NIMA Marketingprijzen

Hiermee vieren wij het vak marketing met elkaar en belonen we de bedrijven en marketeers die écht een uitzonderlijke/bijzondere prestatie hebben geleverd en aantoonbaar verschil maken op gebied van maatschappij, economie en duurzaamheid. De NIMA Marketingprijzen worden op de NIMA Marketing Day uitgereikt, op 15 juni 2023 in DeFabrique, Maarssen. Save the date! 

Quote Nicole Verburg – technisch voorzitter: Ter eerste gaan prijzen over waardering en erkenning. Het is goed om bijzondere presentaties in het marketing domein in the spotlight te zetten en zo ook te delen met de gehele marketing community, zodat iedereen hier van kan leren en net dat stapje verder kan zetten.” 

Dé enige echte marketingprijs van Nederland

 

De NIMA prijs is dé enige echte marketingprijs van Nederland, waarbij niet alleen naar marketingcommunicatie wordt gekeken, maar naar het gehele plaatje. Uiteraard wordt ook de liefde voor het marketing vak gevierd!

Maak kennis met de genomineerden

Henri Willig Group: ‘Onze 30+ winkels spelen een cruciale rol in het bouwen van een sterk merk, dat garant staat voor veel beleving’ Lotte Berk

Henri Willig Group is een van de drie genomineerden voor de NIMA Marketing Company of the Year award. Maak kennis met Henri Willig Group en Erik Hollander Henri Willig is een zelfstandig familiebedrijf gevestigd in Noord-Holland, dat zich onderscheid als ketenbedrijf in de zuivelindustrie – want onze activiteiten strekken “van land tot klant”. In Katwoude …

Lees meer
Bever: ‘We zijn meer gaan investeren en hebben de koers radicaal omgegooid.’ Lotte Berk

Bever is een van de drie genomineerden voor de NIMA Marketing Company of the Year award. Maak kennis met Bever en Marjolein Vendrig Fred van Olphen begon in 1977 met Bever om mensen aan te moedigen naar buiten te gaan. Die missie heeft het bedrijf in 2023 nog steeds. Wij geloven erin dat buiten iedereen …

Lees meer
Rabobank: ‘Onze marketingstrategie is sinds 2018 gericht op het stimuleren van de financiële gezondheid van onze particuliere klanten en de duurzame groei van onze zakelijke klanten.’ Lotte Berk

Maak kennis met Rabobank en het MT van het Chapter Marketing Rabobank is een coöperatieve bank met meer dan 2 miljoen leden. Samen met onze stakeholders zetten we ons al 125 jaar in voor onze inmiddels 8,8 miljoen particuliere- en zakelijke klanten en een toekomstbestendige samenleving. Sinds onze oprichting werken we op dezelfde manier: samen, …

Lees meer

Dé categorieën voor de NIMA Company of the Year award

De NIMA Marketing Company of the Year award is dé prijs die je wilt winnen om jezelf te onderscheiden op gebied van marketing, gemeten op 3 categorieën. Stuur de nominatie in als je kunt aantonen dat er met de marketingaanpak een buitengewoon marketingresultaat is behaald op het gebied maatschappij, economie of duurzaamheid.

De NIMA Marketing Company of the Year award worden gekeken naar de impact die bedrijven maken en deze zijn verdeeld over de grote van de bedrijven namelijk: small, medium en large. 

Info & offerte voor de opleiding NIMA Marketingprijzen aanvragen

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Small

Voor bedrijven die een jaaromzet hebben van minder dan € 7 miljoen en een balanstotaal van €5 miljoen niet overschrijdt. (10-49 medewerkers)

Medium

Voor bedrijven die een jaaromzet hebben van minder dan € 40 miljoen en een balanstotaal van € 27 miljoen niet overschrijdt. (49-249 medewerkers)

Large

Voor bedrijven die een jaaromzet hebben van meer dan € 50 miljoen en een balanstotaal van meer dan € 43 miljoen. (meer dan 250 medewerkers)

Oud winnaars Company of the Year award

Criteria normeren 

Om als (marketing)organisatie of een merk in aanmerking te komen voor de NIMA Marketing Company of the year Award moeten er aan de volgende voorwaarden worden voldaan. Lees de criteria goed door en en geef een inspirerende motivatie weer waarom de nominatie terecht is.  Vermeld nog geen cijfers deze zijn voor de 2e juryronde.

