Blogs & columns Archives - NIMA

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak. Ook bezoekverslagen of artikelen over de strekking van events die NIMA organiseert worden geregeld aangeleverd op het NIMA-kantoor. Als ‘base camp’ van de beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales stelt deze site hen in de gelegenheid te publiceren, zodat ze daarmee een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van de betekenis en effectiviteit van marketing. Veel professionals ontvangen Permanente Educatie-‘punten’ voor dergelijke publicaties, maar NIMA staat ook nadrukkelijk open voor professionals van buiten zijn eigen organisatie die graag een opiniĂ«rend of verdiepend artikel of blog schrijven.

 

Red Bull Racing en Register Marketeers

19 augustus 2019

Hoe vaak krijg je de kans om het misschien wel meest enerverende marketingbedrijf ter wereld te bezoeken? Want wat Ă­s Red Bull eigenlijk? Tot een... Lees meer

Ethiek in marketing; noodzaak of kans?

17 december 2018

Hoe goed gaan marketing en consumentenwelzijn samen? Marketing creëert een vraag door in te spelen op behoeften en stimuleert zo sterk mogelijk het gewenste gedrag... Lees meer

(blogpost) Marketeer, wat een klotebaan!

5 september 2018

In het Verenigd Koninkrijk gaat een campagne van start om jongeren te interesseren voor een loopbaan in marketing, gedragen door Centaur Media, opleiders Learn Et... Lees meer

(NIMA B2B inspiratiemiddag) Value chain leadership: een must bij verandering in de waardeketen

3 september 2018

Toen ik studeerde, leerde ik over de waardeketen. In het kort: een producent maakt een grondstof, die verkocht wordt aan de volgende schakel voor het... Lees meer

(Blog Jocelyn Rebbens) Meer impact en succes door Framing!

27 augustus 2018

(Jocelyn Rebbels  verzorgt op 27 september voor NIMA de training Personal Branding. Klik hier voor meer informatie.)  Hoe komt het dat een reclameboodschap van een ongezond... Lees meer

Kotler leeft nog: Marketing is meer

18 juli 2018

Vorige week zaten we met de nog best verse M!-redactie aan de colaatjes en thee op een Amsterdams terras. Heisessie in de stad. Brainen over 'things to... Lees meer

WE Fashion en de zeven principes van CEO Joris Aperghis

11 juni 2018

Een merk (met zijn merkwaarden) kan ook intern worden gebruikt om een proces van identificatie met het bedrijf tot stand te brengen. Hierdoor wordt er... Lees meer

Finance leiderschap workshop

(Verslag NIMA Finance) ‘Betere FinanciĂ«le Dienstverlening door meer Kennis over Gedrag’

28 mei 2018

Verreweg het grootste deel van al onze beslissingen wordt intuĂŻtief genomen en zo ongeveer de helft van alle Nederlanders kan niet goed rekenen. We laten... Lees meer

De onstuitbare opmars van de traditionele marketeer

24 mei 2018

Amerikaans onderzoek, uitgevoerd onder 329 senior marketeers in een heel brede range van B2C en B2B-bedrijven, wijst uit dat de vraag naar nieuw personeel verschuift.... Lees meer

Column Ina Oome SMP: ‘Je weet nooit voldoende’

15 mei 2018

Door Ina Oome* Ken je klant, ken de markt, alles draait om kennis. Of het nu zelfkennis is of kennis van de markt, het verwerven... Lees meer

growth hacking

(Blog Judith Verhoef SMP) 6 Growth Hacking learnings

30 april 2018

Growth Hacking is alweer een paar jaar een bekende term in online marketingland (dus geen hype meer). Er zijn genoeg boeken over te vinden: Hacking... Lees meer

(Blog Sigrid Drukker SMP/SCP) Waar blijven de marketingtijgers uit de zorg in die Top 100?

