Column Felice Uiterwijk: Het echte verhaal

Eerder dit jaar reisde ik naar Thailand. Om kennis te maken met Orapin, Orachan, Wilawan en Nipalin: vier fairtrade boerinnen met wie we nauw samenwerken en die de ingrediënten verbouwen voor onze curry-kruidenpasta’s, sambal en woksauzen.

column-felice-uiterwijkHoewel de ontmoetingen kort waren, was ik meteen onderdeel van de boerengezinnen: we kookten lokale recepten en aten gezamenlijk wat we hadden bereid. We voerden levendige gesprekken, over het dagelijks leven in Thailand en wat wij als Fair Trade Original voor hen betekenen. We hebben veel gelachen en de sfeer was optimistisch. De urgentie van ons werk heb ik letterlijk ervaren: ook het leven van een fairtrade boerin en haar gezin komt grotendeels neer op hard werken en lange dagen maken. Maar je voelt en ziet dat ze dit met plezier en toewijding doen. De boerinnen kiezen bewust voor dit bestaan, zitten vol toekomstplannen en zijn trots op wat ze bereiken.

Ze vinden het fantastisch dat ze samen met ons stappen kunnen zetten: de continuïteit van onze samenwerking biedt hen toekomstperspectief en ruimte om van de kleine dagelijkse dingen te genieten. We willen de Nederlandse consument graag bij dit verhaal betrekken. Een echt verhaal, want onze persoonlijke benadering is uniek.

We hebben nog veel meer verhalen te vertellen: ons assortiment bestaat uit meer dan 100 producten in ruim zes categorieën waar we met 22 collega’s vanuit Culemborg iedere dag aan werken. Het principe van het fairtrade keurmerk is bij de meeste mensen bekend, maar onze missie gaat veel verder dan dat: eerlijk eten en drinken breed toegankelijk maken voor de consument door het ontwikkelen van eerlijke handelsketens. Onze werkwijze is nooit standaard en verschilt per categorie en handelsketen. Dat maakt ons werk (en ons merk!) complex, uitdagend en biedt tevens veel kansen. Onze kokosmelk en groene curry zijn inmiddels de best verkochte varianten binnen hun segment. Met de verhalen van onze fairtrade boerinnen uit Thailand willen we nog meer mensen inspireren en motiveren om te kiezen voor hun eerlijke producten. Op naar nog meer echte verhalen in 2017!

Auteur: Felice Uiterwijk, Marketingmanager Fair Trade Original | 31 december 2016 in Tijdschrift voor Marketing