Contentmarketing - een nieuwe mastercourse bij NIMA!

januari, 2021

20jan09:3016:30Mastercourse: Contentmarketing (in 3 dagen)Word in 3 dagen een contentmarketeer!Schrijf je snel in! Investering: NIMA Member € 1.200(excl. btw) Normaal tarief € 1.400 (excl. btw) Inclusief lunch en het boek 'Content!' van Antal de Waij

Tijd

(Woensdag) 09:30 - 16:30

Locatie

Locatie volgt

Investering

NIMA Member € 1.200(excl. btw)
Normaal tarief € 1.400 (excl. btw)

Inclusief lunch en het boek ‘Content!’ van Antal de Waij

WORD MEMBER EN BESPAAR

Word member en bespaar € 200 op dit event! Met bijvoorbeeld ons Blue Membership van € 99,- heb je je investering er al meteen uit.

Bekijk al onze memberships of neem contact met ons op via members@nima.nl of 020-5039300.

Dit event valt in het NIMA Passe-partout. NIMA hanteert de NIMA Fair Acces Policy.

SCHRIJF JE IN VOOR DIT EVENT

Schrijf je snel in!

Event beschrijving

Contentmarketing, wat is het nou precies en wat moet je er als marketeer mee? Organisaties weten vaak heel goed waar ze voor staan en wat hun merk of product zo mooi maakt. Dit hebben ze jaren lang aan gebruikers duidelijk proberen te maken door middel van reclames. Daarom verwerken we nu ook duizenden reclame-impulsen per dag. Stuk voor stuk vragen ze om aandacht van de consument/gebruiker. Dat wordt vaak als storend ervaren. Content daarentegen vindt de klant op het moment dat hij dat wil. Dat is dan ook het grootste verschil met reclame.

Het maken van content is nog niet zo’n probleem, maar om te spreken van contentmarketing heb je een strategie nodig. Daar ga je aan werken tijdens deze mastercourse. Je leert om content te maken die past bij je klant, zodat jou klant ook aandacht heeft voor jouw content.

Inhoud Mastercourse:

  • We gaan je helpen met het opstellen van een contentmarketingstrategie of campagne voor de onderneming waarvoor je werkzaam bent. De casus mag je zelf opgeven. Voor mensen die niet voor een organisatie werken of te weinig gegevens beschikbaar hebben als gevolg van thuiswerken, hebben we een fictieve casus ter beschikking gesteld.
  • Theorie wordt op locatie toegelicht en samengevat met actuele praktijkcases. Elke individuele casus wordt besproken, zo leren we van elkaar.
  • Je ontvangt van elke sessie de hand-out en heldere instructies en extra informatie die je in je eigen tijd kunt voorbereiden; voor het invullen van (een deel van) jouw strategie op basis van het Content Marketing Canvas Model.
  • Ook ontvang je tijdens de eerste sessie het boek ‘Content! Zuurstof voor je klanten’ en aan het einde van de mastercourse het bijbehorende bewijs van deelname en (indien van toepassing) de toekenning van de PE-punten.

Wat gaan we in deze mastercourse behandelen?

Contentmarketing – context, doelstellingen en funnel
Tijdens de eerste bijeenkomst leggen we een sterke basis voor succesvolle contentmarketing, onder meer door in te gaan op doelstellingen en de funnel.

We gaan verder aan de slag met:

  • Het verkrijgen van inzicht in contentmarketing. Vragen die worden beantwoord zijn: Hoe staat het met jouw contentstrategie op dit moment? Hoe creëer je unieke en relevante content? Hoe krijg je inzicht in het herkennen van kwaliteit van content?
  • Customer journey mapping, waarbij we een relatie leggen tussen klantreis en contentmarketingdoelstellingen.

Klantinzichten, persona’s en alternatieven
Om ervoor te zorgen dat jouw content past bij je klanten, moet je je verdiepen in die klanten. We gaan daarom in op klantinzichten. Denk hierbij aan onderwerpen als:

  • Buyer persona’s ontwikkelen om die als uitgangspunt te gebruiken bij het maken van engaging content.
  • Zelf een contentstrategie ontwikkelen door inzicht in tactische instrumenten.

Customer journey en touchpoints
Het is niet genoeg om engaging content te maken die past bij je klant. Je moet ook nadenken over hoe jouw klant bij jouw content terecht komt. Wanneer en op welke manier heeft de klant content met jouw organisatie. Of anders gezegd wat zijn de touchpoints?