30 april 2018

'Wie bepalen de koers van het marketingvak Ă©n maken het verschil?' Zo luidt de top van De top 100 marketeers 2018. Een overzicht van leiders... Lees meer

contentstrategie, redactie, online redactie, NIMA

(Column Stephan Ledder) De zin Ă©n onzin van strategie

22 maart 2018

Door Stephan Ledder* Strategie. Er zijn veel boeken over geschreven. En veel organisaties vinden dat ze er iets mee moeten. Maar is dat wel zo?... Lees meer

(Mabel Nummerdor) Reclame van toen, nu en straks – ‘De toekomst van de Gouden Loeki

14 februari 2018

Door Mabel Nummerdor, Bestuurslid van NIMA Een paar weken geleden had ik de geweldige eer om als spreker aanwezig te zijn bij de uitreiking van de... Lees meer

(Blog Arthur Simonetti – DSM/NIMA B2B) Purpose and core competencies: the new strategic compass!

9 januari 2018

Are we losing long-term perspective in strategy development? Door Arthur Simonetti* Do we still need a long-term vision if our strategic planning cycles are shortening... Lees meer

(Blog Truus Koppelaar) Hoe Big Data en Algoritmes het werk gaan bepalen

13 december 2017

De afgelopen weken las ik twee boeken die eigenlijk over hetzelfde gaan: door te denken vanuit de klant en technologie als middel in te zetten,... Lees meer

RM’s Karoline Wiegerink en Jeanine Dijkhuis over de rol van technologie bij persoonlijk klantcontact

13 december 2017

De technologie zal persoonlijk contact exponentieel veranderen. Hotelrecepties en winkels zonder personeel, AI en machine learning vervangen menselijke taken. Maar als het gaat om persoonlijk... Lees meer

(Blog Barbara Harmeleers) Merklessen van een snel groeiend tech-bedrijf

6 december 2017

Als ik bij het Bredase CM over de drempel stap, voel ik me direct thuis. Er hangt een gemoedelijke sfeer. Nog voordat ik kan zeggen... Lees meer

(Blog Louise Kerkdijk) Welke zorgaanbieders zijn klaar voor de toekomst?

29 november 2017

Auteur: Louise Kerkdijk* Het bestuur van NIMA Marketing in de Zorg is ervan overtuigd dat marketing in de zorg alleen naar een hoger plan getild... Lees meer

(Blog Martin Huisman) Marketeer, lees die GDPR, ken ‘m en leef ‘m na!

23 november 2017

De GDPR is te belangrijk om over te laten aan de lijn of aan bureaus en externe specialisten. Iedere marketeer moet ‘m kennen, te beginnen... Lees meer

Column The Y in Tijdschrift voor Marketing 2017

21 november 2017

Elke maand stellen we je graag voor aan een ‘next generation marketeer’. Een Young Professional werkzaam in een uitdagende marketingorganisatie en deelnemer aan het... Lees meer

Twee Register Marketeers over de noodzaak van strategische marketing in de zorg

13 november 2017

Adequate inzet van marketing is een randvoorwaarde voor de borging van de marktpositie en continuïteit, meent Bas Bodzinga RM, directeur klantbelang bij Stichting Philadelphia Zorg. Frank... Lees meer

SMP Bart van Zevenbergen: ‘Hoe dan?’

1 november 2017

Door Leen Zevenbergen* ‘Hoe dan?’ is een populaire uitdrukking die bij mij een glimlach op mijn gezicht tovert. Zo riep de vriendin van wielrenner Dylan... Lees meer

SMP Anja Zandbergen over hét paardenmiddel: vrijwilligerswerk

1 november 2017

Door Anja Zandbergen* ‘Ben jij een generalist of een specialist?’, wordt mij regelmatig gevraagd. ‘Hmmm, tja, lastige vraag, ik ben het misschien wel allebei, maar... Lees meer

Twee RM’s over hoe een marketingstrategie het onderwijs weer op de kaart kan zetten.

30 oktober 2017

Er is veel te doen over de waarde van en waardering voor leraren. Register Marketeer Herman de Wild wijt dat deels aan hun vrijwel onzichtbare prestaties. Dat... Lees meer

(Blog Barbara Hameleers) Fish Tales: zo bouw je een merk met een missie

26 oktober 2017

De 10 belangrijkste lessen van een duurzaam vismerk. Tekst: Barbara Hameleers*  ‘Onze missie is pas gelukt als de hele wereld verantwoorde vis eet’, zegt Fish Tales-oprichter... Lees meer

Zeg het maar marketeers: T-shape of Dad bod?

17 oktober 2017

Lekker doorleren houdt de marketeer in vorm, meent Jurriaan Gorter van NIMA. 'Want je hebt de houdbaarheid van een verse makreel.'* Wat een tof initiatief... Lees meer

De keten verandert, bundel de krachten en versterk je merk!

