(Column Joost de Wissel SMP) ‘Welkom in het containerbegrip marketing’

Laatst vertelde ik op een feestje dat ik sinds kort werk als freelance marketeer. ‘Wat leuk!’, was de eerste reactie, dus jij bent goed in ‘communicatie’. Terwijl dit gezegd wordt, probeert mijn brein een brug te slaan tussen de opmerking van mijn toehoorders en het vak dat ik uitoefen. ‘Nou’ probeer ik de toehoorders nog te sturen, ‘ik ben juist vóór de communicatie actief, om te bepalen waar het bedrijf goed in is, waar het voor staat, op welke plek het in de markt wil staan en wat de waarde is voor de klant’. Mijn reddingsactie blijkt kansloos, inmiddels zijn de mensen om mij heen met elkaar in gesprek gegaan over tv-commercials en campagnes. Ik laat ze in de waan, welkom in het containerbegrip marketing.

Door John de Wissel*

Onwetendheid
Frustrerend vind ik het, niet alleen op dit feestje, ook op veel zakelijke vlakken kom ik onwetendheid over het vak marketing tegen. Recruiters kennen niet het verschil tussen marketingcommunicatie, digitale marketing en marketingstrategie. Het via hen zoeken naar passende opdrachten lijkt daarmee een onmogelijke zaak. Geregeld voel ik mij het slachtoffer van andermans onwetendheid.

Inspelen op onwetendheid van anderen kan natuurlijk ook. President Trump doet dat veelvuldig in zijn campagnes en is er succesvol in. Of hij zijn presidentiële taak juist goed of niet goed uitoefent, doet niet zoveel ter zake. De man heeft de onwetendheid van de bevolking gebruikt om de positie te bekleden die hij altijd ambieerde. Een dergelijke strategie vind ik mooi om te analyseren, ook al is de onderliggende basis natuurlijk uitermate zorgwekkend. Want zodra onwetendheid de basis is van macht, zullen resultaten altijd tegen vallen.

Noodklok
Het is tijd om de noodklok te luiden, niet alleen voor de politiek, maar juist ook voor ons merk marketing. Daarom zeg ik: ‘Stap uit het containerbegrip marketing!’ Hoe je dit doet? Vertrouw op je eigen specialisme en talenten, maar ook op die van een ander. Draag deze uit, verruim jouw kennis hierin en blijf ontwikkelen.

Wat ik zo mooi vind aan het marketingvak? Ondernemers vanuit de kern helpen met het oplossen van de uitdaging die voor ze ligt. Doorgraven tot je bij de bron van het vraagstuk bent, hieraan een oplossing koppelen en deze vertalen naar een mooie propositie in de markt. Van nature ben ik een nuchter persoon, kijk graag naar de eenvoud van dingen en vind iets echt mooi als je het klein en persoonlijk kunt maken. Elke dag werk ik vanuit mijn eigen marketingspecialisme aan de verbeteringen van organisaties en laat bijvoorbeeld de communicatie – en alle andere zaken waar ik weinig verstand van heb – over aan andere specialisten. En dat vind ik heerlijk om te doen 😊

John de Wissel SMP is Freelance Strategisch Marketeer
Deze column is verschenen in MarketingTribune