We gaan verder met het fundament voor succesvolle digitale (content)marketing op basis van veranderend klantgedrag. We geven inzicht in hoe je contentmarketing goed kunt meten en brengen je van customer journey naar customer experience. Dat doen we aan de hand van de volgende onderwerpen:

  • Contentmarketing meten en de ROI van je campagne. Leren denken in volume, conversie en resultaten.
  • Veranderend klantgedrag en de (mobile) customer experience. Wat is de rol van mobiel en de invloed van sociale media op de customer journey? Hoe bied je de klant de juiste content?
  • Van customer journey naar customer experience. Klantbeleving speelt een centrale rol bij de ontwikkeling van content. Hoe kun je jouw customer experience verbeteren, waarbij je rekening houdt met veranderend klantgedrag?

Contentmarketing trends
Ook in contentmarketing spelen trends een rol. Denk alleen al aan waar je jouw klanten kan bereiken. Past TikTok bijvoorbeeld bij jouw klanten en jouw organisatie? Of is dit een trend die je beter aan je vorbij kunt laten gaan?

Contentstrategie: Adverteren, SEO en influencers
Je zult veel content maken om te plaatsen op je eigen kanalen; je website, social media etc. Maar het is ook verstandig om te kijken wat die content doet voor jouw SEO. En of je bepaalde content niet beter in kunt zetten op betaalde kanalen, bijvoorbeeld via Google Ads, social advertising of de kanalen van influencers.

Contentstrategie: Storytelling en engagement
Uiteraard is de boodschap van je content belangrijk. Maar kijk ook eens nar de vorm. Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Stappen die je nodig hebt in je aanpak voor storytelling. Het toepassen van de basisbeginselen van storytelling en hoe je deze effectief kunt inzetten op de juiste kanalen.
  • We geven inzicht in het ontwikkelen van de juiste contentarchitectuur om je content doelgericht en succesvol te maken.

Contentstrategie: utilities, user generated content, productinfo en inbound
Er bestaan allerlei soorten content. Van productinformatie tot testimonials, van how-to (video’s) tot user generated content. Het is van belang om te weten wat er allemaal kan en welke vormen van content het beste passen bij jouw doel en de fase waar de klant zich in bevindt (SEE, THINK, DO, CARE). Het doel is dat jouw content voor jou gaat werken.

Redactie en contentcreatie
Het organiseren van je contentmarketingactiviteiten staat ook centraal. Welke organisatorische consequenties zijn er en hoe pak je dat aan? We gaan dieper in op de volgende onderwerpen:

  • Redactionele hulpmiddelen voor contentcreatie. Deze stellen je in staat beter te plannen en meer structuur in je werk aan te brengen.
  • Hoe stimuleer je dat anderen in je bedrijf ook content maken?

Contentorganisatie, – cultuur en distributie
Bij een goede contentstrategie is het ook van belang om te kijken hoe je alles organiseert. Hoe ga je je content bijvoorbeeld indelen, welke tags hang je aan artikel en via welke kanalen ga je je content distribuëren?

  • Contentorganisatie: hoe kan je het beste een contentmarketingactiviteit opzetten, rekening houdend met budget en capaciteit van je organisatie?
  • Je krijgt slimme distributiemethoden en -middelen aangereikt. Hiermee ontwikkel je een distributiestrategie waarmee het contentbereik én de levensduur van je content worden vergroot.

Tips & tricks
Als afsluiter krijg je de tips & tricks mee die in de rugzak van een succesvolle contentmarketeer horen. Wat krijg je mee?

    • Praktische hulpmiddelen. Websites en apps die je ondersteunen in het uitvoeren van je contentstrategie.
    • Growthhack je contentmarketing. Een overzicht van advanced tools die jouw content succesvoller maken.

Data & tijden

Iedere dag starten we vanaf 09.00 uur met een inloop. Om 09.30 uur gaat de sessie van start en omstreeks 16.30 uur sluiten we de dag af.
Hieronder vind je het gespecificeerde programma van de bijeenkomsten in deze mastercourse:

    • Woensdag 20 januari: De basis leggen
    • Donderdag 21 januari: Ontwikkel je contentstrategie
    • Vrijdag 22 januari: Contentactiviteiten organiseren en je toolbox vullen

Organisator

NIMA

Sprekers voor dit event

  • Antal de Waij

    Antal de Waij

    Directeur Engagement Media

    Na ruim 12 jaar bij multinationale internetondernemingen gewerkt te hebben, is Antal in 2009 Engagement Media gestart. Een bureau voor contentmarketing, sociale business en community management. Hij helpt organisaties met de implementatie van social business, social media & contentmarketing. Zijn publicaties gaan over de impact van sociale technologie op organisaties, engagement marketing, social business, de deeleconomie, communitymanagement en contentmarketing.

    Directeur Engagement Media

Planning

    WordPress Themes
    MENU
    NIMA
    X
    X
    X