De Formule 1 van het vak

13 januari 2017
-

Marion debruyneOp de verlanglijst van veel marketingmanagers prijkte al geruime tijd de naam van professor dr. ir. Marion Debruyne, maar ze kón eerder nooit. Althans geen hele dag en dat is toch het minst wat je moet uittrekken om van Gent naar Midden-Nederland te reizen om daar een presentatie te houden. Dus NIMA Business Members draaide het om en reisde eind 2016 met ruim 35 marketing-directeuren uit de NIMA Top Marketing Club af naar Gent. Onder hen zo’n beetje de Formule 1 van het vak. NIMA ondersteunt TMC bedrijven bij de ontwikkeling van marketingkennis, het opdoen van inspiratie en faciliteert het kennisnetwerk dat de TMC Members hebben opgebouwd.

Twee keer per jaar organiseert NIMA Business Members speciaal voor de marketingbestuurders werkzaam bij de TMC Members een bijzondere bijeenkomst. Het doel van de bijeenkomsten is om de focus van de deelnemers écht aan te scherpen. Voor deze gelegenheid werd het gezelschap daarom zélf vervoerd naar Gent om daar welkom te worden geheten door de wetenschappelijke eindbaas (Dean) van Vlerick Business School: Marion Debruyne. Haar boek Customer Innovation won in 2015 de CMI Management Book of the Year Award in de categorie Innovatie &
Ondernemerschap. Marion gelooft heilig in marktgerichte organisaties die samen met klanten innoveren en oplossingen brengen door partnerecosystemen te bouwen.

Connect, convert en collaborate!
In haar presentatie richtte ze zich op de drie competenties die de accelerator zijn van goede en effectieve samenwerking: connect, convert en dus collaborate. ‘Vaak vergeten we innovatie met de kleine i nogal eens en zouden we ons veel beter kunnen richten op Customer Goals’. Vervolgens bepleitte Marion manieren om gebruik te maken van lenzen die niet alleen focussen op het bewegend doel dat alle organisaties voor ogen hebben, maar juist ook op de randjes van de focusgroepen. Marion Debruyne ‘Veranderingen vinden plaats aan de randen, the biggest threat is the
one you don’t see coming.’

Inspirerende colleges
Om het reizen zo effectief mogelijk te laten aansluiten op de enorm drukke agenda’s van de deelnemers, was in de bus gezorgd voor een sociale setting. De aanwezige CMO’s konden optimaal in contact treden met elkaar én er waren twee prominente Nedervlamingen uitgenodigd om vanuit hun expertise vooruit te blikken op ontwikkelingen in het marketingvak. Beiden reisden mee van en naar de opstaphub bij Postillion in Bunnik. Het leverde twee indrukwekkende bus-colleges op van twee behaviour design-thinkers van het eerste uur: Joris van Heukelom, CEO van digital transformation bureau Makerstreet en Tom de Bruyne, bedenker en mede-eigenaar van strategy & innovation company SUE Amsterdam.

Innovatieve marketingconcepten in een veranderend vak
Van Heukelom nam zijn gehoor mee langs nieuwe en innovatieve marketingconcepten, maar concludeerde vooral dat het marketingvak zélf enorm verandert. Enerzijds wordt de functie steeds groter, onder meer onder invloed van digitalisering en nieuwe business models, anderzijds lijkt de functie te krimpen tot product development en promotie activiteiten. ‘Evidence based business design’ is niet alleen sterk in opkomst, maar is ook de specialiteit van Van Heukelom. De wijze waarop organisaties omgaan met prototyping en razendsnelle aanpassingen van concepten, wordt steeds bepalender voor hun succes. Net als de permanente focus op klantbehoeften en –vragen. In die zin was hij voor de TMC-marketingdirecteuren een perfecte introductie op het gedachtegoed van Marion Debruyne.

Let econs be econs
De terugreis werd opgeluisterd met een presentatie van gedragspsycholoog en reclameman 2.0 Tom de Bruyne, die zijn publiek fi jntjes uitlegde dat veel bedrijven ongemerkt uitgaan van een volstrekt achterhaald mensbeeld. ‘Organisaties doen er goed aan zich te realiseren dat ze communiceren met mensen, niet met ‘econs’. Die laatsten zijn geen bedenksel van marketeers maar van boekhouders.’

WordPress Themes
X
X
X