(Boekrecensie Register Marketeers) COcreatie revolutie

Recensent:       Eric van Arendonk, Register Marketeer

Zeven principes voor duurzaam succes; dit is de belofte die de auteurs op de kaft van het boek afgeven. Cocreatie is geen echt nieuw begrip meer en ik heb mijn twijfels of er nu sprake is van een revolutie. Als je het boek leest is er eerder sprake van een evolutie om het toe te passen.

De zeven stappen wijzen op een gedegen en goed voorbereide methodiek. Een wezenlijk andere aanpak dan regulier omdat deze niet vrijblijvend is. De principes, die de auteurs benoemen om te komen tot een complete cocreatie, zijn; gelijkwaardige samenwerking, de eindgebruikers hebben een centrale rol, een consequent proces, productief, transparant, gedragen en waarde gedreven. Deze principes zijn één voor één uitvoerig uiteengezet en voorzien van pakkende voorbeelden.

Één organisatie loopt als een rode draad door het boek waardoor je de samenhang van de principes beter voor ogen krijgt. Waar nodig komen andere voorbeelden ook aan bod. Om maximaal effect te krijgen benoemen de auteurs drie elementen die, al dan niet toevallig, allemaal met een C beginnen: Customers connection, Customer insight en Complete cocreatie. Deze drie elementen hebben ze in een piramide geplaatst omdat er een volgordelijkheid in zit.

Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal vragen aan de lezer, die als een soort van reflectie van je eigen organisatie dienen over de voorgaande stof.

Het boek is bijna een handboek om tot cocreatie te komen. Het is praktisch en mijns inziens aardig compleet, een heldere wegwijzer om niet voor maar met de klant te creëren. Mocht je die plannen hebben, dat is dit boek zeker een aanrader. Je weet dan wat je te wachten staat en het behoed je voor de eerste valkuilen van dit proces.

Auteur:            Stefanie Jansen & Maarten Pieters

ISBN:                9789089654380

Uitgever:          Van Duuren management

Druk:               Eerste druk 2019

Trefwoorden:   co-creatie, cocreatie