Algemene criteria & voorwaarden  
  • De inzending betreft een uitzonderlijke prestatie van een (marketing)organisatie* of een merk, geen campagne.  
  • De inzending is van een Nederlands bedrijf die op de Nederlandse markt werkzaam is. 
  • De (marketing)organisatie of merk heeft met het marketingteam een uitzonderlijke/bijzondere prestatie geleverd op gebied van maatschappij, economie en duurzaamheid.  
  • De marketingaanpak moet aantoonbaar zijn en een hebben bijgedragen hebben geleverd aan het behalen van een succesvol marketingresultaat. 
  • De resultaten mogen niet ouder zijn dan twaalf maanden en moeten bijdragen aan het  marketingresultaat van 2022. 
  • De (marketing)organisatie of een merk heeft focus op het talent van zijn medewerkers en zorgt voor een aantrekkelijke bedrijfscultuur om talent te behouden en aan te trekken.  
  • De 4 P’s van marketing zijn succesvol geïntegreerd in de strategische (digitale) marketingaanpak en bedrijfsvoering.  
  • De (marketing)organisatie of een merk stelt het belang van ontwikkeling van zijn marketeers als prioriteit en wordt daardoor gepercipieerd als een lerende organisatie.
  • De inzending betreft een(marketing)organisatie of een merk die in investeert in innovatie en zich wil  onderscheiden door het verbeteren en efficiënter maken van product, dienst of bedrijfsproces.  
  • Het marketingteam van de (marketing)organisatie of merk besteed bewezen aandacht aan de  internal branding.

* (marketing)organisatie kan bedrijf of onderneming zijn, maar kan ook non-profit zijn.

Deadline inzending nominaties

De inzendingen van de nominaties voor de NIMA Marketing Company of the Year award is gesloten.

Vakjury NIMA Marketingprijzen 2022

Esmée Blom, Manager Brand & Campaigns, PLUS
Nicole Verburg, Director Customer Value Management, Vodafone/Ziggo en bestuurslid NIMA
Jan Willem Koch RM, Managing director Hallmark Cards
Lara Molendijk, Branding Consultant, New Growth Strategies
Michael Blankert, Head of Marketing, Just Eat Takeaway.com
Thijs van der Zande, B2B Strateeg, DPG Media
Isabelle Pasteuning-Cannoo, Brand Manager, Vandebron
Marlijn van Straaten RM, CEO, Dr. Hauschka Benelux
Thijs Komen, Senior. Marketeer, ANWB
Nicole van Gorp-Schippers, Lead Marketing, Communicatie, PR & Innovatie, CONO Kaasmakers
Wing Cheung, Digitaal strateeg, Synerflow
Brecht Janssen RM, Senior Consultant
José van Gaalen, Head of Marketing, BitesWelove
Daan Jongen, Lead Concept & Content, Abovo Maxlead
Yvette Nieboer, Hoofd Marketing & Communicatie Sales & Events. Madurodam
Halil Gursoy, Digital Marketing Manager, Rabobank Nederland

We hebben een vakjury gevormd die niet alleen een goede afspiegeling is van de maatschappij, maar ook van de verschillende generaties in het marketingvak. Divers, inclusief en een goede verdeling man-vrouw die werkzaam zijn in verschillende werkvelden (B2B, B2C) binnen marketing.

NIMA Marketingprijzen vakjury bestaat uit 16 juryleden en per categorie is er een juryvoorzitter: 

  • Technische voorzitter, Nicole Verburg, Director Customer Value Management, Vodafone/Ziggo en Voorzitter NIMA Bestuur. 
  • Drie CMO, CEO of RM’s. (tevens juryvoorzitter per onderdeel) 
    • Jan Willem Koch RM, Managing director Hallmark Cards, voorzitter van de vakjury.
  • Vier senior professionals in marketing. 
  • Vier young professionals in marketing.

Korte toelichting samenstelling voorzitters van de vakjury. 

De technische voorzitter (Nicole Verburg) zal toezicht houden op de processen en zich niet inhoudelijk mengen met de jurering. Hiermee is de technische voorzitter onpartijdig en helpt om de conclusies te formuleren, zodat de voorzitter van de vakjury (Jan Willem Koch RM) zich inhoudelijk kan mengen en kan fungeren als aanspreekpunt voor de overige juryleden.

