(Jocelyn Rebbels  verzorgt op 27 september voor NIMA de training Personal Branding. Klik hier voor meer informatie.) 

Hoe komt het dat een reclameboodschap van een ongezond product de halve wereld overtuigt en succesvol is en je bij een ander briljant gezond product merkt dat het na een half jaar al uit de schappen wordt gehaald omdat het bij niemand op tafel komt? Waarom heb je mateloos vertrouwen in die ene politicus en overweeg je bij diens opvolger serieus voor een andere partij te kiezen? Waarom krijg jij als marketeer, communicatie adviseur of sales professionals de ene keer je opdrachtgever of collega moeiteloos mee met je verhaal en lijkt het een ander moment gewoon niet binnen te komen?

Eén van de antwoorden hierop is het toepassen van Framing. Een communicatietechniek waarbij je vooraf luistert en kijkt naar je klant of luisteraar. We zijn namelijk doorgaans geneigd anderen te overtuigen vanuit onze eigen denkbeelden en plaatjes. Door je in te leven in de ander en diens perspectief van de werkelijkheid, je voorbereiding en  de formulering van je boodschap hierop af te stemmen, is een betere ontvangst in zicht!  Hierdoor herkent je luisteraar zich veel sneller in je verhaal en is deze eerder geneigd de boodschap te horen en te interpreteren op de manier die jij bedoelt. Essentieel is dus te beseffen en benoemen waarom jouw suggestie, verhaal of aanpak uiteindelijk geschikter en efficiënter is voor je opdrachtgever. Zeker als je van je opdrachtgever of collega ook een bepaalde inzet, middelen of tijdsinvestering vraagt. Frames gaan namelijk boven de feiten, door hun emotionele en associatieve kracht.

Hoe pak je dit nu aan? Houd het eenvoudig, laat je brein werken en formuleer positief! Een aantal tips uit het boek Denk niet aan een roze olifant, van Sarah Gagestein die je in je voorbereiding en het oefenen met Framing kunt benutten:

  1. Wat is de kern van je boodschap? Wat wil je (wel) bereiken bij je doelgroep?
  2. Tegen wie vertel je dit verhaal? Wat vindt deze persoon belangrijk? Welke waarden (bijvoorbeeld: gezondheid, veiligheid, onafhankelijkheid, vrijheid, duurzaamheid…) spelen een rol?
  3. Hoe vertel je je verhaal? Wat is de setting? Om welke handeling of gebeurtenis gaat het? Wat laat je achterwege en is niet van toepassing?
  4. Welke beelden laat je zien? Welke metaforen en oneliners versterken je verhaal?
  5. Welk communicatiekanaal gebruik je om je verhaal te vertellen?
  6. Welke verhalen of suggesties doen je concurrenten (of andere collega’s)? Weet vooraf je valkuilen en de weerstand van je opdrachtgever op te vangen.

Inspiratiebronnen
–           Denk niet aan een roze olifant; Sarah Gagestein

  • Frame Analysis; Erving Goffman
  • Value Framing; F. de Ruiter

 

Jocelyn Rebbens is gepassioneerd consultant/psycholoog/coach/spreker en geeft trainingen, workshops, lezingen en individuele begeleiding aan professionals, managers en ondernemers. In 2015 en 2016 was zij de best gewaardeerde trainer van NIMA en schreef zij de paperback Personal Branding. Op 27 september verzorgt zij voor NIMA de training Personal Branding. Klik hier voor meer informatie. Vragen aan Jocelyn? Neem contact op via info@rebbels.com of kijk op  www.rebbels.com