Victor Lamme. Dat werpt de vraag op: hoe ver kan, wil en mag je hierin als marketeer gaan? Zijn grenzen anders voor overheden dan voor bedrijven als het gaat om gedragsbeïnvloeding? Is neuromarketing een game-changer, of gelden deze vragen als sinds marketing bestaat ? Is regulering noodzakelijk; en zo ja, wie is daarvoor verantwoordelijk?

Bovenstaande vragen en dilemma’s staan centraal op de eerste bijeenkomst die de Neuromarketing Community in 2019 gaat organiseren op 11 april 2019.

Sprekers en opzet van de inspiratiesessie

Zes sprekers laten vanuit verschillende disciplines en optieken in 10 minuten hun licht schijnen over dit onderwerp met een stelling, een mening of een praktijkvoorbeeld. Sprekers komen uit de wereld van de filosofie, grote bedrijven, overheidscommunicatie en/of regulerende instanties. Daarna volgt een paneldiscussie waarin de stellingen, (persoonlijke) dilemma’s en voorbeelden nader worden toegelicht en gechallenged worden. Gespreksleider is Luuk Ros SCP, werkzaam bij NIMA en Marketingfacts. Sprekers die al toegezegd hebben zijn:

Ronald Voorn; docent consumentenpsychologie en marketingcommunicatie HU en UTwente

Martin de Munnik; oprichter NMSBA en mede-oprichter Neurensics

Wilte Zijlstra; toezichthouder bij het team Consumentengedrag van het Expertisecentrum Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Stan Veldkamp; gedragswetenschapper en mede-oprichter PennockPostema (social nudging)

Marc van der Steeg; plv. voorzitter bij NIN NL

Paul de Heer; Founding & managing partner Guideology

 

Programma

Ontvangst met koffie/thee/broodjes          16.00 uur

Introductie en aankondiging sprekers     16:30 uur

Sprekers presenteren stellingen               16:35 uur

Pauze                                                              17.30 uur

Start paneldiscussie:                                   17.45 uur

Conclusies en afsluiting                              18:30 uur

Netwerkborrel                                               18:35 uur

Einde bijeenkomst                                      19.00 uur

 

Locatie en kosten

De bijeenkomst zal plaatsvinden op 11 april bij de Hogeschool Utrecht in het Uithofcomplex, Heidelberglaan 15, in Utrecht. Vanaf 16:00 uur is iedereen welkom en er wordt voor een broodje gezorgd. Na afloop nodigen we je van harte uit voor een netwerkborrel.

Deelname aan deze bijeenkomst is voor NIMA-leden kosteloos, niet-leden betalen €75,-

 

Organisator

NIMA

Sprekers voor dit event

  • Luuk Ros SCP

    Luuk Ros SCP

    Manager Content & Business - NIMA

    Marketing én de communicatie die marketing mogelijk maakt, zijn samen de rode draad in mijn werk, denken en doen. Een groot gedeelte van mijn loopbaan draaide om de productie en planning van media: journalistieke content, door tegels te lichten of de diepte in te duiken en communicatieve content die verduidelijkt, toelicht, informeert en.. uitlokt. Daarbij hanteer ik graag een originele pen, zoetgevooisd ironisch, desgewenst kritisch, maar nooit afstandelijk. Ik vertel graag het verhaal, ongeacht het medium.

    Manager Content & Business - NIMA

  • Marc van der Steeg

    Marc van der Steeg

    plv. voorziter - NIN NL

    plv. voorziter - NIN NL

  • Martin de Munnik

    Martin de Munnik

    Neuromarketing Consultant

    Martin de Munnik is een ervaringsspecialist als het gaat om het implementeren van marketingstrategieën en het vormgeven, onderhouden en revitaliseren van merken. Hij auteur van het succesvolle boek ‘De koopknop’. Met zijn brede achtergrond en unieke kennis van toegepaste neuromarketing geeft hij voor (inter)nationale ondernemingen een renderend markt- en merkbeleid vorm.

    Neuromarketing Consultant

  • Paul de Heer

    Paul de Heer

    Partner Guideology

    Paul de Heer is founding & managing partner van Guideology: richting geven aan klantgedrag met toegepaste psychologie. Guideology richt zich vooral op de financiële dienstverlening. Diensten o.a.: communicatieontwikkeling en - optimalisatie, customer journey design, advies en kennisoverdracht.

    Partner Guideology

  • Ronald Voorn

    Ronald Voorn

    Docent consumentenpsychologie en marketingcommunicatie HU en UTwente

    Ronald Voorn geeft les in consumentenpsychologie en marketingcommunicatie aan de HU en UTwente

    Docent consumentenpsychologie en marketingcommunicatie HU en UTwente

  • Stan Veldkamp

    Stan Veldkamp

    Gedragswetenschapper en mede-oprichter Pennock & Postema

    Gedragswetenschapper en mede-oprichter Pennock & Postema

  • Wilte Zijlstra

    Wilte Zijlstra

    Supervision Officer at Autoriteit Financiële Markten

    Supervision Officer at Autoriteit Financiële Markten

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X