Jeroen van IJzendoorn SMP – Never Grow Up

Jeroen Ijzendoorn
Jeroen van IJzendoorn SMP
6 december 2016
-

Dat consjeroentante ontwikkeling noodzaak is om als marketeer voorop te kunnen lopen is mij al jaren duidelijk. Onlangs heb ik het in een officieel jasje gestoken door mijzelf te laten certificeren als Senior Marketing Professional via NIMA.

De term #nevergrowup is één van mijn motto’s. Het zit volledig vervlochten in al mijn werkzaamheden en in die van Factor Tachtig. Je zou het ook kunnen vertalen in ‘never stop learning,’ maar deze variant is leuker omdat we nu af en toe op de grond kunnen zitten en met Lego spelen, of met onze Anki Overdrive racebaan. Ik zie deze visie ook terug bij de entrepreneur Joi Ito. Eén van zijn negen principes is leren boven onderwijs (learning over education), waarmee hij doelt op het nooit stoppen met leren. Ito stelt daarbij dat het waardevoller is om zelfstandig te leren dan (passief) te luisteren naar een opleider.

Een ander perspectief
Wat is het toch heerlijk als je gewoon kind mag zijn en blijven. Niet uit angst om volwassen te worden, maar om op een totaal andere manier naar de wereld te kijken. Dat is wat ik met dit motto ook in stand houd. Ik wil dat we de wereld vanuit een ander standpunt kunnen bekijken. Soms doe ik dat letterlijk als ik in onze brainstorm-kamer staand ga vergaderen of juist op de grond ga zitten. Kom eens uit die bureaustoel!

Waar een ander of fris perspectief wonderen kan doen voor het creatieve proces, is nieuwsgierig blijven in ons vak ook gewoon van vitaal belang. Het marketing-communicatie vakgebied en de wereld om ons heen veranderen zo snel dat we alle zeilen moeten bijzetten om voorop te blijven lopen. En dat maakt het juist zo leuk! Ik ben constant op zoek naar die vernieuwing en dat avontuur in mijn werk. Hier geven we bij Factor Tachtig onder andere gehoor aan met een regelmatige, interne en merkwaardige filosofiesessie. Tijdens deze sessies is het juist de bedoeling dat we alles loslaten en nadenken, dromen en filosoferen over de mogelijkheden en uitdagingen van de (marketing)toekomst.

Waarom… waarom… waarom?
Je kent ze wel: kinderen die je de oren van de kop vragen. Ook hier kunnen we weer wat leren van het nieuwsgierige kinderbrein. Vragen stellen is de beste manier om de toekomst te ontdekken, het avontuur aan te gaan en elkaar op een ’hoger’ niveau te tillen. Daarom moedig ik iedereen aan veel te vragen. Aan elkaar, aan jezelf, aan iedereen waarmee je samenwerkt. Op deze manier kom je pas echt tot de kern van zaken en daarmee vergroot je wederzijds begrip. Snap je wat ik bedoel? Ben je inmiddels overtuigd?

Brein in beweging
Wat ik me goed realiseer, is dat die grijze cellen daar bovenin het belangrijkste “bedrijfsmiddel” is dat we hebben. Van die goedgevulde hersenpannen waar we heel zuinig op zijn. En die hebben beweging en onderhoud nodig. Ik probeer dan ook te allen tijde neuroplasticiteit te bewerkstelligen. Ha, daar hebben we een mooie volwassen zin te pakken! Neuroplasticiteit duidt op veranderingen in de organisatie van de hersenen als gevolg van ontwikkeling, ervaring of leren. Over het algemeen gaat het om het maken van nieuwe verbindingen tussen de hersencellen. Neuroplasticiteit is een onderdeel van de hersenontwikkeling bij kinderen, maar vindt ook plaats tijdens leerprocessen bij volwassenen. Eigenlijk zijn we dus continu aan het leren. We weten dat het brein een flink deel van onze energie gebruikt, dus zorgen we in Liempde elke dag voor een goede en ontspannen lunch om de energielevels weer op peil te brengen. Schuif eens aan, je mag zelf de stoel kiezen, want we hebben geen vaste plek (om die verschillende perspectieven op te blijven zoeken).

Work hard, play harder
Het – onbezorgde – plezier dat we bij kinderen zien heeft daarnaast nog veel meer voordelen. Humor, spelletjes, je fantasie de vrije loop laten. Volgens onderzoeker en psychiater Dr. Stuart Brown is het meer dan alleen maar leuk: het is essentieel voor de ontwikkeling en gezondheid van het menselijk brein. En daarom zou het niet voorbehouden moeten zijn aan kinderen. Spel is volgens Brown niet een oefening voor kinderen om het gedrag te leren dat van ze wordt verwacht zodra ze volwassen zijn, zoals vaak gedacht wordt. Spelen heeft een biologische rol die vergelijkbaar is met slapen en dromen. Wanneer je spelelementen weet te verweven in je dagelijkse (volwassen) werkzaamheden zul je je niet alleen beter voelen, maar je gaat je werk ook beter uitvoeren, zegt Brown. Om te innoveren heb je immers vertrouwen nodig en spel is belangrijk in het krijgen van vertrouwen. Wil je hier meer over weten, lees dan eens Beter dan echt van Jane McGonigal.

Spel is bovendien goed voor de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden, wiskundige capaciteit, creativiteit en sociale interactie. En natuurlijk is het ook gewoon leuk om af en toe weer jong te zijn en met Lego spelen. Of kom jij binnenkort een keertje bij ons schommelen? Hoe blijf jij jong?

Jeroen Ijzendoorn Jeroen van IJzendoorn SMP Brand Thinker & Owner @ Factor 80
WordPress Themes
X
X
X