Google Posts als waardevolle online marketingtool

4 september 2017
-

Door: Jessica Henneman*

Als marketing- en communicatieprofessional wil je natuurlijk alle nieuwe features binnen online marketing eigen maken en direct inzetten voor jouw MKB-klanten. We hoeven je niet te vertellen dat een volledig bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf van belang is. Zo’n pagina is een belangrijke, zo niet dé belangrijkste, factor voor de lokale vindbaarheid. En nu is er een nieuwe functie, die de vindbaarheid nog meer gaat stimuleren: Google Posts.

Google Posts?
Google Posts is een nieuwe feature binnen Google Mijn Bedrijf. Je kunt met deze functie direct berichten en acties in de zoekresultaten binnen Google publiceren. Maar liefst 82% van de zoekopdrachten naar lokale informatie wordt gedaan via Google. Een klein goudmijntje, waar ook jij snel en goed resultaat voor jouw MKB-klanten kunt behalen.

Hoe werkt dat dan?
Aangezien Google Posts een gratis feature is van de al gratis functie Google Mijn Bedrijf, is het een gemiste kans als een ondernemer het niet of verkeerd inzet. Met Google Posts zijn deze ondernemingen zichtbaarder dan de concurrentie. Ze kunnen direct hun unieke punten benadrukken en hebben daardoor een streepje voor op andere vergelijkbare bedrijven in de buurt. Hieronder leggen we kort uit hoe Google

Posts werkt
Je logt in via de pagina Google Mijn Bedrijf op het account dat je wilt gaan aanpakken. Vervolgens ga je naar de locatie(s) en klik je door naar het dashboard. Daar zie je nu aan de linkerkant ‘berichten’ staan. Klik hier op en klik vervolgens rechtsonder op de blauwe knop. Nu kun je een post schrijven. Schrijf een tekst van ongeveer 100 tot 300 woorden en upload een afbeelding. Je kunt ervoor kiezen om een knop toe te voegen met ‘meer informatie’ of ‘bestellen’. Het is ook mogelijk om van de post een evenement te maken. Klik op publiceren.
Vanaf nu zijn de aanbiedingen, acties, events en andere berichten die je post via Google Posts zichtbaar op Google, op de pagina Google Mijn Bedrijf en in Google Maps. Laat de klanten maar komen, dus!

Blije online marketeer
Als online marketeer en conversiespecialist ben ik persoonlijk ontzettend blij met deze nieuwe feature binnen Google Mijn Bedrijf. Met online content kan ieder bedrijf zich op een unieke manier laten zien. Waar je bij organische zoekresultaten eerst verder moet klikken voor meer informatie, kunnen potentiële klanten nu al tussen deze zoekresultaten veel meer waardevolle informatie van het bedrijf zien. Dit helpt ze om een keuze te maken welk bedrijf ze gaan inhuren of waar ze iets gaan bestellen.
Ik zet Google Posts nu al in bij een aantal van mijn MKB-klanten en ik merk direct positieve verschillen, zoals meer websitebezoekers en meer conversies. Een zeer belangrijke factor bij de groei van een bedrijf!

Missie
Toch kom ik nog steeds veel Google Mijn Bedrijf vermeldingen tegen die niet up-to-date zijn of, erger nog, niet geclaimd! Een gemiste kans voor deze ondernemingen, want zij lopen heel veel potentiële klanten mis. Het is mijn missie om deze bedrijven te helpen met de online marketing en ze het nut te laten inzien van de waardevolle en gratis mogelijkheden binnen Google.
Daarnaast moet ik ook eerlijk bekennen dat Google Posts mij ook een beetje bang maakt. Bedrijven die weinig tot geen ervaring hebben met online marketing, kunnen deze nieuwe feature geheel verkeerd inzetten met alle nare gevolgen van dien. Binnen het MKB zijn er weinig bedrijven die een professioneel online marketing team hebben. Dat betekent veelal dat iemand zonder kennis en kunde dit stukje marketing op zich neemt. Hoe vaak zien we niet dat SMM en EMM verkeerd worden ingezet of dat de SEO en SEA zoveel geld kosten dat ze niets opbrengen.

Aan Google Posts hangen ook deze onzekerheden. Wat gebeurt er als een bedrijf een post plaatst met veel taalfouten of met vreemde inhoud? Ook hiervan heb ik mijn missie gemaakt, want deze ondernemingen weten vaak niet dat ze iets verkeerd doen totdat het te laat is. Ik wil deze bedrijven behoeden voor een ondergang en ze kennis laten maken met mijn manier van online marketing. Een manier die wèl voor ze werkt!

* Jessica Henneman is SMP / SCP en Product Owner bij SBS Broadcasting. Heeft een passie voor (online) marketing en is gespecisliseerd in zoekmachinemarketing (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), socialmediamarketing (SMM), e-mailmarketing (EMM) en conversie-optimalisatie (CRO). Met NIMA Digital Marketing ondersteunt zij het bedrijfsleven met strategie en advies. Verder is zij betrokken bij veel initiatieven voor ondernemers.

WordPress Themes
X
X
X