Dit is waarom reclamebureaus journalistieke redacties beginnen

17 mei 2017
-

NIMA nieuws

Steeds meer bureaus gaan aan de slag met een eigen journalistiek team. Op welke manier doen ze dat en is dat wel zo’n goed idee?

Dept Agency’s Second Degree opent deze maand officieel de deuren van Newsroom, een journalistieke redactie. Aan het hoofd staat geen marketeer, maar een ervaren journalist: Freek Staps, voormalig Amerika-correspondent van NRC en oud-chef van NRC Q en NRC Online.

Het idee van Staps en Dept
‘Het zijn nieuwsgierige journalisten die graag mooie verhalen maken’, vertelt Staps. Zijn eigen nieuwsgierigheid naar de toekomst van marketing en journalistiek bracht hem bij Dept. Zijn idee was dat merken media worden en daar hulp bij nodig hebben. Hij kreeg dat inzicht tijdens zijn werk voor NRC en zijn Visiting Fellowship aan Harvard, waar hij onderzoek deed naar crossmediale innovatie bij titels als The New York Times, The Wall Street Journal, Huffington Post en BuzzFeed.

‘Redactie en commercie zijn strikt gescheiden bij de krant’
Bij NRC bedacht hij vervolgens een nieuwe onlinestrategie, waarna hij ook vaak gesprekken voerde met klanten over gesponsorde artikelen. ‘Ik merkte toen al…

Lees verder op Adformatie

WordPress Themes
X
X
X