14 november 2024

University of Groningen lanceert opleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’, ism NIMA, DDMA en DIN

de Redactie

Beroeps- en brancheorganisaties NIMA, DDMA en DIN slaan de handen ineen met de University of Groningen Business School bij de introductie van een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding speelt in op de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden in een landschap dat onderhevig is aan snelle technologische verandering. De opleiding wordt vanaf het voorjaar van 2025 aangeboden in Leusden en neemt 15 dagen in beslag. Na succesvolle afronding van het programma ontvangen deelnemers een certificaat van UGBS en de Faculteit Economie & Bedrijfskunde en worden ze opgenomen in het NIMA-register.

De samenwerking tussen de brancheverenigingen, kennis- en opleidingsinstellingen is bijzonder in Nederland en vormt een ideale combinatie om theorie en praktijk samen te brengen en marketing- en dataprofessionals zo klaar te stomen voor de toekomst.

‘Marketing Impact met Data en AI’ biedt een compleet overzicht van de nieuwste inzichten en vaardigheden die nodig zijn om data en AI succesvol toe te passen binnen marketingstrategieën. Het curriculum is ontwikkeld door experts van de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met NIMA, DDMA en DIN. Deelnemers worden begeleid door topdocenten en praktijkprofessionals. Ze leren datagedreven strategieën opzetten, klantinzichten verbeteren en bedrijfsresultaten optimaliseren door middel van data en AI.

De opleiding is er voor alle professionals – marketeers, consultants, ICT’ers , analisten en professionals met een commerciële achtergrond – die serieus met data aan de slag willen. In het programma wordt onderscheid gemaakt voor vier verschillende disciplines: de Data Marketeer, de Data Scientist, de Data Consultant en de Data Engineer. Voor elk van deze beroepsgroepen is een module ontwikkeld, die stuk voor stuk dieper ingaat op de voor hen relevante onderdelen van datagedreven werken in het marketingvakgebied. Deelnemers doen gericht kennis en vaardigheden op binnen hun eigen discipline.

Rob Overduin, voorzitter en directeur van NIMA: ‘Volgens NIMA is deze opleiding een waardevolle ontwikkeling voor marketeers omdat het hen helpt om data en AI strategisch in te zetten, een onmisbare vaardigheid in het snel digitaliserende marketinglandschap. Door de samenwerking tussen brancheverenigingen en academische experts wordt zowel theoretische kennis als praktische toepassing versterkt, wat marketingprofessionals beter voorbereidt op de toekomst.’

Belangstellenden kunnen zich vanaf deze maand aanmelden voor de opleiding. Voor meer informatie over het programma, de lesmethoden, de toelatingsvoorwaarden en kosten, kunnen belangstellenden terecht op de website van de Rijksuniversiteit Groningen: Marketing Impact met Data en AI.

Of dit invulformulier sturen naar marketing@nima.nl

Gerelateerde artikelen
18 mrt 2025
NIMA Young Professionals organiseert impactvol event bij KPN
NIMA Young Professionals organiseerde een inspirerende masterclass bij KPN, waar jonge marketingprofessionals de kans kregen om te leren van een van de meest impactvolle campagnes van het jaar: ‘Stukje Van Mij’.
Lees meer
14 feb 2025
Peggy Kaal (SNS) over hoe de NIMA Marketingprijs haar team en merk liet groeien
Meedoen aan een marketingprijs is leuk, maar wat levert winnen nu concreet op? Vorig jaar won SNS in de categorie ‘Large’ bij de NIMA Marketingprijzen. Juryvoorzitter Jan Willem Koch RM vertelde eerder al wat een case een winnaar maakt. Maar wat gebeurt er ná het winnen? Peggy Kaal, Manager Merk & Communicatie bij SNS, deelt […]
Lees meer
Complete nieuwsoverzicht