28 september 2017

Door: Stefanie Semmekrot*   Door de digitale ontwikkelingen ontstaan er grote veranderingen in de traditionele waardeketen. Maar welke invloed heeft dit op de positie van... Lees meer

Keuzegids-crisis? Hbo’s mógen low hanging fruit niet laten hangen

27 september 2017

Door: Jurriaan Gorter* Zouden er hbo-bestuurders zijn die bij het uitkomen van de Keuzegids hbo hun schouders ophalen en overgaan tot de orde van de... Lees meer

Stef Beerens, NIMA Food & Agri: ‘Hoe zou een ander bedrijf dit aanpakken?’

14 september 2017

Global Communications Network (GCN) is een netwerk van 8 Europese en 1 Amerikaans bureau, allemaal voornamelijk actief op het gebied van Agri en Food. Ik... Lees meer

Marketing sterft, leve marketing!

8 september 2017

Twee Register Marketeers, Vincent Hooplot en Harry Wientjens, geven hun mening over hoe het is gesteld met het marketingvak. Deze publicatie verscheen in Tijdschrift voor... Lees meer

Google Posts als waardevolle online marketingtool

4 september 2017

Door: Jessica Henneman* Als marketing- en communicatieprofessional wil je natuurlijk alle nieuwe features binnen online marketing eigen maken en direct inzetten voor jouw MKB-klanten. We... Lees meer

(Blog Marc Nieman) ‘Agile marketeer for the future is flexible, customer obsessed and facilitating’

30 augustus 2017

  Agile marketing. The term is everywhere in the marketing world. Self guiding teams, multi disciplinary teams, disappearing management –what is the future role of... Lees meer

Waarmee maakt Financial Services de cirkel weer rond?  

5 juli 2017

Door Ronald Pont* Jan Zijderveld (President Europe en lid van het Unilever Executive Team) stuurde vorige week een blog over het einde van industriële marketing... Lees meer

Bereik je met Digitale Transitie je klanten makkelijker of juist niet?

27 juni 2017

Door Susan van Gorp SMP* Afgelopen week mocht ik een workshop bij wonen over Digitale Transitie van Marco de Boer van Bohemia Amsterdam. In een... Lees meer

(Blog Bart BrĂŒggenwirth) Hoe geef je invulling aan de maatschappelijke betekenis van je merk?

26 juni 2017

Een sterker merk creëren door maatschappelijke relevantie een rol in de positionering te geven. Het is niet meer de vraag óf de maatschappelijke betekenis een... Lees meer

(Blog) NIMA Marketing Day: What a day!

21 juni 2017

De allereerste NIMA Marketing Day werd op dinsdag 20 juni 2017 gehouden. Op de sfeervolle locatie DeFabrique in Maarssen vond een zeer goed gevuld programma... Lees meer

Studenten Haagse Hogeschool hebben inspirerende meet & greet met NIMA SCP’s

8 juni 2017

  Door Mijke Post* Op dinsdag 6 juni was NIMA over de vloer bij de opleiding Communicatie aan de Haagse Hogeschool. NIMA Members bezochten een... Lees meer

(Blog Jeroen van IJzendoorn) Human technology: lessen van de TNW Conference

31 mei 2017

Met het hele team naar TNW Conference in Amsterdam. Twee dagen inspiratie, twee dagen plezier, voor maanden nieuwe ideeën. En waar beginnen we dan? Met... Lees meer

Anja Zandbergen SMP: Keurmerk voor marketeers

22 mei 2017

“Van harte gefeliciteerd! Wij hebben je SMP aanvraag getoetst aan de voorwaarden die de European Marketing Confederation (EMC) stelt aan SMP certificatie. Vanaf vandaag mag... Lees meer

Blog Martin Huisman – NIMA: ‘De massa doet niks met marketing’

22 mei 2017

Met hoeveel marketeers zijn wij en wie zijn we? Tamelijk existentiële vragen voor een toch zo concrete beroepsgroep, maar we vragen het ons bij NIMA... Lees meer

Columns SMP in MarketingTribune

17 mei 2017

Elke twee weken wordt door een Senior Marketing Professional een prikkelende column geschreven over wat hem/haar bezig houdt in de dagelijkse marketingpraktijk. De columns zijn... Lees meer

