(Column Ludo Voorn) Digital Transformation – 1 term – 2 woorden

Als één term het laatste jaar vaak wordt gebruikt, dan is het wel ‘digital transformation’. Hebben we het over de zoveelste modegril of moeten we ons hier echt in verdiepen? ‘Digital transformation’ is één term, maar bestaat uit twee woorden. ‘Digital’ als woord (en als technologie) kennen we sinds de opkomst van webmarketing. Ja, zo heette dat toen ;-). Daarna volgden termen als emailmarketing, SEO etc. en ontstonden er functienamen als SEA-, of CRO-specialist. Bij ‘digital’ dachten (en denken) we vaak aan activiteiten, die in de hoek zitten van marketingexecutie. Tot zover niets nieuws.
Waarom hebben we het er dan over? Is het omdat ‘digital’ nu ook hele bedrijfsmodellen op zijn kop zet? Zitten we echt in ‘The Fourth Industrial Revolution’? Voor wie het nog niet heeft gezien, bekijk het filmpje van het World Economic Forum over dit onderwerp. Het woord ‘transformation’ is voor de meeste marketeers ook niets nieuws. We adviseren bedrijven al jaren dat ze zich moeten aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Waarom dan toch al die aandacht voor ‘digital transformation’? Misschien omdat markten dankzij ‘digital technology’ veel sneller veranderen dan vroeger? Een digital product (zoals muziek, spaarrekening) kan in principe overal gemaakt worden en jouw concurrent is slechts een click (of swipe) weg. ‘Digital transformation’ gaat verder dan een nieuwe website of app (= slechts digital lipstick). De marktontwikkelingen, gedreven door ‘digital technology’ raken het gehele bedrijf en als marketeer zul je als een soort regisseur opnieuw alle aspecten van de waardepropositie op elkaar moeten afstemmen.

Zelf zijn we ook aan de beurt om te transformeren. Veel marketingexecutietaken worden in de toekomst geautomatiseerd. MarTech wordt dankzij artificial intelligence steeds slimmer. De marketeer van nu leert het systeem steeds beter te worden, toekomstige marketeers worden ondersteund en misschien zelfs vervangen door ditzelfde systeem. Ja, we moeten ons dus verdiepen in ‘digital transformation’. We moeten ‘digital technology’ omarmen en deze leren toepassen binnen onze totale strategie. Pak dus die regierol en zet technologie in om waarde voor jouw klant én voor jouw bedrijf te genereren!


Deze column verschijnt in de NIMA Krant Update, die eind augustus wordt verzonden naar alle NIMA Members met de reguliere oplage van MarketingTribune.