Marketeers zijn leuke mensen. Ze weten van aanpakken en zijn niet bang om iets nieuws te proberen. Ze zijn nieuwsgierig en dus altijd zoekend. Zoekend naar segmenten en behoeften die nog niet worden bediend. Naar een optimale prijsstelling en scherpe tone-of-voice. Naar nieuwe distributiekanalen en naar hogere idealen. Je leest het goed ja. Een beetje marketeer zoekt tegenwoordig ook naar doelen die verder gaan dan een groter marktaandeel of hogere winst. Purpose noemen we dat en volgens velen mag dit als ‘zoveelste p’ in geen enkele marketingmix ontbreken. Consumenten smullen namelijk van purpose en ze betalen er fors meer voor. Geen merk kan en mag daarom meer zonder purpose. Als we de vakmedia moeten geloven tenminste.

Nu heb ik zelf helemaal niets tegen maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook heb ik een klerehekel aan bedrijven die vervuilen, uitbuiten of hun belasting niet betalen. Bedrijven horen hun omgeving niet te schaden en als het even kan dragen ze een steentje bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Zo hoort dat. Maar dat heeft voor mij meer met ethiek te maken dan met marketing. Want objectief gezien lijkt er eigenlijk weinig bewijs dat purpose-marketing een succesformule is. Als het al bijdraagt aan merksucces.

Marketeers – zoekend en nieuwsgierig als zij zijn – mogen van mij wel wat meer zoeken naar bewijs en onderbouwing in hun vak. Klopt het bijvoorbeeld wat die goeroe-in-dat-toffe-YouTube-filmpje allemaal zegt? Deugt het onderzoek van die schrijver-van-dat-mega-succesvolle-managementboek eigenlijk wel? En ook: klopt de stelling dat er niet veel bewijs is voor de heilzame werking van purpose-marketing? Lees daarom het hoofdstuk dat ik hierover schreef in het Marketingfacts-jaarboek van dit jaar en reageer! Want kritiek op purpose heeft ook purpose. Het maakt ons namelijk allemaal beter in ons vak en dát draagt naar mijn mening wel direct bij aan merksucces.

Rob Revet MBM SMP is Interim-merkmanager en merkstrateeg bij Fndmntl

Deze column verschijnt in de NIMA-krant Update die eind augustus aan alle Members wordt verzonden via de reguliere oplage van MarketingTribune