De lift gaat open. Ideeënstorm binnen.

De redactie

Hoe Rabobank en 28 studenten samen een marketingprobleem aanpakten – in één dag

Amsterdam, iets voor negenen.
Op de elfde verdieping van de Mondriaantoren schuiven de liftdeuren open. Achtentwintig studenten stappen naar buiten. Geen idee wat ze precies te wachten staat. Alleen dit: het wordt een dag van dóen. Geen college. Geen stage. Maar denken, proberen, botsen, bouwen. Echt werk. Voor een echte opdrachtgever. In dit geval: Rabobank.

Dit artikel is geschreven door Nick Nijhuis, oprichter van Organisatiechirurg, eigenaar en trainer bij MoreelLeider en docent (digitale) business innovatie bij Windesheim. Nick was 9 jaar bestuurslid van de NIMA Community Regio Oost en is al meer dan een decennium examinator NIMA B eMarketing examens.

Twee vragen, nul PowerPoints

De aftrap komt van Erik Versnel, directeur bij Rabobank. Korte briefing. Geen eindeloze strategiedocumenten, geen modellen. De opdracht is scherp:
Hoe bereik je jongeren – écht? En hoe verover je de markt in grote steden?

De studenten aarzelen kort. Dan:

  • “Hoe denkt Gen Z eigenlijk over banken?”
  • “Zouden jongeren lid willen worden… of juist niet?”
  • “We moeten iets bedenken dat echt werkt, niet alleen leuk is.”

Post-its, prototypes en provocatie

Whiteboards worden volgekrast. Post-its vliegen over tafels. Kartonnen dozen worden apps. Stiften veranderen in inzichten. Ideeën botsen. Teams versnellen. Vertragen. Gooien om. Eén groep trekt naar beneden om hun concept live te testen. Een ander stelt kritische vragen aan Rabobank-marketeers, waaronder Ludo Voorn MM RM.

“Ik kijk heel positief terug op de hackathon. Studenten hielden ons scherp en kwamen met onverwachte, creatieve voorstellen.”

En tussen de bedrijven door? Goede koffie. Slechte grappen.
Teamnamen als ‘Bankhoppers’ en ‘Team Disrupt’. Pitchen op sneakers. Discussie op volume. En ondertussen: leren in razend tempo.

Experts bij de hand

Studenten krijgen ondersteuning van een indrukwekkende line-up aan Rabobank-experts die de hele dag klaarstaan voor vragen, advies en reality checks:

Ze beantwoorden alles: van “werkt dit concept in de praktijk?” tot “wat zouden jullie morgen al kunnen testen?”

💬 “Vooraf leek het een lange dag, maar het is omgevlogen.”

💬 “Dit was leuker dan verwacht.”

Vier minuten per toekomst

Aan het eind van de middag: presentaties. Vier minuten per team. Prototype. Pitch.

De feedback was scherp, het applaus gemeend.
Sommige ideeën kunnen morgen live. Andere zetten iets in gang.

Wat het oplevert?
Voor Rabobank: de blik van Gen Z, rauw en scherp.
Voor studenten: een ervaring die geen collegezaal evenaart.
Voor iedereen: nieuwe energie.

Waarom jouw organisatie de volgende zou moeten zijn

Dit was geen brainstorm. Geen innovatiepraatje met muffins en moodboards.
Dit was innovatie. In de praktijk. In één dag.

Dank aan Rabobank voor het hosten en delen van de uitdagingen.
Dank aan NIMA voor het verbinden van de partijen.
En vanuit Windesheim een compliment aan het team –
Edwin Muller, Sikko Hoogstra, Elmar van Brakel en ondergetekende (Nick Nijhuis)– we hebben genoten.


Ook zo’n sessie organiseren? Met jouw vraagstuk, onze studenten en een gezamenlijke drive om echt iets in beweging te zetten?
Co-creatie met impact. Kort. Krachtig. Waardevol.

Ben jij erbij? Wij wel.
Reageer, of neem contact met ons op – we delen graag onze ervaringen.

Gerelateerde artikelen
22 apr 2025
Framing werkt: dit leerden we van Bas Erlings
Een terugblik op een webinar, waarin framing-expert Bas Erlings zijn inzichten deelde over hoe je als marketeer framing inzet om gedrag te beïnvloeden. Of je nu werkt in B2C of B2B, zijn verhaal zat bomvol eyeopeners, voorbeelden en praktische tips.
Lees meer
20 apr 2025
Waarom Google menselijke content beloont en wat dat betekent voor employee advocacy
AI-gegenereerde content zonder menselijke input wordt lager gerankt. Dit maakt employee advocacy – waarbij medewerkers hun expertise delen – belangrijker dan ooit.
Lees meer
Complete nieuwsoverzicht