Nieuws over marketing

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Bij marketing is menselijke interactie veel belangrijker dan de nieuwste technologieën’ Alva van Beek

Tijdens de coronapandemie was er een hotelketen waar we niemand over hoorde. Waarom niet? Omdat The Student Hotel niets veranderde in de gang van zaken en daarmee ook 70 procent van de gasten wist te behouden. Een strategie die nog steeds zijn vruchten afwerpt, aldus Mark Liversidge, CTO en CIO van de hotelketen, tegenover Business …

Lees meer
Marketeer! Stop met marketing! De redactie

In een artikel uit het NRC van 27 juni pleit duurzaamheidsexpert Ronald Rover voor slechts één mogelijke oplossing voor een leefbare toekomst: minder kopen, minder reizen, minder groei. En Ronald is hierin zeker niet de enige die deze oplossing aandraagt. We moeten gewoon minder spullen kopen. En daar zit je dan als marketeer met je nieuwe producten …

Lees meer
Trends in woordgebruik in domeinnamen De redactie

We hebben natuurlijk het jaarlijkse overzicht van Google-zoekwoorden dat laat zien welke termen populair zijn en – in het verlengde hiervan – iets zeggen over de tijdsgeest. Maar er is ook een duurzamere variant van dit trendonderzoek, namelijk welke woorden populair zijn om te gebruiken in een domeinnaam. Onlangs analyseerden we welke woorden aan populariteit …

Lees meer
Marketing, duurzaamheid en de gemakkelijke waarheid De redactie

Op dinsdag 5 juli organiseerde NIMA zijn derde NIMA lunchbreak Webinar in de reeks ‘De Toekomst van Marketing’, met als thema ‘Duurzaamheid & Ons Gedrag’. Daarvoor mocht ik in gesprek met Klaske Kruk, oprichtster van Circularities, Ronald Voorn, docent op de Hogeschool Utrecht en Universiteit Twente en Wouter Staal, founder en CEO van YB by …

Lees meer
Nederlander maakt zich weinig zorgen om inflatie De redactie

Nederlanders maken zich relatief weinig zorgen om de inflatie en de stijgende prijzen die daarbij horen. Dat blijkt uit onderzoek door DVJ Insights in vijf Europese landen. Duitsers maken zich het meeste zorgen om de stijgende kosten. Op de vraag in welke mate de huidige prijsinflatie het dagelijkse leven beïnvloedt antwoord 47% van de Nederlanders …

Lees meer
‘Een derde jongeren boycot merk om duurzaamheidsissues’ De redactie

Als 33% van de jongeren merken of producten boycot om misstanden rondom duurzaamheid, betekent dit dan dat 67% het geen bal kan schelen? ‘Generatie Z en Millennials zijn actief bezig met duurzaamheid.’ Het volgende onderzoek dat een extrapolatie maakt naar een gigantische groep mensen op basis van leeftijd (en ja, daar mag je over twisten) …

Lees meer
The Price was right, wasn’t it? De redactie

Lees mee over de uitslag van de ‘Best of NIMA’ Veiling. Wat zijn mensen bereid te betalen voor je product of dienst? In de sinds de jaren ’50 lopende show ‘The Price Is Right’ plaatsen deelnemers een bod op uiteenlopende artikelen. In deze show, bedacht in Amerika en inmiddels in vele landen te zien, moeten …

Lees meer
Van internal branding naar internal alignment De redactie

In een levendig Dauphine praat Chris Kersbergen met Bea Aarnoutse over het perspectief van medewerkers en het vak ‘leiding geven’. Over het gevaar van sexy willen overkomen en hoe je stereotypes kunt doorbreken door uit je silo te komen. En passant passeert de ontwikkeling van internal branding naar alignment en van employer branding naar employee experience. Bea Aarnoutse is …

Lees meer
Wat voor marketeer ben jij? Alva van Beek

Er bestaan steeds meer verschillende disciplines binnen het vakgebied marketeer, en nog veel meer verschillende functies. En de vraag is dan ook wat voor type marketeer ben jij? Ben jij die creatieve geest, die overal een oplossing voor vindt? Of ben jij juist de analytische die net zo lang onderzoekt totdat hij het ‘ware’ antwoord …

Lees meer