Marketing-skills doorgelicht met Nationale MQ Test

4 december 2017
-

Vanaf vandaag zet NIMA een nieuwe Nationale MQ Test live, waarmee marketeers hun actuele marketingkennis kunnen toetsen en vrienden, collega’s en bekenden kunnen uitdagen de strijd aan te gaan. De test heeft tot doel om professionals in korte tijd een idee te geven of hun kennis en kunde vers genoeg is voor het succesvol vervullen van het mooiste beroep ter wereld: dat van marketeer.

Mini-examen
De Nationale MQ-test werd eerder georganiseerd in 2015 en 2016 en verleidde toen duizenden vakgenoten, maar ook opvallend veel professionals buiten het marketingvak, om zonder noemenswaardige voorbereiding ‘even een mini-examen te doen’. Dat viel de meesten overigens niet mee: de vragen zijn van het niveau NIMA Basis en A en bestrijken (online) marketing, sales, communicatie en marktonderzoek. De echte commerciële duizendpoten zijn dus in het voordeel. Kennis van online marketing levert ook voordeel op, maar alleen in combinatie met de echte marketing basics. Daarbij is snel en foutloos kunnen werken een pré: De Nationale MQ Test houdt rekening met de tijd die wordt gebruikt bij het invullen.

Waar sta je op dit moment?
NIMA, tenslotte de beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales organiseert de Nationale MQ-test om inzichtelijk te maken waar marketeers staan. Kennis en inzichten over de beste manier om producten en diensten naar de markt te brengen, veranderen snel en voortdurend. Bovendien hebben ze daarbij te maken met concurrenten die hetzelfde willen.

MQ test

Competitief voordeel
Jurriaan Gorter, manager Study Members & Exams bij NIMA ontwikkelde samen met zijn team de MQ-test op basis van de exameneisen voor NIMA Basis en A. Hij stelt dat marketeers steeds voor de uitdaging staan om hun vakkennis actueel te houden, omdat dat competitief voordeel oplevert: ‘Voor de organisaties waar zij werken, maar ook voor hun eigen arbeidsmobiliteit. Met de Nationale MQ Test kan iedereen die dat wil op een makkelijke en laagdrempelige manier zijn of haar actuele kennis van marketing testen. Voor marketeers is het bovendien een leuke tool om de werkomgeving uit te dagen. Marketing is nu bij uitstek zo’n vakgebied waarover soms ten onrechte wordt gedacht dat iedereen er wel een beetje verstand van heeft. Vooral omdat in Nederland vaak wordt gedacht dat marketing ís, wat de marketingafdeling dóet.’

Doe de test
De test is te vinden op www.nationalemqtest.nl, bestaat uit 25 meerkeuzevragen en het invullen kost ongeveer een kwartier, waarna de deelnemer direct zijn of haar score krijgt toegezonden.

De beroepsvereniging NIMA, bekend van de NIMA Examens, heeft als doel om marketeers te stimuleren continu hun kennis up-to-date te houden. Marketeers die zich blijven ontwikkelen verhogen hun arbeidskansen. De Nationale MQ Test draagt bij aan de bewustwording van het belang van permanente educatie in het commerciële domein.

Meedoen belangrijker dan winnen
Voor wie zich afvraagt of de test meer oplevert dan alleen een status-update van je kennis is het antwoord ja. Wie zich winnaar mag noemen van de MQ Test 2017 is bij de tijd en wordt beloond met een AppleWatch. Word je 2e of 3e? Dan maak je kans op een gratis ticket voor de langste en leukste marketingdag van het jaar tijdens dé NIMA Marketing Day of mag je deelnemen aan een masterclass naar keuze. Ofwel doe mee en win!

WordPress Themes
X
X
X