Vier manieren om met dark psychology aan de slag te gaan

17 mei 2017

Door Tom De Bruijne* Laten we gelijk in het diepe springen. Hieronder volgen enkele suggesties vanuit de gedragspsychologie. Principe 1: Chutes Chutes zijn technieken om... Lees meer

NIMA Financial Services – Boardroom Aegon 2017

17 mei 2017

Door: Ronald Pont* Waarom is het innovatietempo in zich snel ontwikkelende landen - zoals bijvoorbeeld China of India - zoveel hoger dan in Europa of... Lees meer

Relatietherapie voor Marketing & Sales

20 april 2017

Door: Truus Koppelaar* Het is nog steeds B2B-thema nummer 1, zo blijkt uit onderzoek van NIMA: de mate van samenwerking tussen Marketing en Sales. Hoe... Lees meer

Wordt de oudere marketeer weggekeken door de digital native?

6 april 2017

Zou leeftijdsdiscriminatie een veel voorkomend verschijnsel zijn in marketing of onder marketeers? Gek genoeg is daar in Nederland – bij mijn weten – weinig over... Lees meer

Heijmans: digital marketing als aanjager voor verandering in positionering en organisatie

6 april 2017

Door: Anja Bekkers * De bouwproductie gaat dit jaar groeien met 4,5 procent. Zowel woningbouw, utiliteitsbouw als grond-, weg- en waterbouw profiteren. Dat is goed... Lees meer

NIMA Financial Services – Boardroom DNB 2017

17 maart 2017

Over toezicht als marketinginspiratie Door Ronald Pont* Welke dilemma’s spelen er bij de De Nederlandsche Bank en hoe kan toezicht een inspiratiebron zijn voor de marketing... Lees meer

Beroepen voor de toekomstige marcomprof

9 maart 2017

Door Peter Koelewijn* De afgelopen tijd wordt er veel geschreven over het effect van robotisering op de arbeidsmarkt. Niemand kan precies voorspellen wat er gaat... Lees meer

Arthur Simonetti

Serious creativity 3*; Setting the scene!

6 maart 2017

* this is the last blog in a series of three on serious creativity. The four components of creating magic In the first two blogs... Lees meer

Arthur Simonetti

Serious creativity 2*: INSIDE or OUTSIDE the BOX?

28 februari 2017

Boxing for ideas As marketers, creativity needs to be second nature to us. But how do we boost our creativity? In this series of blogs,... Lees meer

Sabine van Roon

Marinier voor Ă©Ă©n dag met NIMA Internal Branding

22 februari 2017

'Heren en dames. Welkom bij het Korps Mariniers. Ik ben kapitein Brouwer en wil Ă©Ă©n ding met jullie afspreken. Als ik praat, zijn jullie stil.... Lees meer

Arthur Simonetti

Serious creativity 1*: Learn to Escape!

21 februari 2017

Is agility the NEW creativity? In our complex world, we all need to be AGILE! We need to have mental agility in order to cope... Lees meer

Frank Wertwijn

‘Samen’ gedag zeggen!?

30 januari 2017

Sinds we social media hebben omarmd, praten we over verbinden en al snel komt dan het magische woord 'samen' boven drijven. Niet zo vreemd, samen... Lees meer

Rudy Moenaert

Digital Fluidity – No Line on the Horizon

25 januari 2017

Our world is in a state of constant disarray. Let's not blame it on Trump, Putin or Farage. It is the incessant influx of digital... Lees meer

Arthur Simonetti

Prepare to improvise! Quick reference card on Storytelling!

17 januari 2017

Stories pay a pivotal role in marketing. They are crucial to bring our brands alive and crucial to create sharp Value Proposition. Great storytellers have... Lees meer

Reinier Willems

Grote Klanten Winnen Ă©n Behouden met Account Based Marketing

16 januari 2017

Vanuit de NIMA B2B community werd eind vorig jaar de 2e rondetafelbijeenkomst over Account Based Marketing (ABM) georganiseerd. Met 18 Marketing Directors uit diverse bedrijfstakken... Lees meer

Loes AL

Geen groentje tussen de groenten

4 januari 2017

Je persoonlijke ontwikkeling stopt niet met het behalen van het NIMA Diploma Loes Al is 32 jaar en is sinds 2016 NIMA C Gediplomeerd. Ze trad onlangs... Lees meer

