(Column Stephan Ledder) De zin én onzin van strategie

contentstrategie, redactie, online redactie, NIMA

Door Stephan Ledder*

Strategie. Er zijn veel boeken over geschreven. En veel organisaties vinden dat ze er iets mee moeten. Maar is dat wel zo? Is strategie zinvol Strategie was natuurlijk ooit een plan voor oorlogsvoering. Een strijd plan. Met andere woorden: een plan waarmee je in actie komt, nadenkt over de beste aanval en je verdediging goed inricht.

En dat is waar ik het regelmatig mis zie gaan. Veel organisaties vinden het eigenlijk prima om vast te houden aan de status quo. Goed  is goed genoeg. En als je dan vindt dat je iets met strategie “moet” loop je dus vast. Je beschrijft dan gewoon de dagelijkse praktijk. Alsof een generaal beschrijft dat zijn troepen eten, slapen en weer opstaan. Gek eigenlijk…

In die situaties is strategie (vorming) echt onzin.
En nog zo’n situatie waarin het onzin is: als je “soldaten” hebt die liever corvee doen, dan ten strijde trekken. Als je een cultuur hebt die niet uitnodigt om in actie te komen of sterker nog: spreekwoordelijk: “aan te vallen”.
“Culture eats strategy for breakfast” is een mooie quote van Peter Drucker. En hij heeft gelijk. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je geen strategie nodig zou hebben omdat je cultuur het plan toch om zeep helpt. Een leger heeft een cultuur waarin ze bereid en klaar zijn om in actie komen, maar zonder plan heet dat toch echt chaos. Met andere woorden: alleen als je de cultuur en het plan samen leidt tot “from good to great” heeft het opstellen van een strategie echt zin! En nu de troepen verzamelen!

*Stephan Ledder is partner van Business Openers