Nieuws over marketing

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Members, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Datagedreven Marketing – De next steps De redactie

Dát data, of het gebruik van Big Data een belangrijke rol spelen in moderne marketing weten we al even. Danny Oosterveer die al zo lang als hij baardgroei heeft bij Marketingfacts betrokken is, schreef daar al een aantal prima leesbare en toegankelijke boeken over (óók voor de niet-nerd). Voor het NIMA Marketingfacts Jaarboek werkt hij ook ieder …

Lees meer
Dorkas Koenen en de marketeer als verbindingsofficier De redactie

Leren van topmarketeers in een theatersetting. Dat is MarketingLive (met later nog de Effies), vandaag en vanavond in Theater Amsterdam. Het event is terug, met 200 marketeers, volledig ‘live’ en doet zijn naam dus eer aan. Het ging over marketing, en het was in het echie. De line-up…. Best wel smullen, hier en daar. We …

Lees meer
Marketing for humans’ sake (deel 3) De redactie

In de transformationele economie staat de mens in meerdere rollen in contact met de organisatie. Zoals de rol van medewerker, content-producent, kennisbron, leverancier, buurtbewoner, investeerder of lid van een kritische samenleving. Waar vroeger vooral aandeelhouders en journalisten interesse toonden, vragen nu ook klanten, burgers en samenlevingen om informatie, openheid, betrokkenheid en oprechtheid, en plaatsen ze …

Lees meer
Marketing for humans sake (deel 2) De redactie

Met de opkomst van massacommunicatie in de twintigste eeuw en de toenemende reikwijdte van commerciële reclameboodschappen, is onze samenleving jarenlang collectief opgevoed met ideeën over consumptie van goederen en diensten. Oorspronkelijk ging commerciële communicatie vooral over het garanderen van de kwaliteit van merkproducten. Voor de zomer van 2022 verzorgde ik een openbare les aan de …

Lees meer
Online verleiding mag geen misleiding worden De redactie

Online verleiding mag geen misleiding worden. Je hebt je als marketingprof en e-commerce club aan de regels te houden. En die zijn deze week door de ACM geüpdatet. Bedrijven kunnen consumenten online steeds gerichter beïnvloeden in hun keuzes en aankoop. Wist je al, en je wist ook al hoe bedrijven dat doen: bijvoorbeeld met persoonlijke …

Lees meer
Kirsten Andres RM nieuwe vice-voorzitter European Marketing Confederation De redactie

Kirsten Andres RM, is naast voorzitter/ Directeur bij NIMA, sinds kort ook benoemd tot vice-voorzitter van het EMC-bestuur als opvolger van Martin Huisman RM. Kirsten: ‘ik kijk ernaar uit om met ieder van het EMC-bestuur samen te werken en stimuleer om de kennis tussen verschillende landen te delen en daarmee te vergroten. Laten we EMC …

Lees meer
Het tweede AGF Marketing Event – NIMA De redactie

Hoe succesvol innoveren in groenten en fruit? NIMA Foodchain & Agrimarketing organiseert op dinsdag 29 november het tweede AGF – event ‘Succesvol innoveren in het groenten- en fruitschap’ voor alle marketeers werkzaam in deze sector in samenwerking met GroentenFruit huis.  Tijdens dit event, dat zal plaatsvinden op de HAS Green Academy in Den Bosch, zullen een aantal …

Lees meer
ROAS is het gevaarlijke broertje van ROI De redactie

De directe meetbaarheid van digitale marketing biedt kansen, maar ook bedreigingen. Een focus op ROI en ROAS leidt tot kortetermijndenken, onderinvestering en afbrokkeling van groei. In mijn boek Sterk Digitaal Merk speelt de spanning tussen de korte en lange termijn een belangrijke rol. Digitaal is geneigd zich te richten op de korte termijn. Dit terwijl merken niet zo …

Lees meer
Podcast: Ingrediënten voor een strak CX-kompas De redactie

In deze eerste aflevering van de CX Energy Boost-podcast legt Zanna van der Aa je uit waarom veel organisaties moeite hebben met het vinden van het juiste kompas voor hun CX-programma’s. Wat is de beste manier om te ontdekken welke knoppen je precies moet indrukken om de grootste impact te maken en snelste toename van …

Lees meer