Functieprofielen - Wie o wie

Functieprofielen marketing, communicatie en sales

Professionals in marketing, communicatie en sales hebben een bijzonder beroep dat zich continu blijft vernieuwen en ontwikkelen. Dit vereist van professionals een flexibele instelling en een gezonde belangstelling voor economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Door te blijven leren en te blijven werken aan permanente educatie, blijf je als professional fit en mobiel op de arbeidsmarkt. In de functieprofielen van NIMA staat beschreven wat een marketing-, communicatie- en salesprofessional moet kennen en kunnen.

Waarom een onderscheidende functieprofiel?

Voor bedrijven helpen goede functieprofielen bij de zoektocht naar de geschikte kandidaat voor vacatures. De functieprofielen bieden houvast bij het formuleren van wensen en eisen die aan een functie worden verbonden. Gebruik de functieprofielen dus gerust bij het formuleren van eigen functieprofielen en vacatureteksten; de beste kandidaten hebben natuurlijk een NIMA Diploma en/of een NIMA Persoonstitel. Vraag dan ook ‘bij voorkeur aangevuld met NIMA Diploma en/of NIMA Persoonstitel. Hierbij kun je denken aan Senior Marketing Professional (SMP), Senior Digital Professional (SDP), Senior Communication Professional (SCP) of Register Marketeer (RM). Per functieprofiel is hieronder aangegeven welk NIMA Diploma en NIMA Persoonstitel van toepassing is.

Voor professionals zelf kan het functieprofiel dienen als inspiratie om een ontwikkelniveau vast te stellen. Waar in jouw vak sta je nu en waar wil je naar toe? Wat kan ik al en waarin wil ik mij verder ontwikkelen? De functieprofielen helpen je deze vragen te beantwoorden en doelen te stellen.

In de functieprofielen is onderscheid gemaakt in medewerkersfuncties en managersfuncties. Deze functieprofielen vormen tevens de basis voor de exameneisen die ten grondslag liggen aan de NIMA Diploma’s.