Gaat de Chief Marketing Officer ten onder in de leeuwenkuil van de boardroom, waar andere disciplines juist steeds meer macht krijgen? Dat beeld is hardnekkig, maar nieuw onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) concludeert het tegendeel: de rol van de CMO is en blijft ‘alive and kicking’, al vereist dit wel een paar majeure veranderingen in de taken van deze topmarketeers. De cijfers zijn al jaren niet rooskleurig: Chief Marketing Officers zitten korter in directies dan hun collega’s met andere disciplines zoals finance, technologie en operations. Dat rapporteerde Marketing Week al meermalen in het afgelopen decennium. Bovendien meldde recruiter SpencerStuart vorig jaar nog dat de ambtstermijn van CMO’s lichtjes terugloopt.
28/05/2020 · Door Alva van Beek
CMO, stop met goeroe spelen en ga problemen oplossen!
Meer gerelateerde artikels
(NIMA Podcast #2) AI for Marketing – What to do?
de Redactie
Lees meer
In deze podcast spreken we vooral over ‘What to do with AI & Marketing’, of om het wat minder cryptisch te omschrijven: Wát is ons als marketingvak in de afgelopen anderhalf jaar overkomen, waar staan we nú en waar moeten we op letten. Wat zijn de next steps?
NIMA Business for Better: ‘De dood of de gladiolen’
de Redactie
Lees meer
Pieter Zwart van Coolblue in een interview met het Financieele Dagblad: ‘Omzet is niet zaligmakend. Dat is een heel makkelijk stuurbaar getal. Als ik de iPhone morgen iets goedkoper maak, dan ga ik er heel veel van verkopen. Bedrijfsresultaat en klanttevredenheid zijn veel lastiger te sturen’.
RM Next sluit bedrijfsbezoek over retailmedia af met goal Veerman
de Redactie
Lees meer
Is retailmedia een hype of toch the next big thing? Dat bleek een vraag die deze avond boven de markt bleef hangen.