Contrarian Branding

    Hoe kun je als merk onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrent.

    Contrarian branding

    Auteurs:           Roland van der Vorst

    Uitgever:          Bis Publishers

    ISBN:                9789063694630

    Eerste druk, 2017

    Trefwoorden: Branding,

    Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer | november 2017

    De ondertitel van dit Engelstalig boek luidt: stand out by camouflaging the competition. Daar is niets van gelogen, het is precies wat je in het boek aantreft. Hoe kun je als merk onderscheidend worden ten opzichte van je concurrentie. Hoewel het boek een lange aanloop heeft wordt het met ieder volgend hoofdstuk interessanter. De basis van het idee is de lading van de merkbetekenis. Indien je in staat bent om in merkbetekenis uitersten te nemen, die op het eerste gezicht onmogelijk zijn, dan ben je in staat een merk te laden wat onderscheidend is. Roland van der Vorst reikt meerdere mogelijkheden aan die gebaseerd zijn op hetzelfde principe namelijk loop weg van de concurrentie door ogenschijnlijk onmogelijke combinaties mogelijk te maken, zoals goedkope kleding van topontwerpers. Hij gaat in deze lijn verder door ook drie tegenstijdigheden te combineren tot een merkbeleving. Volgens hem is de limiet daarin nog niet bereikt; wat als je vier of meer weet te combineren? De voorbeelden die Roland van der Vorst aanhaalt zijn herkenbaar en verhelderend.

    Een boek wat zeker de moeite waard is om te lezen voor iedereen die zich bezighoudt met branding. Het reikt een methode aan om merkbeleving naar een hoger plan te brengen.

    Praktisch:            *****

    Leesbaar:            ***

    Actueel:              ****

    Vernieuwend:  ****

    Ons oordeel:     ****