Yoram

Startup in het vizier

3 januari 2017

Een marketingbureau runnen, een hbo-diploma plus NIMA B1 Certificaat behalen, en dat allemaal binnen hetzelfde jaar: Yoram Roemersma (26), oprichter van XYMS, deed het. Toen ik... Lees meer

Jessica Henneman

De why van NIMA MyCareer

3 januari 2017

NIMA MyCareer is een ware marketing-cloud waar alle leden van NIMA en gediplomeerden een eigen profielpagina hebben en met elkaar in contact kunnen komen. Voor... Lees meer

Hoe Corporates ook kunnen denken als Start-up

15 december 2016

Op 8 december jl. woonde ik in Amsterdam de masterclass businessmodellen onder leiding van Gijs Mensing (business models inc.) bij. Een inspirerende dag, die liet... Lees meer

Felice Uiterwijk

Column Felice Uiterwijk: Het echte verhaal

12 december 2016

Eerder dit jaar reisde ik naar Thailand. Om kennis te maken met Orapin, Orachan, Wilawan en Nipalin: vier fairtrade boerinnen met wie we nauw samenwerken... Lees meer

Janine Voerman

Column Janine Voerman: Drang om beter te worden

12 december 2016

Elke maand stellen we je graag voor aan een ‘next generation marketeer’. Een Young Professional werkzaam in een uitdagende marketingorganisatie en deelnemer aan het NIMA... Lees meer

Jeroen Ijzendoorn

Jeroen van IJzendoorn SMP – Never Grow Up

6 december 2016

Dat constante ontwikkeling noodzaak is om als marketeer voorop te kunnen lopen is mij al jaren duidelijk. Onlangs heb ik het in een officieel jasje... Lees meer

Frans Peter Dechering

Tailor made eenheidsworst in de webshop

15 november 2016

Maken internet en e-commerce mijn wereld elke dag een beetje kleiner? Spotify is Ă©Ă©n van mijn favoriete apps; alle muziek wereldwijd binnen handbereik, prachtig. En... Lees meer

Rutger Hamelynck

NS: ‘Wij bekijken de reis van deur tot deur’

14 november 2016

Interview met Rutger Hamelynck, hoofd brand management, en Marieke Nijhoff, hoofd marketingcommunicatie Auteur: Margot Schreuders, bestuurslid NIMA Young Professionals “Het is al lang niet meer... Lees meer

road

(Blog NIMA Next 50) NIMA Regio Oost: ‘Dingen die we voor onmogelijk houden’

8 november 2016

Op 1 december 2016 wordt vanwege het 50-jarig bestaan van NIMA in Bunnik een tijdcapsule begraven met bespiegelingen op de toekomst van het marketingvak en... Lees meer

Mabel Nummerdor

(Blog NIMA Next 50): 52° 18′ 21.5748” N 4° 56′ 55.464” E

8 november 2016

Op 1 december 2016 wordt in Bunnik een tijdcapsule begraven met bespiegelingen op de toekomst van het marketingvak en de - functie. Onderstaande bijdrage gaat mee... Lees meer

Marieke Heesakkers

(Blog NIMA Next 50) Marieke Heesakkers SMP: Menselijke marketing

8 november 2016

Op 1 december 2016 wordt in Bunnik een tijdcapsule begraven met bespiegelingen op de toekomst van het marketingvak en de - functie. Onderstaande bijdrage gaat mee... Lees meer

Martin Huisman

(blog NIMA Next 50): Een oplichter is geen marketeer!

8 november 2016

Op 1 december 2016 wordt vanwege het 50-jarig bestaan van NIMA in Bunnik een tijdcapsule begraven met bespiegelingen op de toekomst van het marketingvak en... Lees meer

Luuk Ros

(Blog NIMA Next 50): Over de toekomst van marketing

25 oktober 2016

Op 1 december 2016 wordt in Bunnik een tijdcapsule begraven met bespiegelingen op de toekomst van het marketingvak en de - functie. Onderstaande bijdrage gaat mee... Lees meer

Experience…. Den Haag en Scheveningen!

