november, 2018

29nov15:0019:30RM NEXT - Marketing & EthiekBesloten sessie voor Register Marketeers!Schrijf je snel in!

Tijd

(Donderdag) 15:00 - 19:30

Locatie

Het Nut in Beesd

Voorstraat 42, 4153 AM Beesd

SCHRIJF JE IN VOOR DIT EVENT

Schrijf je snel in!

Event beschrijving

Marketing & Ethiek: Saai & Sexy of Olie & Water?

Gaan ze samen, goed samen, marketing en ethiek? Of is het geen combi, mixt het totaal niet?

Is het een toenemend relevant en belangrijk thema, van betekenis voor organisaties?

En als dat zo is: hebben marketeers er dan iets mee te maken? Moeten zij zich druk maken om ethiek en marketing? Is het überhaupt aan de marketeer om een ethisch standpunt in te nemen? Wat is eigenlijk een goede moraal voor marketing?

Marketing gaat over het creëren van vraag door in te spelen op behoeften. Is daar een grens aan? Moet er een cap zitten op het creëren van of inspelen op ongebreidelde behoeften? Moet de marketeer niet voor alles vraag willen creëren en op alle behoeften (wensen, verlangens enzovoort) in willen spelen? Kortom, moet ethiek of moraliteit een rol spelen in de afweging van de marketeer c.q. van het marketingvak? Kan de markteer iets met begrippen als amoreel, moreel, en immoreel – wat is precies het onderscheid? En, wat is eigenlijk juist handelen voor een marketeer?

Zo maar ‘een paar’ vragen die we met drie topsprekers te lijf gaan op donderdag 29 november vanaf 15.00 uur in Het Nut in Beesd. We eindigen om 19.30 uur na een heerlijk diner van dezelfde top kok als vorig jaar: Daan Schouten.

Stellingen

De eerste stelling is dat in de wereld van vandaag en morgen de belangrijkste rol en taak van de marketeer, of zo je wilt van de marketingfunctie, is om het welzijn van de klant te verhogen.

De tweede stelling is dat deze rol- en taakopvatting een drijvende kracht en zelfs voorwaarde is als marketing haar plek in de board (C-suite) weer terug wil verdienen. Immers, in een onderzoek van Adobe een aantal jaar geleden (2012) kwam naar voren dat marketing gezien wordt als essentieel voor het doen van business en het genereren van sales, maar tegelijkertijd dat marketing gezien wordt als niet waardevol voor de maatschappij, voor de samenleving. Vanuit maatschappelijke optiek worden marketeers gezien als even waardevol als acteurs en dansers en als minder waardevol dan bijvoorbeeld bankiers en politici. Het (relatief) slechte imago van marketing als vakgebied is niet alleen maar wel voor een belangrijk deel hierin geworteld.

De derde stelling is dat ethiek ofwel een kritische bezinning over het juiste handelen (simpel gezegd: wat is goed en wat is fout?) én het innemen van ethische standpunten (wat is een goede moraal?) een essentieel onderdeel moet zijn van de gereedschapskist van een marketeer.

Het maakt namelijk uit hoe je je geld verdient. Daarnaast is de stelling dat het van cruciaal belang is voor het voortbestaan van een organisatie als levensvatbare organisatie (de going concern-gedachte) om ethiek vertaald naar core values & principles en integriteit te zien als de ruggengraat van de organisatie.

Ten slotte, mochten we dit nu allemaal met elkaar eens zijn 😊, rest de vraag hoe het komt dat dit niet (actief) in de praktijk wordt gebracht door alle marketeers? Wat zijn de barrières, moet de beroepsgroep dit ergens verankeren en welke rol moeten Register Marketeers hierin spelen?

Sprekers

  • Prof. dr. ir. Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing en Consumentenwelzijn aan de Rijksuniversiteit Groningen, die in zijn oratie in 2015 marketeers opriep om het welzijn van de klant ter harte te nemen en stelde dat marketeers in de unieke positie zitten om dat te doen
  • Herman Toch, founder van FLRISH, voormalig Global CEO van Censydiam Synovate en VP Global Marketing van Sara Lee/DE. Met Transformeren om te overleven winnaar van de PIM Marketingliteratuurprijs en met Happy Profit als prikkelende opvolger over het verschil tussen bad, good en happy profit.
  • Ronald Voorn RM, Register Marketeer, voormalig Global Brand Director Heineken, auteur van Voodoomarketing, lecturer Marketing en Advertising Psychology in Utrecht en Twente, die thans als promovendus een studie maakt van de menselijke waarden in consumentengedrag (Ronald zal de laatste uitkomsten van zijn onderzoek delen)

De middag staat onder leiding van Guy van Liemt RM, lid van het College van Register Marketeers en in het dagelijks leven onder meer directeur van EHERO, de onderzoeksorganisatie over geluk en economie binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Programma

15.00 uur                      Inloop

15.30 uur                      Start – inleiding door dagvoorzitter

15.45 uur                      Spreker 1

16.15 uur                      Spreker 2

16.45 uur                      Break

17.00 uur                      Spreker 3

17.30    uur                   Paneldiscussie met sprekers

18.00 uur                      Borrel + eten

19.30 uur                      Einde

Organisator

NIMA

Sprekers voor dit event

  • Guy van Liemt RM

    Guy van Liemt RM

    Directeur EHERO & ESAA, owner van Liemt Marketing

    Guy van Liemt RM is bedrijfseconoom en specialist in marketing, branding en marketingcommunicatie. Na internationale stages bij Unilever en Shell heeft Guy in verschillende brand management functies bij Procter & Gamble gewerkt om daarna de stap naar het ondernemerschap te zetten. Als onderdeel hiervan is Guy ook 6 jaar als partner en directeur aan bureauzijde werkzaam geweest. Thans werkt Guy voor een deel als docent-trainer, adviseur en spreker, en voor een deel als executive director bij EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organization), het kennis- en onderzoekscentrum van de Erasmus Universiteit over geluk in een economische context. Guy is twee jaar jurylid geweest van de Marketing Company of the Year en is sinds dit jaar voorzitter van de Internal Branding Company of the Year jury. In het najaar van 2016 verschijnt zijn leer- en lesboek over marketingcommunicatie waaraan hij samen met Gert Koot de afgelopen 4 jaar heeft gewerkt.

    Directeur EHERO & ESAA, owner van Liemt Marketing

  • Herman Toch

    Herman Toch

    founder van FLRISH

    Voormalig Global CEO van Censydiam Synovate en VP Global Marketing van Sara Lee/DE. Met Transformeren om te overleven winnaar van de PIM Marketingliteratuurprijs en met Happy Profit als prikkelende opvolger over het verschil tussen bad, good en happy profit.

    founder van FLRISH

  • Prof. dr. ir. Koert van Ittersum

    Prof. dr. ir. Koert van Ittersum

    Hoogleraar Marketing en Consumentenwelzijn aan de Rijksuniversiteit Groningen

    Riep in zijn oratie in 2015 marketeers op om het welzijn van de klant ter harte te nemen en stelde dat marketeers in de unieke positie zitten om dat te doen.

    Hoogleraar Marketing en Consumentenwelzijn aan de Rijksuniversiteit Groningen

  • Ronald Voorn RM

    Ronald Voorn RM

    Founder at Science for Business Group

    Ronald Voorn RM, Register Marketeer, voormalig Global Brand Director Heineken, auteur van Voodoomarketing, lecturer Marketing en Advertising Psychology in Utrecht en Twente,

    Founder at Science for Business Group

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X