Drie blikken in de glazen bol: ‘Zo ziet marketing eruit in 2025’

Marketing anno 2025: wat zijn huidige ontwikkelingen in marketing die in de toekomst zullen doorontwikkelen? Is het marketingvak over een paar jaar überhaupt nog relevant? Wordt de marketeer vervangen door de developer of product owner? Zal het vak opgaan in tech, in sales of in HR? De toekomst valt niet te voorspellen, maar tijdens Online Tuesday op 11 juni werd een mooie poging gedaan.

Terug op de oude locatie, De Nieuwe Liefde in Amsterdam, was het bij de afgelopen editie van Online Tuesday met zo’n honderdvijftig mensen aan publiek ronduit gezellig. Lekker vol ook. Het onderwerp – Marketing 2025 – is er kennelijk één die tot de verbeelding spreekt, marketeer of niet. De digitale evolutie gaat zo rap dat als je even te lang met je ogen knippert, je achter de feiten aanloopt. Zou het niet ontzettend schelen als we weten wat ons te wachten staat? Als we de markt- en doelgroepkennis zouden hebben voor de komende vijf of tien jaar?

Toekomstmuziek

Drie sprekers deelden hun blik op de toekomst. De aftrap was voor Niels de Jong van TAMBR, die vorige week nog een blog schreef over zijn tamelijk innovatieve werkterrein: sonic branding. “Er is een revolutie in audio gaande,” zo begon De Jong zijn verhaal. “Er gaat nu tien keer meer geld om in video dan in audio, maar dat zal de komende jaren gelijk getrokken worden.” Die revolutie zit ‘m in drie dingen: de opkomst van voice, natuurlijk, de verandering van video naar online video en de bloei van digitale audio, zoals streaming radio en podcasts.

Lees dit verslag van Online Tuesday door Karin Thybaut op