24 oktober 2016

Oho Den Haag, mooie stad
. Den Haag en ook Scheveningen hadden jarenlang last van een 'saaie stad-imago'. Dat was zelfs zo erg dat beroemde Hagenaar... Lees meer

Margerieth Visser

Leading Change

18 oktober 2016

Vrijdag 7 oktober vond de inspirerende NIMA Masterclass Leading Change plaats in Amsterdam onder leiding van Wilbert Savonije (Van Berg en Partners). Een nieuwe masterclass... Lees meer

Sandra Horlings, mvo, community

Unilever en Rabobank: duurzaamheid verkoopt wel

27 september 2016

2e MVO meets Marketing: met toonaangevende FMCG en B2B voorbeelden. Georganiseerd door NIMA Wereldmarketeers en MVO Nederland Auteur: Sandra Horlings, bestuurslid NIMA Wereldmarketeers Duurzaamheid verkoopt niet?... Lees meer

Rene van Dijk

De marketeer hoort achter de tap, niet ervoor

22 september 2016

Door RenĂ© van Dijk RM Een ochtendje meedraaien op de werkvloer zou vast onderdeel van elke briefing moeten zijn.   Wellicht heb je het wel... Lees meer

Jim van Iperen

Verhoog het rendement van je contentmarketing-inspanningen

19 september 2016

Door Jim van Iperen* Ben je bezig met de uitvoer van een contentmarketingstrategie maar niet tevreden over het rendement? Dan ben je nu in de contentoptimalisatiefase terecht... Lees meer

Annemarie Kruijer

Wisselcolumn | Topmarketeer Annemarie Kruijer (Abel): Lokaal disruptief zijn

19 september 2016

Tegenwoordig is bijna elke dienst of service binnen handbereik, zolang je maar een smartphone bij de hand hebt. Vanuit Silicon Valley worden ideeën werkelijkheid en... Lees meer

Arthur Simonetti

Model Abuse in Marketing (Blog Arthur Simonetti – DSM)

15 september 2016

The beauty of questions in developing your marketing plans Door Arthur Simonetti * “One of the great skills of a marketer should be the drawing... Lees meer

Joost van Gelder

Hoe KLM in 24 uur een heel ander merk werd

15 september 2016

Internal Branding om KLM medewerkers te inspireren zich altijd merkwaardig te gedragen, zelfs als ze een bad hair day hebben. Zaterdagmorgen vloog ik met KLM... Lees meer

Robbert van Ossenbruggen

Wat marketeers kunnen leren van falende wetenschap(pers)

6 september 2016

Het menselijke brein is een merkwaardig ding. Neem bijvoorbeeld het ‘Florida-effect’. Een beroemd psychologisch experiment laat zien dat als je mensen een puzzeltje laat oplossen waarin woorden... Lees meer

Joost van Gelder

Verliefd op een tankstation

2 september 2016

Tis nog niet zo lang geleden dat ik verliefd werd. Op een tankstation aan de A27 richting Breda. De eerste keer dat ik langsreed zag... Lees meer

(Blog) De oplossing ligt in de bureaula

30 augustus 2016

De zomervakantie is voorbij en de hogescholen en universiteiten openen hun deuren weer. Een horde uitgeruste en enthousiaste docenten staat voor de klas en een... Lees meer

Margot Schreuders

Leslie Hogeveen (Knab): “Ik heb de personas weggegooid. Door meten, weten we wie de doelgroep is”

29 augustus 2016

Interview door Margot Schreuder (NIMA Young Professionals) met Leslie Hogeveen, head of marketing, e-commerce en product development bij Knab “De gedachte achter de bank is:... Lees meer

Martin Huisman

Het talent van marktleiders

25 augustus 2016

Er verandert nogal wat bij de gretige aanbodzijde van marketingtalent Door: Martin Huisman* Vorige week verscheen een mooi en lang interview met Bart Kuppens, de... Lees meer

Sabine van Roon

Guy van Liemt RM, Jan van Bodegom & Marnix Geus over internal branding

27 juli 2016

Drie webinars om terug te kijken. Auteur: Sabine van Roon-Orgelist SMP, bestuurslid NIMA Internal Branding Internal branding zorgt voor uniform handelen bij alle medewerkers, dus het... Lees meer

