Kansen voor marketeers in samenwerking HR bij werving personeel

12 mei 2016
-

Auteur: Yvet Schulkes, bestuurslid Community NIMA Regio Oost

De juiste mensen op de juiste plaatsen, dat is de uitdaging voor alle recruiters. Dat zij daar een steeds grotere kluif aan hebben blijkt ook uit het jaarlijkse onderzoek* ‘HR Trends 2015-2016’ dat werd uitgevoerd door ADP Nederland, Berenschot en Performa Uitgeverij onder ruim 800 Nederlandse HR-professionals. ‘Ondanks de nog altijd relatief hoge werkeloosheid en het grote aanbod van personeel, hebben steeds meer HR-professionals moeite met het vervullen van specifieke posities’, concludeert het onderzoek.


Marketing kan een rol spelen bij het werven van geschikt personeel. Nicole van Roekel, inbound marketing consultant bij One4marketing, verdiepte zich afgelopen zomer in de inzet van inbound marketing in recruitment: “Bij bedrijven en uitzendbureaus merkte ik dat ze nog in een oriënterende fase zitten: welke oplossingen zijn er voor de uitdagingen die we hebben? Een mogelijke samenwerking met marketing is nog onbekend terrein.”

Samenwerking HR & marketing
Genoeg kansen dus, als het aan Nicole ligt. Kansen die je als marketeer kunt grijpen. Maar hoe pak je dat aan? “Marketing en sales zijn de afgelopen jaren naar elkaar toegegroeid. Datzelfde is mogelijk voor marketing en HR. HR en communicatie werkten altijd wel samen in arbeidsmarktcommunicatie. Dat is prima en zeker niet ineffectief, maar er zijn daarnaast andere middelen nodig om mensen aan te trekken. Geduld is een belangrijke voorwaarde om die samenwerking te laten slagen. Als marketeer kun je je in ieder geval verdiepen in de doelen van HR: waar liggen kansen en behoeften? Verdiep je in het HR vak en kijk hoe je daarop kunt inspelen met content.” vertelt Nicole.

Urgente vraag
Inbound marketing is een lange termijn strategie, hoe lost dat je urgente vraag naar personeel op? “Ik denk dat recruitment altijd een goede mix is van een inbound en outbound strategie. Feit is wel dat de inbound middelen een stuk goedkoper zijn dan Adwords, vacaturebanken, recruitmentbureaus en advertenties die je bij de outbound strategie kunt inzetten. Over vier jaar word je nog steeds gevonden met de content die je vandaag produceert. Omdat inbound recruitment nog in de kinderschoenen staat, is het een uitstekend middel om in te zetten in de awareness fase”, licht Nicole toe.

Marketing automation
“Maar ook verder in de buyer journey kun je van waarde zijn. Dat kun je goed meten met  marketing automation software. Door je bezoekers te volgen krijg je inzicht in de doelgroep; waardevolle informatie die je kunt inzetten bij de verdere ontplooiing van je activiteiten en het bijsturen van je strategie. Je ziet steeds meer bedrijven online assessments inzetten, dat is ook een goede manier om inzicht in je doelgroep te krijgen. Met dat inzicht kun je vervolgens meer content automatiseren. Uiteindelijk gaat de kwaliteit van je sollicitanten omhoog, wat weer een positief effect heeft op de wervingskosten.”

Best practices
Ondanks dat inbound recruitment nog redelijk onbekend is, zijn er bedrijven die het succesvol toepassen. Nicole noemt online recruitmentbureau Young Capital: “Zij publiceren regelmatig interessante content voor hun doelgroep. Dat varieert van blogs met sollictatietips tot kledingadvies bij een sollicitatie.”

Bij Pieter Bas Automatisering werkte hun content als een magneet op potentiële werknemers. Nicole vervolgt: “Maar ook intern had het een versterkende werking. Eigen medewerkers waren beter op de hoogte van elkaar wat ze aan het doen waren. De content die werd gedeeld zorgde voor trots”.

Hoe bedrijven succesvol inbound recruitment inzetten én hoe je hier zelf mee aan de slag kunt, vertelt Nicole in de NIMA bijeenkomst van Regio Oost op woensdag 29 juni.

Deze blog verscheen eerder op Marketingtribune.nl

WordPress Themes
X
X
X