Juryprocedure 

Juryformulieren 

Alle inzendingen zijn zorgvuldig behandeld en voldoen aan verschillende criteria. Zo zorgen we ervoor dat de kennis van de juryleden zoveel mogelijk aansluit bij de vereiste kennis om in de categorieën tot een deskundig en onderbouwd oordeel te komen.   

Belangrijke data van de selectie juryleden was: 

  • 16 november start inzendingen juryformulieren. 
  •  1 december sluiting & start selectie juryleden. 
  • 16 december was de bekendmaking van de NIMA Marketingprijzen vakjuryleden. 
Juryproces  

Dit jaar hebben we de NIMA Marketing Company of the Year Awards geïntroduceerd, met prijzen in de categorieën Small, Medium en Large. Deze nieuwe awards erkennen en waarderen organisaties die een bijzondere marketingprestatie hebben neergezet vanuit een integrale benadering. Naast de prestaties van bedrijfsdoelstellingen in 2022, zijn ook de bijdragen aan economische, maatschappelijke en duurzame doelen meegewogen.

De jury heeft in eerste instantie vanuit alle inzendingen een longlist samengesteld, die vervolgens op basis van een uitgebreide vragenlijst is teruggebracht tot een shortlist per categorie. Deze organisaties zijn uitgenodigd om hun case te presenteren aan de jury, waarna een winnaar is bepaald.

Voor de categorie Large hadden we ruim voldoende kwalitatieve aanmeldingen ontvangen, wat heeft geleid tot een 3-tal sterke nominaties. De winnaar van deze categorie zal op de NIMA Marketing Day bekend worden gemaakt.

Voor de categorieën Small en Medium viel de oogst dit eerste jaar nog wat tegen, zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin. Met een beperkt aantal organisaties zijn we daarom de pitchronde ingegaan. Op basis hiervan heeft de jury geoordeeld dat in beide categorieën slechts één bedrijf in aanmerking kan komen voor een Marketing Company of the Year award. Deze 2 bedrijven voldeden aan de hierboven genoemde criteria en wisten de juryleden tijdens de pitches te overtuigen en zijn daarmee de winnaar binnen hun categorie.

We kijken terug op een boeiend, leerzaam en plezierig juryproces. Voor volgend jaar rekenen we op naar nog meer mooie marketing cases, vooral in de categorieën Small en Medium, door de boost in naamsbekendheid van de NIMA Marketing Company of the Year Awards en een ruimere planning voor inzendende organisaties.

Vakjury voorzitter en Technische voorzitter,

Jan Willem Koch & Nicole Verburg

Jury meetings

De vakjuryleden zullen tijdens de jury meetings de longlist en shortlist bepalen om uiteindelijk tot een top 3 per categorie te komen. Het cruciaal dat alle juryleden beschikbaar zijn op de live dagen van de jurymeetings. De details zoals locatie en tijdstip zullen wij z.s.m. bekend maken. 

Belangrijke data 2023, jurymeetings: 

  • Donderdag 16 maart 2023, jurymeeting 1.
  • Donderdag 20 april 2023, jurymeeting 2.
  • Vrijdag 12 mei 2023, jurymeeting 3. 
  • Donderdag 15 juni 2023, uitreiking van de NIMA Marketingprijzen & Lintjes.

Jurymeeting 1 – longlist bespreken en komen tot shortlist (top 10) per categorie. Aftrap met hele jury, daarna uiteen in de 3 categorieën, gezamenlijke afsluiting.   

Jurymeeting 2 – bespreken ingezonden cases (top 10) en komen tot de 3 genomineerden per categorie. Aftrap met hele jury, daarna uiteen in de 3 categorieën, gezamenlijke afsluiting.  

Jurymeeting 3 – ‘jurydag’ – alle genomineerden (top 3’s in de 3 categorieën) komen op één dag pitchen voor de voltallige jury. De jury definieert de winnaar, tweede en derde plek.   

Uitreiking – tijdens NIMA Marketing Day presenteren alle genomineerden gedurende de dag, aan het eind van de dag is de uitreiking van de NIMA Companies of the Year awards i.c.m. de NIMA lintjesregen. 

 

Support jij de NIMA Marketingprijzen?