Truus Koppelaar

5 Tips voor een betere samenwerking tussen marketing en sales

21 juli 2016

Het blijft een issue, de samenwerking tussen Marketing en Sales. Het NIMA organiseerde er begin deze maand weer een masterclass over en diverse onderzoeken bevestigen... Lees meer

Martin Huisman

Certified Guru

21 juli 2016

Door: Martin Huisman RM* Met enig gevoel voor ‘overstatement’ zou je Mark Ritson de Youp onder de marketingcolumnisten kunnen noemen. De Australische marketingprofessor bedient zich net... Lees meer

Matthieu van der Heiden

Wisselcolumn | Topmarketeer Matthieu van der Heiden (Reed Business): Zwierig genieten

12 juli 2016

Zwierig genieten. Zo'n 100 jaar geleden maakte art-nouveaukunstenaar Alphonse Mucha in opdracht van bedrijven prachtige, zwierige affiches van schaars geklede dames, tot in het kleinste... Lees meer

Linda Petrovic

Erkende Senior Marketing Professionals (SMP) zijn samen nĂłg sterker

30 juni 2016

Op 21 juni jongstleden kwamen er ruim 60 Senior Marketing Professionals (SMP’ers) voor het eerst bijeen in een reeks van geplande ontmoetingen op de werkplek... Lees meer

Birgit Kamp

Wisselcolumn | Topmarketeer Birgit Kamp (Tetra Pak): ‘We anticiperen op de marketing van de klant’

27 juni 2016

Als toeleverancier aan de fmcg is de uitdaging te begrijpen hoe de consumentenbehoeften zich ontwikkelen en welke uitdagingen dit voor foodmarketeers zijn. In de benadering... Lees meer

Jim van Spronsen

Experimenteer met Agile

22 juni 2016

Het is weer die tijd van het jaar. Marketing managers beginnen zenuwachtig te worden, want er moeten jaarplannen opgeleverd worden. Ook ik heb mijn team... Lees meer

Arjen Dijkstra

De perfecte mix

15 juni 2016

Een open deur met valluik. Dat is de kortste omschrijving die ik kan bedenken voor de samenwerking tussen marketing en sales. Dat kwam duidelijk naar... Lees meer

Eileen Platjouw

Zorgen voor een zorgeloze klantreis

13 juni 2016

‘Customer Journey’ is een veel gehoorde term. Desondanks zijn veel marketeers nog niet zo bekend met het beschrijven van zo’n klantreis. En dat geldt zeker... Lees meer

Barbara Hameleers

8 tips van een generaal voor het vinden van je merkidentiteit

9 juni 2016

Marketinglessen van een vreemde eend in de bijt: het Korps Mariniers. Auteur: Barbara Hameleers, bestuurslid NIMA Internal Branding Het Korps Mariniers eindigde dit jaar in... Lees meer

Linda Cornelissen

Vast klantteam goed alternatief voor Ă©Ă©n contactpersoon

9 juni 2016

Zes jaar geleden belde ik Sander - al een jaar of tien mijn ‘financiĂ«le mannetje’ - omdat ik mijn huurappartement kon kopen. We maakten een... Lees meer

Martin Huisman

Marketing is het buzzword voor niet-marketeers

7 juni 2016

Auteur: Martin Huisman RM, voorzitter NIMA ‘Als een marketeer je een oor kan aannaaien zal hij het niet laten’. ‘Het ruikt allemaal zo naar marketing... Lees meer

Luuk Ros

Over Empowermint en 5 andere Marcom-topics die je gemist hebt

2 juni 2016

Met zo’n 25 gespecialiseerde communities in de achterban lezen en bediscussiĂ«ren we hier op het Ministerie van Marketing soms het meest exotische marketingnieuws en de... Lees meer

Luie HBO-studenten bestaan niet, lui onderwijs wel

31 mei 2016

We praten vanuit de praktijk vaak over een lerende organisatie of over blijvend leren, oftewel zorgen dat je je kennis blijft bijwerken ook na je... Lees meer

Arthur Simonetti

Alleen marketeers 3.14 zijn geschikt voor b2b

25 mei 2016

Auteur: Arthur Simonetti RM, marketingdirecteur DSM en voorzitter NIMA B2B Community Marketingdirecteur DSM komt met een nieuw framework-model voor de b2b-marketeer. Wat zijn nu de grote... Lees meer

WordPress Themes
MENU
NIMA
X
X
X